Trolling gös, tafs eller ögla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling gös, tafs eller ögla?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling gös, tafs eller ögla?

Var inne häromdagen på Outdoor extreme i Örebro och de sa att de prövat att ha en wobbler knuten med ögleknut typ rapala och en andra wobbler exakt likadan i vanlig svart ståltafs med samma linsläpp på båda. 8 gösar på wobblern med rapalaknuten och ingen på wobbler med vanlig tafs.

Vafan kan det stämma???? Då har jag gjort fel hela tiden, kanske därför man inte får några mängder.
    Går det så uselt att trolla gös med tafs? Hur gör ni?
    //C

Flourcarbon 0.48 med litet rundat beteslås kör jag med.
    http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
      Var inne häromdagen på Outdoor extreme i Örebro och de sa att de prövat att ha en wobbler knuten med ögleknut typ rapala och en andra wobbler exakt likadan i vanlig svart ståltafs med samma linsläpp på båda. 8 gösar på

wobblern med rapalaknuten och ingen på wobbler med vanlig tafs.

Vafan kan det stämma???? Då har jag gjort fel hela tiden, kanske därför man inte får några mängder.
      Går det så uselt att trolla gös med tafs? Hur gör ni?
      //C
      Hej Christian Ericsson;

Jag har trollat Gös under betydligt fler år än vad de flesta läsare här levt! På 1950-talet körde vi med ståltafs vid Göstrolling på Mälarens Lambarfjärden och Lövstafjärden när det var massor av Gäddor som högg våra göswobbler och vi blev av med den ena Päijänne- och Rapala-wobblern efter den andra. Resultatet var solklart redan på den tiden. Ståltafs framför en lätt balsawobbler betydde tom Gösbalja!

Sedan dess har jag testat både ståltafs, kevlartafs och sedan två år tillbaka Berkleys fluorocarbontafs när Gäddorna envisats att stjäla mina bästa Göswobbler. Ståltafs går bort. Kevlartafs duger och fluorocarbontafs är toppen! Dock måste man dra tafsen mellan tummen och pekfingret efter varje hugg eller bordad Gös (Gädda) för att känna efter om tafsen blivit hackig eller sårig... Då är det bara att kapa bort den skadade halvmetern och knyta om.

Mitt svar innebär att jag till 100 % håller med Outdoor extreme i Örebro om att ståltafs vid Göstrolling med lätta Göswobbler betyder noll Gösar i fiskbaljan...

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2011-11-08, 23:37.

Kommentera

Jaha då har man lärt sig nåt nytt igen då........ Jättetack för dina tips Old Firehand de är värda guld ska du veta
        Ska ut på onsdag och testa

Kommentera

Brukar köra med bara beteslås om sommrarna.
          Nu Kör vi med 90cm ståltafs iomed att det är mer riktat mot gädda nu på hösten. Men gösarna hugger ändå.

/// Mikko

Kommentera

Det är extremt sällan jag har Göshugg när jag trollar med ståltafs! När jag fiskar riktat mot Gös så använder jag 0,45 flourocarbon och ett litet beteslås.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
            9 svar
            445 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg brollann  
            Arbetar...
            X