har bara provat 2 olika trollingspön i och för sig men, har provat BFT heavy trolling och ångrar nu att jag inte köpte såna istället för dom billigare ron thompson hardcore II som jag valde, kommer uppgradera till heavy trolling sen. hann bara drilla en 3 kg's gädda den gången jag testade bft heavy trolling men det var riktigt bra känsla i det spöt, i alla fall jämfört med mina spön. bft-spöt kändes bättre till fiske med paravan också eftersom man slapp rycka till så spöt stod som ett U förräns paravanen löste ut.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trollingspön för mestadels gädda
Collapse
X
-
Nu är det som så här att jag har blivit sugen på att testa på trollingfiske, nu har jag inhandlat mig en elmotor som jag ska ha med mig på hyrbåtar, har även skaffat spöhållare som man fäster på årtull. Sjön där jag tänkte fiska mest ligger djupet på 2-5m. Gäddorna de tar där är ca 3-8kg. Många säger att haspelutrustningen klarar av trolling till en början. Kan börja med att säga att mina haspelspön är på runt 10-30g & de klarar väll inte av en paravan samt en wobbler? bara paravanen ligger väll på runt 50g? Dock har jag ett spö på 20-60g samt ett på 30-80g väldigt långa spön som är gjorda för kusten, kanske de går? Kan inte så mycket om sånt här som ni kanske begriper. Så är läget just nu. Har en liten undran kan man ha ett vanligt Fladen havs spö till trolling eller de blir för styvt? Annars får jag göra som alla andra att inhandla mig ny utrustning men då till dem billigare alternativen. Finns det några trollingset till en billig peng? även väl fungerande paravaner? (kanske någon som har till salu?) då jag har köpt elmotor samt batteri och laddare m.m. så blir det mycket pengar på en gång. Och jag vill jätte gärna komma igång så fort som möjligt då jag bara har fiske i tankarna.
Kommentera
-
Finns nog något ron thompson trollingspö för billig peng. Rullar så duger Okuma magda räknevärksrullar. Dom kan du även använda till ismetet senare. Om du söker runt lite så finns det färdiga trollingset att köpa för olika prislappar.
Själv kör jag med regal x-power spön och Daiwa sg47Lca samt Okuma Cold Water. Riktigt nöjd med dom prylarnaInstagram: mattiasandersson90
Bara ett kast till...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inläggMen går det inte bra med Fladens havsfiskeset till en början?, rullen är nästan detsamma som Okuma dock utan räknare. Spöet kanske är lite för styvt eller?
Kommentera
-
Kör 7 fots ugly stik med amba 6500LC. Spöna är i fjuttigaste laget för gädda, men dom har sina fördelar. Så korta spön är lätta att hantera i båt. Kör jag många spön från HT´n på större vatten blir den fördelen viktigare än när jag kör 4 paravanspön från lillbåten vid trolling i mindre vatten. Sen kör jag bara flätlina & det gör att drillningen blir sprättig i kombination med ett kort spö. Därför passar det relativt blöta uglystiket bra för att dämpa sprättigheten vid drillning.
Det är en lite halvknasig kombo utprovad efter personliga avväganden. Om jag skulle köpa 4 trollingspön för fiske med paravan hade jag valt andra spön med lite mera pulver i.Senast ändrad av Nils Jonas; 2013-11-13, 14:15.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundJag fiskade lite som ung men tänkte börja igen då min son har blivit intresserad. Det jag gillar mest...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2025-02-25, 21:19 -
-
Jag letar efter lite sånna här westins jätte 17cm i shallow modellen och vanliga, har du några som ligger...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2024-08-04, 19:02 -
Relaterat
Collapse
Kommentera