Drilla under trollingfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drilla under trollingfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drilla under trollingfiske?

Hej!

När ni trollar och får hugg, fortsätter ni att köra i samma hastighet för att inte påverka de andra betena?

Då det oftast är jag som kör vår båt då vi tex trollar torsk vill man ju helst att de andra också skall få fisk, men samtidigt är det inte helt enkelt att hålla fart och styrning och samtidigt drilla fisk...och ibland i lite vind och vågor.

Jag trollar mest torsk, gädda och gös.

Hur gör ni?

Har en båtfråga också, tar den i en annan tråd också. Men, kan man spänna åt någon bult/skruv eller liknande för att slippa att motorn svänger av sig själv när man släpper gasen? Gäller helt vanlig utombordare (mariner 15 hk med några år på nacken) utan styrpulpet.

Tack på förhand!

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Hej!

När ni trollar och får hugg, fortsätter ni att köra i samma hastighet för att inte påverka de andra betena?

Då det oftast är jag som kör vår båt då vi tex trollar torsk vill man ju helst att de andra också skall få fisk, men samtidigt är det inte helt enkelt att hålla fart och styrning och samtidigt drilla fisk...och ibland i lite vind och vågor.

Hur gör ni?

Har en båtfråga också, tar den i en annan tråd också. Men, kan man spänna åt någon bult/skruv eller liknande för att slippa att motorn svänger av sig själv när man släpper gasen? Gäller helt vanlig utombordare (mariner 15 hk med några år på nacken) utan styrpulpet.

Tack på förhand!
    Stannar du båten får du ju trassel om man inte vevar upp dom andra spöna .
    När man är själv är det lite svårt .
    På min suzuki 5 hk sitter det en stor skruv typ som stor vingmutter bak som man skruvar åt så svänger inte båten så lätt .
    Den har säkert nåt namn men det kan inte jag.

Kommentera

Jag fortsätter köra... Klämmer ratten med låret och försöker gå rakt emot eller med vinden... De svåra är vägning, mätning och realese själv... Trolling anser jag är ett tvåmansprojekt! Lycka till!
      /Team Perax, Jon Persson
      http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Är det stort så brukar andra fiskarn få veva in de andra spöna så man kan sakta ner/stanna av och inte behöver tokpressa fisken så man riskerar att krokfästet släpper mm !

Kommentera

Jag tycker halvfart efter hugg är en bra regel vid trolling.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

För att komma i från alla problem köpte jag en autopilot,och det ångrar jag inte.
            Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
              För att komma i från alla problem köpte jag en autopilot,och det ångrar jag inte.
              Hur fungerar en autopilot? Är det en dyr investering? Fungerar det på en vanlig utombordare utan styrpulpet?

Kommentera

Eller köp en frontmonterad elmotor med AP. En pryl du aldrig kommer ångra att du köpt.
                När jag trollar med min utombordare så har jag frontaren i ändå, när det hugger fisk startar jag den och låter den hålla kurs med hjälp av APn och stänger av stormotorn.
                www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
                  Eller köp en frontmonterad elmotor med AP. En pryl du aldrig kommer ångra att du köpt.
                  När jag trollar med min utombordare så har jag frontaren i ändå, när det hugger fisk startar jag den och låter den hålla kurs med hjälp av APn och stänger av stormotorn.
                  Det är också ett bra system du har och likvärdigt dyrt,ska du trolla lax så är det inte så bra, i dom större sjöarna där det blåser oftast och grövre sjö.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                    Hej!

Hur gör ni?

Tack på förhand!
                    Hej Mikael Björk;
                    Om du trollar Gädda, Gös och Torsk kan du vid drillning och håvning minska trollingfarten till den nivå som krävs för att inte de utlagda betena ska kroka fast i varandra och orsaka en massa lintrassel.

Har du hydraulstyrning kopplad till motorn håller båten kursen när du släpper ratten. Har du "teleglappstyrning" och släpper ratten i motvindstrolling, då vänder båten själv i 180 grader och du får garanterat alla beten ihoptrasslade i varandra.

Bäst är att ha en kompis som Petter Stöttum http://www.trumman.com/fisketips/galleri_46.htm att turas om med dig att styra båten. Har du autopilotstyrning kan autopiloten ersätta en kompis vid styrning, men autopiloten kan inte drilla eller hjälpa dig att håva en stor fisk.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2010-05-14, 13:16.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    761 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...