Flårkarbån till gäddtrolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flårkarbån till gäddtrolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flårkarbån till gäddtrolling?

Tja alla fishermans!!

Fundilerar på att använda flourcarbon som tafsmaterial till trollingen här i höst efter storgäddan. Någon som upplevt mer gäddkontakt kontra vanlig gäddtafs? Fiskar i en relativt klar sjö. En annan fundering är om flourcarbonens styvhet kanske hämmar wobblerns rörelse? Vad tror ni?

Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
    Tja alla fishermans!!

Fundilerar på att använda flourcarbon som tafsmaterial till trollingen här i höst efter storgäddan. Någon som upplevt mer gäddkontakt kontra vanlig gäddtafs? Fiskar i en relativt klar sjö. En annan fundering är om flourcarbonens styvhet kanske hämmar wobblerns rörelse? Vad tror ni?
    Det är som att kasta dragen i wobblern i sjön! - Iof kan det funka om du kör med riktigt stora wobblers så att gäddan inte får in dem i käften men får dem det så är det väldigt lätt för dem att förstöra Flourcarbonen som tafs.

/M
    Mina Placeringar:
    2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
    2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Skulle nog tro att det bara är ytterligare ett sätt att flå folk på pengar faktiskt, gäddorna har nog ingen koll direkt och tror nog betets skillnader i rörelser är mycket marginell men det är min tro lycka till
      PS nog viktigare vad du använder när du kopplar grejorna till linan Rapala knut osv kanske mindre krok om du inte vill att betets aktion ska bli påverkad eller kanske till och med bättre
      Senast ändrad av TAMTAM; 2009-10-06, 17:55.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag har precis börjat att fiska med f.c tafs, men mina inbitna gäddvänner säger att det är mycket stor skillnad. Dock Säger de så här;

*Det handlar främst om grövre gädda som skyggar för vanlig tafs
        *Det spelar mycket större roll om det är ett klart vatten du fiskar i, typ Blekinge skärgård
        *Om gäddorna verkligen är på hugget har det mindre betydelse

Lura folk på pengar? Jag betala 49 kr för min rulle och det tycker jag är billigt. Räcker väl till ett gäng tafsar. Sen tycker jag att det är ganska svårt för en gädda att tuffa i sönder den, den är rejält tjock. Dock bör man kolla den efter varje gädda. Du lär säkert tappa fler gäddor men jag tror inte att det handlar om många procent fler.

Sen måste jag säga att jag diggar din stavning på rubriken. Inget tjafs och rejäl försvenskning!
        Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
          Jag har precis börjat att fiska med f.c tafs, men mina inbitna gäddvänner säger att det är mycket stor skillnad. Dock Säger de så här;

*Det handlar främst om grövre gädda som skyggar för vanlig tafs
          *Det spelar mycket större roll om det är ett klart vatten du fiskar i, typ Blekinge skärgård
          *Om gäddorna verkligen är på hugget har det mindre betydelse

Lura folk på pengar? Jag betala 49 kr för min rulle och det tycker jag är billigt. Räcker väl till ett gäng tafsar. Sen tycker jag att det är ganska svårt för en gädda att tuffa i sönder den, den är rejält tjock. Dock bör man kolla den efter varje gädda. Du lär säkert tappa fler gäddor men jag tror inte att det handlar om många procent fler.

Sen måste jag säga att jag diggar din stavning på rubriken. Inget tjafs och rejäl försvenskning!
          Exakt, Linus! - Priset är väl inte ens något att diskutera?
          I klart vatten skulle jag föredra att använda flourcarbon men endast vid gäddflugfiske annars hade jag använt mig utav en stålwire eller titaniumtafs beroende på fiskesätt.

Smaken är som baken, jag vet en duktig fiskare som tappat kanske 1 gädda utav 200 st då med flourcarbon inom flugfisket efter gädda.

/M
          Mina Placeringar:

Kommentera

Kör med flourcarbon till gäddtrolling och använder 0.9 mm och har aldrig haft något problem med att den går av.
            Jag har fiskat för lite timmar för att avgöra om det är bättre/sämre fångstmässigt.
            Till gösfisket använder jag 0.35.
            http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

TAMTAM kanske syftade på alla beten som tappas när gäddorna biter av tafsen?
              Jag har jiggat gädda med FC 0,65 och skäms över det. Det håller nämligen inte..
              Tror inte heller att man får fler gäddor med FC jämfört med ex vis 40 lb tooth proof.

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
                TAMTAM kanske syftade på alla beten som tappas när gäddorna biter av tafsen?
                Jag har jiggat gädda med FC 0,65 och skäms över det. Det håller nämligen inte..
                Tror inte heller att man får fler gäddor med FC jämfört med ex vis 40 lb tooth proof.
                Tack, vad tror du de använde som tafs på 60 talet? Antagligen något som höll emot tänderna på fisken och i brottstyrka... men inte var speciellt snyggt i guess.

Jag menar vanliga skeddrag levererar ju fort 10 kg's... så jag tror inte man behöver krångla till det för mycket när man fiskar om jag skall vara helt ärlig.

/M
                Mina Placeringar:

Kommentera

om du tror att fisken skyggar för vanliga tafsar så nä av den anledningen behöver du inte fluorocarbon.Jag har själv en spole 0,99mm liggandes här som jag tänkt använda till jerkbait/spinn men då främst för att få tafsar med låg vikt på så man kan få betena att bli mer suspending.Fluorocarbon lär hämma betets vobblande minst lika mycket som en ståltafs faktum är att det blir nog mindre hämmat med en tunn smidig wire än vad det blir med fluorocarbon då du måste gå upp i såna grovlekar på fc för att den ska hålla.Lite trixande att knyta så tjock fc med.har provat flera olika knutar det enda som jag har kunnat få en duglig knut med nu har varit grinnerknut.

Kommentera

Prologic 0,99fc och denna knut

Tuta o kör!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    422 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X