Få tag på planner-linan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få tag på planner-linan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Få tag på planner-linan?

Hej!

Vad är bästa metoden att få tag på planner-linan när den är ute? Jag tänkte lite själv och köpte en karbinhake (80 mm, 8mm gods, ganska stor..?) och flagglina, så sätter jag bara karbinhaken med flagglinan i planner-linan knuten ner till båten nånstans, lätt att få tag på att dra i. Är detta ett bra sätt? Har inte testat detta än... Nöts linan av karbinhaken tro?

MVH Micke
    Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
    Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
    [/FONT]

Skaffa 2 st utdragbara hundkoppel med 5-7 m lina de har små hakar som är lätta men mer än väl starka för detta och fäst själva handtagen/spoldelen längs relingen på båten strax bakom midskepps en enkel, billig och praktisk lösning på detta problem.

Kommentera

Ah, kanon! Men hundkoppel är rätt dyra har jag för mig. Iallafall om man jämför med min "uppfinning". Men ska kolla upp det, tack!
      Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[/FONT]

Kommentera

Hundkopplen är väl värda de extra slantarna.
        Kolla på Jysk eller liknande, de brukar ha billiga.
        Du slipper ha en massa löslina som hänger och slänger och fastnar i allt.
        Mvh Micke

Kommentera

Med tanke på vad en komplett trollingutrustning inkl båt och motor kostar så är de 150-200 kr som de två kopplen kostar småpengar och väl värda som nämnts ovan så slipper Du många problem som lösa fladdrande linor orsakar och en tappad lax eller annan fisk som smiter pga att Du fastnar i Dina löslinor gört det extra värt pengarna.

Kommentera

En annan ganska smidig sak som kan vara värd att nämna med hundkopplen:
            När du laddar ut spöna, kan du korta ner längden på kopplens lina så att planner-linan blir lägre.
            På så sätt blir det mycket enklare att haka på utlösarna.
            Det kan du ju iofs även med en lös lina men det blir lite mer pyssel.
            Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              En annan ganska smidig sak som kan vara värd att nämna med hundkopplen:
              När du laddar ut spöna, kan du korta ner längden på kopplens lina så att planner-linan blir lägre.
              På så sätt blir det mycket enklare att haka på utlösarna.
              Det kan du ju iofs även med en lös lina men det blir lite mer pyssel.
              Mvh Micke
              Det var det egentliga syftet med mitt inlägg. Är kopplet bra till andra saker oxå?

[/FONT]

Kommentera

Nackdelen med billiga koppel och bra pulkor kan vara att spärren ger upp. Har flagglina, biltemas alu-karbinhakar och s k cleats på min båt. Vet inte om det blir billigare. Men det satt där när jag köpte båten och fungerar bra så jag har inte bytt.
                Skulle tro att pulka linan går innan cleat:en släpper lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
                  Nackdelen med billiga koppel och bra pulkor kan vara att spärren ger upp. Har flagglina, biltemas alu-karbinhakar och s k cleats på min båt. Vet inte om det blir billigare. Men det satt där när jag köpte båten och fungerar bra så jag har inte bytt.
                  Skulle tro att pulka linan går innan cleat:en släpper lina.
                  Vad är "cleat:en?

[/FONT]

Kommentera

Det är en låsmekanism för rep eller snöre. Man kan dra in men det går inte att släppa ut förren man lossar repet. Även bra i större modeller till ankarlinor i småbåtar.

Finns i flertalet modeller. Exempel på länken nedan. Har två liknande servocleat (på sida 2) på min båt så inte fånglinan kan smita. Finns säkert betydligt billigare någon annanstans än watski. Tog deras sida bara för jag visste de hade. Tror biltema har en variant. Vet dock inte hur den är i pris.

http://www.watski.se/f/Cleats-2922252

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    908 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman