Ekolod, portabelt eller fast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, portabelt eller fast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av pasi75
    Ett tips är att använda sig av en kylbag. I den stoppar du ner ett batteri och ev plast för 2 öl och på locket ekolodet + en brytare. Inte det smidigaste men vattentätt och enkel lösning !
    kylbag för öl låter bra! Själv har jag så pass stor båt så ett portabelt går bort direkt! Ser ändå ingen tjusning med det om man inte äger flera båtar, går ju ändå att plocka bort skärmen om man lämnar båten i hamn

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
      kylbag för öl låter bra! Själv har jag så pass stor båt så ett portabelt går bort direkt! Ser ändå ingen tjusning med det om man inte äger flera båtar, går ju ändå att plocka bort skärmen om man lämnar båten i hamn
      Precis, har man båtar ligger och dräller lite här och var i sveriges sjöar så är det en fördel med portabelt, men kommer man bara använda en båt så är det mer jobb att släpa på det portabla än att plocka bort skärmen!

Själv tycker jag fast till "storbåten" och portabelt till de andra är en bra ide om ekonomin tillåter 2 ekolod. Om man har en liten båt och lånar båtar kors och tvärs är det bättre med ett portabelt. Blyack är smidigare än syra, men trots det så blir en syrafast batteribox från Biltema bra för det portabla lodet om än inte så snyggt som portfölj varianten(billigt och tåligt).

Kommentera

Ursprungligen postat av Jann Visa inlägg
        Beroende på hur länge man har tänkt sig använda lodet under en fisketur så får man också dimensionera acken. Ett Lowrance X-125 drar MAXIMALT 550mA med bakgrundsbelysning och ett ekodjup på över 300 (trehundra) meter. Typisk förbrukning är under 450mA. Matematiken kan ni ju redan.

Skitfiske! / Jann
        Hur får man reda på lodets elförbrukning ? Jag har just fått ett Humminbird 565 och ska bygga portabelt av det, nu funderar jag på batteristorlek.

Mvh // Anders
        gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Hållare för givare

Jag köpte en sån här hållare till mitt Eagle 245 DS portabel, funkar finfint och passar alla båtar upp till max 50 mm akterspegel. Rekommenderas starkt istället för klassiska plank/tving-lösningen
          Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av The Mink Visa inlägg
            Jag köpte en sån här hållare till mitt Eagle 245 DS portabel, funkar finfint och passar alla båtar upp till max 50 mm akterspegel. Rekommenderas starkt istället för klassiska plank/tving-lösningen
            Vart köpte du den?

Kommentera

Jag köpte den hos Jensen&Celander AB i Ullared, de rear ut den just nu för 249:-. finns även på www.havsfiskecenter.se under båttillbehör för 349:-

Kommentera

Tips på givarhållare

Har även löst problemet på en båt med en dörrhållare, otroligt smidig då man enkelt kan "flippa upp" den vid upptagning. Dock ej portabelt.
                Finns på Jula för 49:- / 2 st art.nr 020007.
                Bifogade filer

Kommentera

Nån som har en givare till ett cuda/fisheasy

är i behov av en 200hz givare, skall vara med batteriklämmor.
                  Någon som har ett ekolod som gett upp eller som har en givare över så är jag intresserad. Hör av er!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                  8 svar
                  722 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg dhaglund  
                  Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                  8 svar
                  473 visningar
                  0 gillar