Omdöme Okuma Classic XP Pro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Omdöme Okuma Classic XP Pro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Omdöme Okuma Classic XP Pro

    Ska nu förnya mitt trolling-rullstall. Har den gamla Magda dx men inte helt nöjd. Bromsen har lite mkt startmotstånd. Till er som prövat xp:n. Är skillnaden så stor mellan dessa rullar. Är bromsen jämn och fin på den nya utgåvan?

  • #2
    Ingen som kör med dessa rullar och kan jämföra med gamla magdan??

    Kommentera


    • #3
      Jag har några stycken i 20-storlek inköpta från http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...20d-2bb-2.html

      Dock är de så pass färska att jag inte hunnit testa dom på trolling ännu. Har heller inte testat den tidigare modellen så har inte något att jämföra med. Rullarna känns sköna iallafall, av det lilla jag hunnit testa dem på ismete.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

      Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

      Kommentera


      • #4
        Ett tips innan du slänger dom gamla är:! Plocka isär bromsdiskarna och tvätta av dom med tex rödsprit snabbt! Ta den finaste sandpapper (helst våtslip papper) som finns! Tex 800-1000papper Helst 1200! Putsa av dom och sedan ta en blyerts penna och gnugga på hela disken. blås bort överflödigt och montera ihp! Gjort så på mina äldsta magdor. dom är som en daiwa sg 47 eller abu 7000 numer! Men du måste göra om det minst en gång per säsong.... Och du! Vilken broms som helst tar stryk av att vara åtdragen! När du inte fiskar så släpp på bromsen till minimum så håller den minst 10 gånger längre......

        Kommentera


        • #5
          Bra Tips!! Det tackar vi för, ska prövas! Brukar försöka skruva loss bromsen på samtliga rullar, men ibland glömmer man ju. Har dock aldrig skruvat isär en multirulle tidigare. Kan bli lite spännade Är det mkt att montera bort innan man kommer åt bromsdiskarna?

          Man kanske kan googla fram en guide nån stans? Har för mig att jag sett detta tidigare. Nån som vet?

          Kommentera


          • #6
            Har några stycken och har hunnit jämföra dom med mina magdor. Skillnaderna som jag har upplevt är som följer:

            + Känns en aning stadigare, mest på grund av aluminiumspole istället för komposit. Dock inte bra i minusgrader om man får större mängder vatten på spolen för då fryser det väldigt fort och låser i värsta fall rullen helt.

            - (OBS väldigt subjektivt) Längre vev och större handtag, blir lite klumpigare att packa enligt mig. Ser ingen större nytta av det i mitt fiske.

            - Lite sämre knarr, låter lite mindre än magdan. Kanske håller den dock bättre just därför(?). På magdan har knarren sönder för kompisar.

            - (Går troligtvis att lösa) Blir lite seg i kyla, vilket jag inte upplever med magdan till samma grad. Nu snackar vi dock vid -10 grader och nedåt och dom flesta väljer ju att inte fiska då ändå. Men det är en lyx vi inte har här uppe i norr för då skulle vi aldrig kunna fiska. Det här borde gå att lösa genom att öppna upp den och tvätta bort det mesta fettet. Det sliter ändå så lite när man aldrig kastar med rullen så det behövs inte så mycket smörjmedel.

            Annars finns det en del saker som även magdan brister i. Bland annat att bromsen är svår att justera rätt, det är ett väldigt litet intervall mellan väldigt lös broms och sinnessjukt hård broms vilket gör det lite meckigt att snabbt justera under fight. Jag tycker att classic xp är en liten aning värre än magdan där också men det kan vara för att mina magdor är lite mer inslitna.

            Har inte upplevt att någon av dom har högt startmotstånd, tycker tvärt om att dom är väldigt jämna och fina. Har man dåligt pålagd lina så kan dock bromsen bli lite ryckig men det är ju inte rullens fel, blir lätt så vid ismete när man vevar in slaklina och håller på.

            Överlag så tyckte jag att magda var en bättre rulle.
            Kika på min blogg, enjoy!

            Kommentera


            • #7
              Har inte använt de gamla magdorna, men jag har ett par Classic XP Pro i 20 storleken som jag har använt till trolling och ismete sen i somras. Det enda jag mer skulle önskat av rullarna hade vart IAR, annars är de klockrena för mina ändamål. Köpte dom från ofc.nu för ca en femhundring styck, så enligt mig var det ett absolut prisvärt köp.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
              0 svar
              118 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Båtskär  
              Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
              0 svar
              96 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Gädd-jos  
              Arbetar...
              X