Göstrolling i Mälaren/Stockholm i September - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling i Mälaren/Stockholm i September

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göstrolling i Mälaren/Stockholm i September

Jag och några nyblivna fiskefrälsta kompisar tänkte försöka komma ut på lite göstrolling på Mälaren under September och tänkte höra vad ni andra kör för taktik, tider och beten.

Har mest kört göstrolling under de varma månaderna så är lite av en nybörjare att köra i September och är nyfiken på vad som skiljer.

Antar att det kommer bli från eftermiddag till mörkret kommer på helger och eventuellt några kvällar efter jobbet från 18 och framåt.

Har TDA-kort så det är de vattnen i närheten av Stockholm som gäller.

Bi har hittils kört så djupt vi kan (5-8 meter) under de ljusa timmarna och gått grundare mot kvällen. Har ingen djuprigg utan får förlita oss på djupgående wobblers av lite blandade fabrikat.

Tips mottages tacksamt.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Tror inte djupgående wobblers är nån succe´. Blya hällre ner wobblerna med olika bly-vikter. Kör dem bästa göswobblerna/betana i olika djup och notera på vilket djup (vilken blyvikt) som ni har kontakt på. Tror det är effektivare än dem djupgående wobblerna med "fel" gång....
    Gösen jagar ju mest siklöja i Mälaren. En del Nors oxå. Har ni lod: kolla var termoklinen ligger. Trolla strax under och över. Ser ni löjstimmen. trolla lite under dem ut mot djupkanter......
    Men rätt persom för att svara på det här hade utan tvekan varit "Old Firehand"
    Prova att skicka ett Pm ?

Gösen måste vara jäkla fin i kvalitet så här års efter en säsong med bara ätande.
    Synd ni inte har några djupriggar. Tror gösen går lite djupare mot hösten men vet inte säkert. Det behövs inga avancerade grejer för att få till en djuprigg. Eller köp något beg för en billig penning. En eller ett par som dem här räcker gott och väl:
    Blocket, Walker Mini

Mitt hemmavatten var Lambarfjärden. Han aldrig trolla där innen jag flyttade från Stockholm 1988, fördjäkligt. Sugen som tusan.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Skitenkelt gösen är en temperatur beroende fiskart precis som alla andra fiskarter, där ligger hemligheten dessutom är de beroende på närings tillgång dvs småfisk då den är en ren fiskjägare när den växt till fångstbar storlek.
      Bästa tipset här Firehand du får inget bättre svar garanterar.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Haha har stekt upp både abborr och gös fileer jämsides för att kolla vilken som är godast.
        Gös är förvisso dyr och svårfångad men abborre smakar (betydligt enligt min åsikt!) bättre.
        Allt är dock en smaksak
        Gösen påminner lite om norsk uer som ser ut som en röd abborre men smakar sämre (allt enligt min åsikt dock)
        Senast ändrad av TAMTAM; 2009-09-11, 22:59.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag kan rekomendera rapalas deep tail dancer. Den går djupt och är svävande. Inte så extrem i sin gång som många andra djupgående wobblers är och inte beroende av lika hög fart för att få ned den, annat än i början då.. Vi har haft framgång med den i många lägen. Bland annat när det blåser som f-n. Vi har liten båt och då driver vi bara i vinden. Då är det bra med en svävande wobbler som stannar på sitt djup när båten saktar in. Väldigt rofyllt fiske att bara driva, inte så stor kontroll men det är ju skönt bland. Annars är Smithwick det som tar mina flesta gösar.

Kommentera

[QUOTE=Bergman;477567]Jag och några nyblivna fiskefrälsta kompisar tänkte försöka komma ut på lite göstrolling på Mälaren under September och tänkte höra vad ni andra kör för taktik, tider och beten.

Har mest kört göstrolling under de varma månaderna så är lite av en nybörjare att köra i September och är nyfiken på vad som skiljer.

Antar att det kommer bli från eftermiddag till mörkret kommer på helger och eventuellt några kvällar efter jobbet från 18 och framåt.

Har TDA-kort så det är de vattnen i närheten av Stockholm som gäller.

Bi har hittils kört så djupt vi kan (5-8 meter) under de ljusa timmarna och gått grundare mot kvällen. Har ingen djuprigg utan får förlita oss på djupgående wobblers av lite blandade fabrikat.

Djupgående wobbler som t ex bomber 26A tror (vet) jag funkar bra för gösen. Man kan ju även blya ned wobblerna med 30-90 gram bly ett par meter framför och då få ned betena på 12-13 meter.

Inbillar mig att göstrolling kan fungera ett tag till eftersom det ännu inte varit några rejäla, nordliga kalla vindar som stökat om i vattnet. och vattnet är ännu så varmt att såväl abborre som gös går pelagiskt. Ska själv ut och testa framöver.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
            9 svar
            419 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg brollann  
            Arbetar...
            X