Hög trollingfart!!! " problem" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hög trollingfart!!! " problem"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
    Ikeakassarna funkar bra men är stora och en aning fralddriga när man vill drilla och håva fisk.
    Bromsarna från blocketannonsen jag länkade till längre upp funkar betydligt bättre.

Vad kör du för bromsar nu? För nog använder du väl någon form av bromsar?
    Hej Manhood; För mig blir det helt perfekt med två IKEA-kassar som fartdämpare vid trolling, en IKEA-kasse på vardera sidan utanför fören på min Buster Magnum. Jag står inte i fören och håvar fisk när båten går framåt. Drillar fisk och håvar gör jag längre akterut i båten.

Nästa gång jag träffar Ingvar Kamprad, när han står utanför IKEA och säljer varmkorv, då ska jag köpa minst två.....
    I´ll save the Big Ones for you!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

http://www.blocket.se/orebro/Drivank...tm?ca=23_5&w=3

Kop dessa, har sjakv sadana ihop med 60 hk 4-takt. Kan trolla i farter pa 0.8 knop med dem.

Anders
      Hej igen och stort tack för tipset Anders Manhood; När jag nu läste ditt tips nedan tycker jag att Storlek 2 passar Gös-Ulla och mig ännu bättre till vår Buster Magnum än IKEA-kassar (ursäkta Ingvar).

"Storlek 2. (passar de flesta båtar)
      Öppning ca 75cm, passar båtar mellan 4,5-6,5 meter och en tomgångsfart mellan 1,8-2,8 knop."
      Pris: 600kr/paret inkl.rep(650kr inkl.frakt)"
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

Drivankare är kanon till allt! Sätt dom så långt fram så att dom slutar vid pulpeten. Dom ger även båten en stabilare gång!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
          Varför håvar du i fören... ()

Har aldrig fattat varför folk envisas med att hänga skräp efter båten - bromsen fäster man i fören - gärna en på var sida (annars drar det lite snett).
          Hänger du bromsen efter båten så är den ju ivägen (precis som OF säger ovan)

Håller med dig om att drivankarna du länkar till är bättre än ikeapåsar (men också dyrare) - smidigt med öljett i bakänden också - bara att dra i repet man monterar där så töms påsen.
          Ikea får man sträcka sig ner i vattnet efter och knipa botten på (går väl iofs att montera något eget där också)
          Hänger dem inte efter båten utan vid sidorna fäst i fören så klart... Men vid vissa tillfällen så landar man (i alla fall jag) snarare vid sidan av båten än rakt bakom. Bromsarna hänger en bra bit bak på båten och kan därför vara i vägen om man har stora "säckar" fladdrandes. "Riktiga" bromsar med styrlina som håller bromsen intill båten gör allt så mkt lättare.
          www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej igen och stort tack för tipset Anders Manhood; När jag nu läste ditt tips nedan tycker jag att Storlek 2 passar Gös-Ulla och mig ännu bättre till vår Buster Magnum än IKEA-kassar (ursäkta Ingvar).

"Storlek 2. (passar de flesta båtar)
            Öppning ca 75cm, passar båtar mellan 4,5-6,5 meter och en tomgångsfart mellan 1,8-2,8 knop."
            Pris: 600kr/paret inkl.rep(650kr inkl.frakt)"
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Tror nästan du driver med en... Trodde du redan testat i princip allt som fanns i fiskeutrustning men tydligen har du missat en kanongrej som dessa bromsarna.
            Köp dem så kommer du gilla din Buster ännu mer, kommer kännas som båten är 1 m bredare i stabilitet.
            www.pikewallis.se

Kommentera

Tror nästan du driver med en... Trodde du redan testat i princip allt som fanns i fiskeutrustning men tydligen har du missat en kanongrej som dessa bromsarna.
              Köp dem så kommer du gilla din Buster ännu mer, kommer kännas som båten är 1 m bredare i stabilitet.
              Hej Manhood; Testat olika fiskarter, fiskeprylar, fiskesätt och båtar har jag gjort sedan jag var riktigt ung i mitten av 1940-talet. Ska sanningen fram så har jag nog missat många "kanongrejer" genom åren och varje år går numera dubbelt eller tre gånger så fort som när jag var ung...
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Det verkar som drivankare är bäst...inte många som bytt propeller är det ingen bra lösning eller??

Kommentera

Ursprungligen postat av Sotaskär Visa inlägg
                  Det verkar som drivankare är bäst...inte många som bytt propeller är det ingen bra lösning eller??
                  Tänker du på bensinförbrukningen så glöm det. På tomgång så drar motorn relativt konstant med drivmedel oavsett om du byter propeller. Kör du med trollingbroms, alltså typ drivankare på var sida av båten så går det åt marginellt mer bensin för den ökade "friktionen". Det tjänar du in på två sätt: 1) bättre kontroll på din trollingfart = ökar changsen till hugg. 2) du får en bättre bränsleekonomi då du transporterar /kör båten till och från fiskeplatserna/området då den propell du har nu är bäst ägnad till just den motorn/båten. Byter du propell och därmed öker varvtalet på march-fart ökar samtidigt bensinförbrukningen (varvtals-avhängig).
                  Så i slutändan så är trollingbroms att föredra om du inte vill byta motor eller båt.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Hänger dem inte efter båten utan vid sidorna fäst i fören så klart... Men vid vissa tillfällen så landar man (i alla fall jag) snarare vid sidan av båten än rakt bakom. Bromsarna hänger en bra bit bak på båten och kan därför vara i vägen om man har stora "säckar" fladdrandes. "Riktiga" bromsar med styrlina som håller bromsen intill båten gör allt så mkt lättare.
                    OK, det är taget. Jag har sett bilder på fiskar du tagit så jag har inga invändningar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sotaskär Visa inlägg
                      Har just köpt en båt med 25 hk tohatsu från 01 som strypningen är borttagen på så det är 30 hk nu.Det jag undrar är om någon vet om man återsäller motorn till 25 hk om man får ner farten på låga varv när man trollar??? själv tror jag ju inte att det märks mycket.Eller byta propeller kanske är bättre.....vill inte ha något släpa efter båten för att få ner farten.Har provat med att ställa ner tomgången men då går inte motorn så bra
                      Var fiskar du gös?? Där jag fiskar finns det ett ställe som heter just Sotaskär. Vi kanske trollar i samma lilla sjö!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      462 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Najad, 2026-06-22, 20:09
                      4 svar
                      206 visningar
                      0 gillar