Snökedjor tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snökedjor tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snökedjor tips

Jag önskar förslag på bra snökedjor dvs lätt att sätta på utan att flytta bilen.
    Har provat Biltemas men ej nöjd.
    Till er som ej har ett par snökedjor och inte har 4-hjulsdrift så är det ett ovärdeligt hjälpmedel vid trailandet av båt när det is/snö på ramper.

Ursprungligen postat av Forshaga Visa inlägg
    Jag önskar förslag på bra snökedjor dvs lätt att sätta på utan att flytta bilen.
    Har provat Biltemas men ej nöjd.
    Till er som ej har ett par snökedjor och inte har 4-hjulsdrift så är det ett ovärdeligt hjälpmedel vid trailandet av båt när det is/snö på ramper.
    Tror inte du hittar några normala snökedjor som är lättmonterade dessvärre oavsett om det är Biltema eller inte, alltid ett jävla bök men när de väl sitter där är det som att dra upp med traktor, vafan är problemet oavsett underlag på rampen bara gräver och drar.....lycka till ett par snökedjor när det är jävligt är bättre än magnecyl mot huvudvärk!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ett starkt tips är hårdsaltning, ha ALLTID en hyfsad säck i bagaget, så fort du överhuvudtaget kommer i närheten av rampen salta, detta ger dej dessutom glada vänner (för de skiter i det och står där och halkar) tro mej, gör man detta rätt brukar det gå utan det ultimata dvs kedjorna

Kommentera

En metod som jag har använt vid flera tillfällen när det är is halt, att när du winchat upp båten på trailern, fäll ner stödhjulet kör upp bilen på plant underlag tag winch bandet och dra den till dragkroken på bilen och fäst den där,sedan är det bara att spela upp hela ekipaget lätt som en plätt.
        Senast ändrad av LazziLax; 2010-11-12, 16:45.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Haha begåvat, har utrustning även för detta i bagaget då mitt winschtorn inte funkar för din ide....
          En stålbalk försedd med kula från Biltema i ena änden trycks in i kulhandsken på kärran sitter en bra handwinsch i andra änden som kroken kopplas till bilens kula parkerad på halkfritt underlag, har aldrig behövt den själv men har "räddat" annan!

Kommentera

Det har ju kommit ett alternativ till snökedjor. Är en slags "plastsäck" man sätter på hjulen, skall vara väldigt enkelt att montera. Har inte testat själv men har hört att de skall vara riktigt bra. Tar ju inte mycket plats heller så de kan man alltid ha med sig.
            Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Tack för svaren,
              Salt är alltid med... Det finns tillfällen när bara snökejor hjälper för min bakhjuls drivna bil.
              Det finns ett antal varianter som man ej behöver flytta bilen när man sätter på dem.
              Jag har sett andra använda dessa men frågade ej om märke.
              Det finns många märken på marknaden och några norska varianter som sägs vara bra men jag vill gärna få en rekommendation från någon som använder en bra variant själv.

Kommentera

Du behöver inte flytta bilen när du lägger på biltemas kedjor. Enda nackdelen med snökedjor är väl att de är så kalla att hantera när man behöver dem och att man blir så skitig när man sätter på dem.

Kommentera

Jag vet att man ej behöver flytta bilen, men Biltemas variant är som det mesta från där ok för priset man betalar men ingen bra kvalitet.

Kommentera

Ursprungligen postat av rubik Visa inlägg
                    Det har ju kommit ett alternativ till snökedjor. Är en slags "plastsäck" man sätter på hjulen, skall vara väldigt enkelt att montera. Har inte testat själv men har hört att de skall vara riktigt bra. Tar ju inte mycket plats heller så de kan man alltid ha med sig.
                    Dessa ?

Någon som testat ?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    432 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X