Trolling efter gös, lite tips o tricks tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling efter gös, lite tips o tricks tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling efter gös, lite tips o tricks tack!

Hejsan,

Jag skulle behöva lite tips om hur man trollar efter gös på bästa möjliga sätt, både utrustningsväg och vart jag ska leta etc.

Har ganska nyligen införskaffat mig 4 st. trollingspön av märket Ugly Stick Tiger 8" (gula) med Daiwa SG 47LCA rullar med påspolad 0,38 nylonlina.
    Har också köpt ett par Black Beast sidoparavaner för att nå ut i bredd. Använder en elmotor av märket Watersnake 54lb, trolling kommer mest skes
    i Mälaren (Ekoln) och i sjön Fryken i Värmland. Nu till mina frågor:

1. Hur ska jag tackla mina beten, Rapalaknut på nylonlinan eller ska jag göra en tafs av flourcarbon, kom gärna med andra förslag?
    2. Hur stoppar man sidoparavanerna från att dänga fisken i skallen när man får fisk (utan att blya)?
    3. Hur långt ska man släppa ut linan om man som jag kommer ha två spön som går efter båten och två som går på sidoparavaner?
    4. Vilken är den optimala trollinghastigheten för gös?
    5. Till sist, vilka wobblers rekommenderar ni (fabrikat/färg), gärna riktiga killers för Mälaren (Ekoln)?

Om du har fler tips eller idéer på utrustning eller hur jag ska göra, te x byta lina till någon annan, skaffa fler paravaner osv är det väldigt välkomet?

Stort tack på förhand!

Så här kör jag;

1. FC tafs på ca 70-100cm, lekande i ena änden och beteslås. Inte för små men heller inte för stora.
    2. När paravanen löser ut och dras mot fisken så stoppas den av lekandet.
    3. 50fot. Paravanerna ca 25fot ut och 50fot bak.
    4. Mellan 0,8-1,5knop, det varierar dag för dag.
    5. Utan tvekan Smitwick i blå/silver.

Va inte rädd för å trolla mitt i fjärden. Lycka till!
    Senast ändrad av Leon; 2011-07-18, 18:32.

Kommentera

Tjena Tobias.

Som jag har märkt så kan gös fiske variera väldigt mycket mellan olika sjöar.
      Jag har aldrig fiskat i mälaren eller fryken men just fryken har man ju sett att det verkar väldigt aktivt nattetid vilket kan vara värt att prova.

1. Jag kör med 0.45 flourcarbon som tafs med ett beteslås i ena ändan så man lätt kan byta wobbler.

2. Ovanför tafsen placerar du en liten gummi eller plast pärla som hindrar paravanen att komma ner till fisken samt den skyddar knuten.

3. Jag brukar variera mina släpp mellan 50-90 fot beroende hur högt upp i vattnet jag vill fiska mina beten men standard ligger ofta på 70-80 fot.

4. Jag fiskar mellan 0.7-1.0 knop

5. Har aldrig fiskat där men en klassiker nils master borde ju fungera även där.

Detta är min uppfattning av det hela och det finns lika många teorier om gös fiske som det finns fiskare och det kommer även vara folk här som tycker du ska köra mycket fortare men detta är mina erfarenheter men testa dig fram och se vad som fungerar bäst för dig.
      Jag tycker du ska skaffa två paravaner till så du kan köra alla 4 spöna ut från båten.
      http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av kockfrallan Visa inlägg
        Detta är min uppfattning av det hela och det finns lika många teorier om gös fiske som det finns fiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av kockfrallan Visa inlägg
          Tjena Tobias.

Som jag har märkt så kan gös fiske variera väldigt mycket mellan olika sjöar.
          Jag har aldrig fiskat i mälaren eller fryken men just fryken har man ju sett att det verkar väldigt aktivt nattetid vilket kan vara värt att prova.

1. Jag kör med 0.45 flourcarbon som tafs med ett beteslås i ena ändan så man lätt kan byta wobbler.

2. Ovanför tafsen placerar du en liten gummi eller plast pärla som hindrar paravanen att komma ner till fisken samt den skyddar knuten.

3. Jag brukar variera mina släpp mellan 50-90 fot beroende hur högt upp i vattnet jag vill fiska mina beten men standard ligger ofta på 70-80 fot.

4. Jag fiskar mellan 0.7-1.0 knop

5. Har aldrig fiskat där men en klassiker nils master borde ju fungera även där.

Detta är min uppfattning av det hela och det finns lika många teorier om gös fiske som det finns fiskare och det kommer även vara folk här som tycker du ska köra mycket fortare men detta är mina erfarenheter men testa dig fram och se vad som fungerar bäst för dig.
          Jag tycker du ska skaffa två paravaner till så du kan köra alla 4 spöna ut från båten.
          Om man får fisk på det yttre spöet, hur löser man det enklast?

Kommentera

Gör ett lätt mothugg så släpper paravanen och glider ner mot betet och det är bara att börja drilla hem men ta det lite lungt med inveningen i början så den går bakom innerspöet.
            Sen är det bara att drilla utan några andra linor som är inne vid båten som det blir om du kör med släpspön rätt bakom båten.

Kommentera

Ni kanske redan visste detta men jag skriver det ändå.
              Flourcarbon är hormonstörande och beständigt i 30 000 år.
              Tycker man ska försöka undvika det så långt det går liksom blysänken.

Mvh Bosse

Kommentera

det visste jag inte bosse, kan man få en källa möjligtvis?

Kommentera

Det hade jag inte heller en aning om. Källa hade varit intressant.

Kommentera

här stod lite: http://www.fjallraven.se/ansvar/vart...fluorkarboner/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    707 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...