Ursprungligen postat av pasi75
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolod, portabelt eller fast?
Collapse
X
-
Precis, har man båtar ligger och dräller lite här och var i sveriges sjöar så är det en fördel med portabelt, men kommer man bara använda en båt så är det mer jobb att släpa på det portabla än att plocka bort skärmen!Ursprungligen postat av jojon80kylbag för öl låter bra! Själv har jag så pass stor båt så ett portabelt går bort direkt! Ser ändå ingen tjusning med det om man inte äger flera båtar, går ju ändå att plocka bort skärmen om man lämnar båten i hamn
Själv tycker jag fast till "storbåten" och portabelt till de andra är en bra ide om ekonomin tillåter 2 ekolod. Om man har en liten båt och lånar båtar kors och tvärs är det bättre med ett portabelt. Blyack är smidigare än syra, men trots det så blir en syrafast batteribox från Biltema bra för det portabla lodet om än inte så snyggt som portfölj varianten(billigt och tåligt).
Kommentera
-
Hur får man reda på lodets elförbrukning ? Jag har just fått ett Humminbird 565 och ska bygga portabelt av det, nu funderar jag på batteristorlek.Ursprungligen postat av Jann Visa inläggBeroende på hur länge man har tänkt sig använda lodet under en fisketur så får man också dimensionera acken. Ett Lowrance X-125 drar MAXIMALT 550mA med bakgrundsbelysning och ett ekodjup på över 300 (trehundra) meter. Typisk förbrukning är under 450mA. Matematiken kan ni ju redan.
Skitfiske! / Jann
Mvh // Andersgravitate et accuratissime sit virtus
Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business
Kommentera
-
Vart köpte du den?Ursprungligen postat av The Mink Visa inläggJag köpte en sån här hållare till mitt Eagle 245 DS portabel, funkar finfint och passar alla båtar upp till max 50 mm akterspegel. Rekommenderas starkt istället för klassiska plank/tving-lösningen
Kommentera
-
Jag köpte den hos Jensen&Celander AB i Ullared, de rear ut den just nu för 249:-. finns även på www.havsfiskecenter.se under båttillbehör för 349:-
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
|
8 svar
722 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av dhaglund
2025-10-26, 17:49
|
||
|
Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
|
8 svar
473 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av DIFAnders
2025-05-05, 18:03
|
||
|
Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
|
1 svar
241 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Marienklin
2026-01-02, 13:07
|
||
|
Startad av Moddifier, 2026-03-17, 21:11
|
3 svar
171 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Moddifier
2026-03-20, 11:46
|
och på locket ekolodet + en brytare. Inte det smidigaste men vattentätt och enkel lösning !
Kommentera