Göstrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är det inte så också att en nylonlina med samma brottstyrka som en flätlina är mycket grövre, vilket i sin tur gör att draget/vobblern ligger högre upp i vattnet...
    Inte för att det skulle betyda att nylonlina fiskar sämre eller bättre, men det kan vara svårt att få ner draget/vobblern till önskat djup utan att blya eller använda paravaner...
    Bara en tanke från mig...
    There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Ursprungligen postat av ~FB~Pike
      Är det inte så också att en nylonlina med samma brottstyrka som en flätlina är mycket grövre, vilket i sin tur gör att draget/vobblern ligger högre upp i vattnet...
      Inte för att det skulle betyda att nylonlina fiskar sämre eller bättre, men det kan vara svårt att få ner draget/vobblern till önskat djup utan att blya eller använda paravaner...
      Bara en tanke från mig...
      En nylonlina med samma brottstyrka som 0.35 mm flätad Dyneema skulle bli mycket grov, därtill är det en onödigt hög brottstyrka för göstrolling men den anses behövas vid jerking där man hanterar beten på en eller två hekto eller mer (och ibland även mindre). En flätlina med samma brottstyrka som 0.35 mmm nylon av god kvalitet skulle bli mycket tunn och inte tåla så mycket nötning vid vanligt fiske.

Nylonlinan i ”vettiga” dimensioner har en påtaglig fördel. Elasticiten gör att knyckar från fisken dämpas ut bättre, vilket är en tillgång i samband med att fisken ska bärgas in i båten. Är linan stum och den saknade elasticiteten inte kompenseras av ett mera flexibelt spö kan fisken lättare skaka sig loss.

Skulle jag hårddra för och nackdelar för nylon respektive flätlinor skulle det i koncentrat bli att med flätlina krokar du fler på längre avstånd men förlorar fler på riktigt nära. Med nylon krokar du färre men förlorar färre. Resultatet borde bli att det blir ungefär lika många fiskar i båten med bägge lintyperna.

Jag använder för närvarande 0.35 nylon till gädda men har en 0.18 Fusion till regnbåge. Bägge linorna har ungefär samma dragstyrka.

Detta om min syn på linor.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag tycker att FB-pike och Bebest har täckt in det mesta och vi ligger på samma våglängd.
        Jag måste dock erkänna att nylonlinan jag använder är extremt stumm och det gör naturligtvis att skillnaderna mot flätlina minskar ytterligare.
        Buster L och jag är polare!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
        19 svar
        898 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman