Tänkar kring flötestrolling... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tänkar kring flötestrolling...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tänkar kring flötestrolling...

Jag har tänkt lite på den sak...
    Om man, som jag kommer göra, använder spöparavanen som flöte vid flötestrolling.
    Då vill man ju ha en så liten paravan så att det blir lätt för gäddan att dra ner den, eller hur?
    Då kan man väll fästa en del bly på själva paravanen för att få den att åka ner lättare?

Exempel:
    Om paravanen sjunker när man sätter på 100g bly (bara ett exempel) och man har 20g bly framför betesfisken, om man då fäster tex 70g bly (10g över, man vill ju gärna se paravanen) så blir det ju mycket lätt för gäddan att dra ner paravanen, den känner inte av den så mycket.

Någon som har någon synpunkt? Det borde ju fungera, eller?

Hej!

Ditt resonemangt låter riktigt eftersom du vill göra flytkraften för paravanen mer neutral, detta är ju riktigt om gäddan simmar rakt ner. Gäddan simmar ju också vågrätt så att säga och i det fallet har du ju ökat massan som gäddan ska förflytta och den känner därmed mer motstånd! I regel simmar ju dock gäddan snett nedåt (antagande) då den tagit mörten!? Den kraften gäddan utövar på paravanan måste då delas upp i en tre olika delar (X,Y,Z) och så får man räkna lite på det... Om du blyar gör du någan av krafterna (X,Y,Z) mindre (dvs. den kraft som är uppåt, flyt) de andra två blir större i och med att du ökar den totala vikten på paravanen, så frågan är om detta scenario är bättre eller inte!? Hehe, svårt att säga helt enkelt!

Humm.. Förklaringen blev rörig (inom mekanik/matte kallas det att komposantuppdela en kraft) Du blir nog mer förvirrad av detta.. förlåt

Optimalt är ju om paravanen har precis så mycket flytkraft att den håller sig över ytan (utan att du måste blya den)!

Lycka till!

Ps. Man kan ju även fundera på vilken inverkan vattenmotståndet har!? Dessutom krävs det alltid lite "startenergi" innan gäddan fått paravanen i rörelse!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2011-04-28, 15:14.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
      Hej!

Ditt resonemangt låter riktigt eftersom du vill göra flytkraften för paravanen mer neutral, detta är ju riktigt om gäddan simmar rakt ner. Gäddan simmar ju också vågrätt så att säga och i det fallet har du ju ökat massan som gäddan ska förflytta och den känner därmed mer motstånd! I regel simmar ju dock gäddan snett nedåt (antagande) då den tagit mörten!? Den kraften gäddan utövar på paravanan måste då delas upp i en tre olika delar (X,Y,Z) och så får man räkna lite på det... Om du blyar gör du någan av krafterna (X,Y,Z) mindre (dvs. den kraft som är uppåt, flyt) de andra två blir större i och med att du ökar den totala vikten på paravanen, så frågan är om detta scenario är bättre eller inte!? Hehe, svårt att säga helt enkelt!

Humm.. Du blir nog mer förvirrad av detta..

Optimalt är ju om paravanen har precis så mycket flytkraft att den håller sig över ytan (utan att du måste blya den)!

Lycka till!
      Nja, jag ökar ju inte vikten eftersom den är nästan neutral i vattnet så blir det inte svårare för fisken att dra den åt något håll.

Kommentera

Jo, lägg den på en våg och se att den är tyngre, däremot är den neutral i vattnet, det är dock två olika saker!

Ja, gäddan får mindre måtstånd om den ska dra paravanen neråt, ska den dra den i sidled blir det tyngre!

Frågan är vad som är bäst? Ska jag vara helt ärlig tror jag inte det spelar någon roll, antingen fattar gäddan att något inte står rätt till och spottar eller så gluffsar den på

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
          Jo, lägg den på en våg och se att den är tyngre, däremot är den neutral i vattnet, det är dock två olika saker!

Ja, gäddan får mindre måtstånd om den ska dra paravanen neråt, ska den dra den i sidled blir det tyngre!

Frågan är vad som är bäst? Ska jag vara helt ärlig tror jag inte det spelar någon roll, antingen fattar gäddan att något inte står rätt till och spottar eller så gluffsar den på
          Ok, nu fattar jag, men jag tror inte gäddan hinner simma ifatt båten och börja dra i sidlen innan jag har märkt att den högg.
          Jag kommer också att ha linclippet väldigt löst ställt så att paravanen hänger mer fritt på linan efter hugg.

Kommentera

Hehe, tror faktiskt det enda rätta är att testa dig fram, så får du ju se om du upplever att du tappar mer fisk eller inte!

Kommentera

En annan sak att tänka på är kanske hur bra drar paravanerna ut med så pass mycket bly hängandes under?
              Körde själv innan med great white som flöte och aldrig har en gädda spottat betet pga motstånd. Men jag tar ofta dem relativt snabbt och när jag ser paraven börjar dyka så nyper jag direkt.
              Fast nu har jag köpt ghost paravenen som endast väger 36 gram som endast testats ett fåtal gånger än.
              Skitfiske
              http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av kockfrallan Visa inlägg
                En annan sak att tänka på är kanske hur bra drar paravanerna ut med så pass mycket bly hängandes under?
                Körde själv innan med great white som flöte och aldrig har en gädda spottat betet pga motstånd. Men jag tar ofta dem relativt snabbt och när jag ser paraven börjar dyka så nyper jag direkt.
                Fast nu har jag köpt ghost paravenen som endast väger 36 gram som endast testats ett fåtal gånger än.
                Skitfiske
                Jag tror faktiskt inte att dem drar så mycket sämre, med tanke på att dem enl hemsidan (jag ska också köpa Ghost) drar bättre med ''balansbly''.
                Dem drar ju tillräckligt bra med en 26cm Storm Thunderstick och 24cm Nils Master och dem gör ju mycket mer motstånd än lite bly...

Kommentera

är de inte meningen att paravanerna ska lösa ut vid hugg vid flötestrolling? eller hur hanterar ni hugget?
                  sigpic

www.haavet.wordpress.com

Kommentera

Sätt linan så långt ut som möjligt i klämman så löser paravanen ut vid hugg med minimalt motstånd istället för att gäddan ska dra ner hela paravanen.
                    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...