Hjälp till lax trolling. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp till lax trolling.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp till lax trolling.

    Heej!
    Köpte mig en HR 435 i höstas med en 40hk motor till. och nu under vintern har jag setat o kollat mig galen på lax trolling och blivit väldigt sugen på prova på det själv! Sitter och försöker läsa på lite om vad man behöver för utrustning och så, allt verkar väldigt komplicerat. Vet inte änns om det skulle kunna gå att få ihop till ett inte allt för till trasslat trolling fiske från den lilla båten ja köpt. Har väl läst att man bör väl ha minst 5 spön iallafall för att ha nån liten chans till fisk. Sen är det ju det här med djupet och spridningen av drag. Om man måste ha en djup rigg och pulkor och allt vafan det är
    Tycker ju att det borde gå och sätta typ bly vikter mellan 50-90g på dom olika spöna, blir väl svårt att komma ner mer än typ 10 meters djup, men det kanske räcker?
    Gärna tips om några dugliga trolling spön också, har hittat nåra för 495:-/st nya Spö(Patriot Corestick) Rulle (Okuma Magda 30D) Är det någe o ha eller knäcks spöt på mitten vid ett påslag och rullen går i tusen bitar?
    Samt vart ska man fiska? Utgår från Norrköpings skärgård. Är det bara och brumma ut på öppna vattnet och fiska över stora ytor och hoppas på o få napp? Tar gärna emot alla tips o trix!
    Mvh Douglas

  • #2
    Spö och rullen är bra och duger gott! För att sprida ut betena så finns spöparavaner.
    Om du ska utgå från Norrköping så är väl vandringsfisket i april-juli att föredra. Då behöver du inga djupiggar. Men vet inte hur det är att hitta laxen utanför norrköping?
    Annars har du ju Vättern dör du kan fiska lax ytligt nu på vintern...

    Kommentera


    • #3
      går bra att trolla med paravan istället för pulka. Lika bra går det att blya ned sina beten istället för att använda djuprigg. Men allra enklast är det väl som finnishtallion säger att fiska den då det är kallt i vattnet, då simmar laxen(och öring, röding) högt i vattenmassan. Själv trollar jag bara öring på våren av den enkla anledningen.
      http://mortasfiske.blogspot.com

      Kommentera


      • #4
        Har snubblat över denna när jag läst om laxtrolling, mycket text men kan vara bra information om du ids läsa igenom allt.

        http://www.regalmarin.se/fiske_tips/fiske_tips.html

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av dsg89 Visa inlägg
          Heej!
          Köpte mig en HR 435 i höstas med en 40hk motor till. och nu under vintern har jag setat o kollat mig galen på lax trolling och blivit väldigt sugen på prova på det själv! Sitter och försöker läsa på lite om vad man behöver för utrustning och så, allt verkar väldigt komplicerat. Vet inte änns om det skulle kunna gå att få ihop till ett inte allt för till trasslat trolling fiske från den lilla båten ja köpt. Har väl läst att man bör väl ha minst 5 spön iallafall för att ha nån liten chans till fisk. Sen är det ju det här med djupet och spridningen av drag. Om man måste ha en djup rigg och pulkor och allt vafan det är
          Tycker ju att det borde gå och sätta typ bly vikter mellan 50-90g på dom olika spöna, blir väl svårt att komma ner mer än typ 10 meters djup, men det kanske räcker?
          Gärna tips om några dugliga trolling spön också, har hittat nåra för 495:-/st nya Spö(Patriot Corestick) Rulle (Okuma Magda 30D) Är det någe o ha eller knäcks spöt på mitten vid ett påslag och rullen går i tusen bitar?
          Samt vart ska man fiska? Utgår från Norrköpings skärgård. Är det bara och brumma ut på öppna vattnet och fiska över stora ytor och hoppas på o få napp? Tar gärna emot alla tips o trix!
          Mvh Douglas
          Hej Douglas Seger Gustafsson;

          Som Robbin Öberg mycket riktigt påpekade: Läs och lär dig det mesta i Tapani "Tapsa" Filppulas Trollingskola hos Regal Sportfiske...och du är Laxtrollingexpert redan till hösten...

          Go for the Big Salmons!


          http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm
          Old Firehand


          www.trumman.com

          Kommentera


          • #6
            Tack för alla svaren! Blir till och läsa igenom trolling skolan och skriva ner inköps lista till mässan i april=)

            Kommentera


            • #7
              En HR 435 ser ut att vara i minsta laget med tanke på storleken om man ska ut på öppna havet. Jag skulle iaf vara väldigt säker på att vädret är stabilt om jag skulle ge mig ut med en båt i den storleksklassen.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
              0 svar
              118 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Båtskär  
              Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
              0 svar
              96 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Gädd-jos  
              Arbetar...
              X