Trolla gädda, går inte bra... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolla gädda, går inte bra...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolla gädda, går inte bra...

Hejsan Jag fiskar i en sjö som heter Allgunnen i Kronobergs län. Jag inriktar mig mest på gädda men de går inget bra, har varit ute ungefär 10 ggr men bara fått 2 gäddor hittills så nu undrar jag vad jag gör för fel. Jag kör mest med swim whizz, strike pro stunner och giant och andra ganska djupgående beten som går ca 5m och nedåt. Jag ligger ungefär i 1,9 knop när jag trollar. Så nu ber jag er vänligast att hjälpa mig, jag börjar verkligen tröttna på detta kassa fiske.

I norra Allgunnen har Westins jätte 23 cm och SSR i skrikiga färger fungerat bra för oss de två gånger vi varit där. Vi har kört längs djupkanterna. En standard vobbler att släppa ut enligt de som fiskat mer än oss där är westin 23 cm röd vit med svarta prickar.

Kommentera

Det är svårt man inte vet hur sjön ser ut . Bra regel är att trolla där bytesfisken finns leta efter stora svarta bollar på Ekolodet . 1,9 knop låter fort halvera farten.
      Swim wizz 500 fäst i övre öglan går på 4,5-5 meter . Ett mycket bra bete .Zam 22 cm sjunk å Zalt 19 är bra också . Är det soligt fiska med ljusa beten å mulet mörka beten .Fiska efter branter å runt friliggande grund .

/Fredrik

Kommentera

Tack så mkt för svaren ! Anser du att norra delen av sjön är bättre Anders eller fiskar ni där för de ligger bäst till med rampning mm? Fredrik- Jag trodde att jag körde för långsamt men där hade jag fel då. Sjön är ju rätt djup, 32m som mest. Är det någon ide att lägga tid på att trolla över de djupa områderna för när man åker över de så ser man mkt stor fisk på lodet?

Kommentera

Jag såg att Leif Engström skriver att man ska köra i 1,8-2,8 knop . Jag har väldigt Respekt för Leifs kunskaper . Men han menar sommaren juli- augusti.Själv har ja sällan lyckas få gädda mitt i ingenstans eller i hög fart . Prova även å fiska med mer grundgående beten å fiska från 2-5 meter . Det är fortfarande kallt i vattnet på 5 meters djup därför du inte ska fiska så fort. Jag skulle fiska över branter å djupgrynnor där botten är ojämn det brukar alltid vara bra. Å mitt i sjön kan funka om du hittar stora stim där . /Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikebolic Visa inlägg
            Hejsan Jag fiskar i en sjö som heter Allgunnen i Kronobergs län. Jag inriktar mig mest på gädda men de går inget bra, har varit ute ungefär 10 ggr men bara fått 2 gäddor hittills så nu undrar jag vad jag gör för fel. Jag kör mest med swim whizz, strike pro stunner och giant och andra ganska djupgående beten som går ca 5m och nedåt. Jag ligger ungefär i 1,9 knop när jag trollar. Så nu ber jag er vänligast att hjälpa mig, jag börjar verkligen tröttna på detta kassa fiske.
            Hej Oliver Persson;

Swim Whizz är en i många professionella Gäddfiskares tycke en "måstewobbler" för skickliga fiskare som varje år vill fånga Stora Gäddor och även Stora Gösar.

Djupgåendet för respektive Swim Whizz-modell har jag kommit fram till genom att trolla massor av timmar fram och tillbaka från djupare till grundare vatten utmed långsamt sluttande stränder. När wobblerna tagit i botten har jag återvänt med båten och mätt djupet på platsen där wobblern tagit i. Sedan har jag upprepat proceduren flera gånger och slutligen noterat medelvärdet av mina mätningar. Resultatet av mina mätningar hittar du här http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm . På samma sätt har jag för många år sedan gjort motsvarande mätningar vid trollingfiske med Bomber wobbler i olika modeller och storlekar som du hittar här http://www.trumman.com/bomber/bomber_modeller.htm.

För att få jämförbara mätresultat har mina personliga mätningar ovan skett vid trolling med 0,40 mm Silver Thread nylonlina och 25 m linutsläpp bakom båten vid 1,7 knops trollingfart. Använder du tunnare (tjockare) nylonlina eller flätlina, längre (kortare) linlängd och högre (lägre) trollingfart kan dina mätvärden skilja sig från mina.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Tack för tipsen, hoppas att det kommer att funka annars så vet jag inte vad jag ska ta mig till

Kommentera

Testa att fiska ytligt ute i pelagialen om sjön är djup. Brukar fungera bra för oss.
                Feskepöjk

http://specimenstalkers.blogg.se/

Kommentera

Köp en butchertail i färgen fire tiger och ligg mellan 2-3 knop.
                  http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Jo det har blivit där eftersom vi rampat i Rörvik och vi har fått fisk där uppe bägge gångerna så det har inte blivit någon längre resa söderut. Vi brukar ligga mellan 2 och 2,5 knop. Men vi har varit där under sommaren. Men har svårt att tro att 1,9 knop är för fort.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X