I vilken ögla på en bomber 15a ska jag sätta kroken i om jag bara ska använda en krok till laxtrolling?!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bomber 15a
Collapse
X
-
Prova vad som funkar bäst för dagen. Du får lite olika gång på dom beroende vilken ögla man använder och vilken fart man kör i även krok valet har lite betydelse
Kommentera
-
Hej Magnus Litsner;Ursprungligen postat av mlitsner Visa inläggI vilken ögla på en bomber 15a ska jag sätta kroken i om jag bara ska använda en krok till laxtrolling?!
Sedan jag köpte wobblern Bomber B15A för första gången år 1971 av Jean Case hos Bomber Bait Company, Gainesville, Texas i USA har jag använt alla tre 3-krokarna på wobblern där så varit tillåtet. I Gaulaälven i Norge där min son John-Fredrik och jag fiskade Lax under många somrar med Bomber B14A, B15A och den ledade modellen B15J kunde vi fiska med alla tre krokarna på wobblern fram till något år i början av 1990-talet då mer än en 3-krok förbjöds. Samma regel gäller sedan drygt tio år tillbaka vid trollingfiske i Vättern. Bara en 3-krok tillåts!
Fördelarna med att ha alla tre 3-krokarna kvar på Bomber B15A wobblern är att krokarna under buken fungerar på samma sätt som kölen på en segelbåt. Krokarna ger wobblern bättre balans i vattnet och wobblern får svårare att tippa med bukkrokarna kvar. Med alla tre krokarna kvar kan du trolla i betydligt högre farter än om det bara sitter en 3-krok i den mellersta öglan mitt under buken eller under den främre buköglan.
Om du har slirbromsen för hårt åtdragen är det ganska enkelt för en hårt huggande Lax eller Öring att rycka sönder fjäderringen, rycka loss den ensamma kroköglan under buken eller rätt och slätt räta ut alla krokspetsarna. Mitt råd är därför: Behåll alla tre standardkrokarna på wobblern vid fiske efter Lax och Öring. Och glöm inte att lätta på slirbromsen. Knarren och lite till är lagom hårt ställd slirbroms vid trolling efter Lax och Öring. Hårdare ställd slirbroms gäller vid Gädd- och Gösfiske.
Framgångsrikaste fartområdet är 2,0 - 2,3 knop vid Laxtrolling under våren och 2,5 - 2,8 knop under senhöst och förvinter.
Säkraste Bomber-färgerna vid Laxtrolling samt mulet och regnigt väder är de grå, bruna, mörkgröna och trista färgerna XB10, XBBO, BFT, XBS, XCHO, XFTB, GPTBRO, XM7, PBO, PTB, XRT, RT(OS), SAL11, SAL17, SAL25, XSI, XSIG och YP.
Säkraste Bomber-färgerna vid Laxtrolling samt klart och soligt väder är de starka, ljusa, blå och blanka färgerna 213, CHLO, LS2, XMB, XMBO, XMK, MKFOW, XMKO, MOCH, PBCR, PLO, PTL, SAL180, XSICH, XSIL, WIGG22, WIGG27, WIGG28, WIGG29, WIGG36 och GFCC4. Du hittar färgerna i bokstavsordning om du klickar på tre sidor Bomber färgförteckning här http://www.trumman.com/bomber/bomber_col01.htm .
På senhösten lockar och retar Bomber med orange och fluorröda inslag (aggressionsfärger) extra bra.
Go for the Big Salmons!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2012-11-08, 23:31.
Kommentera
-
Lyssna på Old Firehand, men...kom ihåg att dom får en mycket trevlig gång med en "länkad" 3krok..vissa dagar är det helt outstanding! Skitfiske!
Kommentera
-
Men det finns nackdelar också med att ha kvar alla krokar på wobblern. Nu när Vänern verkar vara full med smålax så måste man börja tänka på att dessa ska kunna returneras på ett bra sätt. Med full krokuppsättning på wobblern är det enligt min erfarenhet mer regel än undantag att det sitter krokar i eller runt ögonen på småttingarna.
Kommentera
-
jag sitter här å läser trådar som har med vänern å vättern att gör för jag är så himmla sugen att dra iväg i sommar med min båt å fiska lax å röding , grejen är den att jag har ingen kunskap om detta fisket å inga grejor men de ska fixas till våren
Nu till min fråga, ni skriver att man bara får ha en 3-krok? är det lag på detta eller bara något man gör för att inte skada fisken? finns det minimått på de olika fiskarna, kröver vänern å vättern fiskekort? detta kanske är dumma frågor
Kommentera
-
Ja, regel på 1 krok.. Inget fiskekort behövs, tyvärr...Ursprungligen postat av elia Visa inläggjag sitter här å läser trådar som har med vänern å vättern att gör för jag är så himmla sugen att dra iväg i sommar med min båt å fiska lax å röding , grejen är den att jag har ingen kunskap om detta fisket å inga grejor men de ska fixas till våren
Nu till min fråga, ni skriver att man bara får ha en 3-krok? är det lag på detta eller bara något man gör för att inte skada fisken? finns det minimått på de olika fiskarna, kröver vänern å vättern fiskekort? detta kanske är dumma frågor

Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundJag fiskade lite som ung men tänkte börja igen då min son har blivit intresserad. Det jag gillar mest...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2025-02-25, 21:19 -
Relaterat
Collapse

Kommentera