Torsktrolling - tråden för tips och tricks! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torsktrolling - tråden för tips och tricks!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torsktrolling - tråden för tips och tricks!

Tjena,

min polare vill syssla med torsktrolling. Det hade varit trevligt om de på FS som sysslar med detta kunde ge lite tips på beten och betespresentation!

Rullar och spön har han men ni kan även skriva om detta.

Hur ställer ni in rullar, linor och paravaner?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Jag har testat några gånger nu i vår. Är således ingen expert men trollingen har iaf gett resultat.

Vi har kört med djupgående (6-8 m) gösvobblers på runt 10 - 13 cm. Vi har släppt ut cirka 30 meter lina och sen helt enkelt kört över heta platser där det varit 8 - 10 meter djupt. Inget konstigt alls. Den färg som vi tagit bäst på är en blandning mellan gul/grön och röd, men jag tror det mest har att göra med att den är den wobbler som går djupast.

Nu har vi införskaffat några djupparavaner som skall testas. Dessa var främst tänkta till öringen men skall även fungera utmärkt till torsken.

Kommentera

Hur har ni fått ner wobblern till det önskade djupet? Päronsänke med gummisnodd på linan?

Kommentera

Har någon testat trolling med jigg?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Hur har ni fått ner wobblern till det önskade djupet? Päronsänke med gummisnodd på linan?
          De går så djupt helt utan tyngd, sänke eller paravan. Kan ta ett foto på wobblern sen, minns tyvärr inte namn men tror att det är köpt på sportfiskegiganten i Malmö eller fiskekompaniet i Lund.

Finns även göswobbler som går ner till 9 - 10 m utan tyngd eller liknande, Rapala Deep Tail Dancer 11 cm (tror jag det var). Jag har än så länge bara hittat dessa på Olssons fiske, vill helst köpa lokalt men beställer om jag inte hittar i någon av butikerna snart.

Kommentera

Kör han inte med riggar då? Mycket enklare än att hålla på med nedblying och fiske utan att egentligen inte veta hur djupt betet går. Jag själv och andra har trollat torsk med djuprigg.
            Man trollar helt enkelt så nära botten man kan (uten att sätta loden i botten då)
            Man behöver ett ekolod så man kan följa bottenstrukturen/djupet i meter och så måste man passa på att loden inte går i.

Vanliga flytande wobblers funkar utmärkt men tacklad sill eller småsej funkar bäst tycker jag.

Trollingdjupet kan variera men på hösten, från sep till dec. funkar det rel. grunt. På våren kan det bli bonus: helleflundra...............

En gång då vi trollade efter havsöring med flugspö och tubfluga så var det nått stort som högg. Den fisken gick ner på djupet och vi spekulerade i öring men troligast lax. Till slut visade det sig att det var en 5 kg´s torsk, hahaha snacka om långnäsa efter den fångsten. Men fisken var kanongod och upplevelsen var i klass med öring.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Djupriggar blir det nog inga men däremot kommer paravaner med i bilden.

Tackar för tipsen å polarens vägnar - de kommer väl till pass Även jag kommer nog vara med på hans skuta nån gång.

En fråga om fart. Hur många knop är lämpligt för torsktrolling. Jag förstår att det säkert varierar beroende på årstid. Vad har ni för erfarenheter?

Kommentera

Jag har kört mest på tomgång och det har fungerat bra. Några dagar har det dock smällt på precis efter jag gasat till lite. Om det beror på farten eller på att wobblern sticker ner någon meter får jag lista ut i framtiden.

Nu skall jag ut och testa, är ju sjukt skönt väder!

Kommentera

Har varit ute och trollat i södra Öresund (eftersom någon långfingrad jävel snott vårt lowrance lcx-27) två gånger den senaste veckan. Mycket småfisk, men i dag blev resultatet en "bond-öring" på dryga 5 kilo. Tagen på en rapala taildancer deep i färgen gul med grön rygg-typ.

Från svalget stack en horngäddestjärtfena och en horngäddenäbb upp. Torsken hade alltså inhalerat en hel horngädda och lyckats svälja den på bredden. I magsäcken fanns även en krabba och rom (!). Min polare har bilder, ska posta dem här så fort jag kan.
                  http://bynnasfiske.blogg.se/

Kommentera

Verkar inte ha så stor betydels.
                    Då vi trolla lax på Borholm fick vi massor med småtorsk (fart: 3,5 kn !!??)
                    Men det är nog effektivare med ca 1,8-2,2 kn som det verkar.

Kör ni trolling med bete/agn eller jigg så kör 1,5 kn.
                    Torsken är ju en typisk bottenfisk men kan finnas ända upp i strandstenarna för att käka småfisk och krabba
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    419 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X