Enkelkrok för LaxTrolling! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkelkrok för LaxTrolling!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Enkelkrok för LaxTrolling!

    Har snart läst mej galen till höger och vänster om vilken enkelkrok man skall ha för Laxtolling.
    Alternativen som jag kommit fram till och som nämns i dom flesta trådar är:
    Gamakatsu LS-3423F
    Eagle Claw TK440-1 Trokar Siwash
    Apex Enkelkrok 4/0
    Owner Stinger Siwash Hook 5/0

    Trollar fördelaktigt med Finska Tiuran men även med NK Mag, Ismo Mag och Trophy Spoon.
    Har hittills kört med 3 krok(Gamakatsu) men tänker denna säsong prova köra med enkel krok, men vilken?
    Så trollingkollegor där ute som har erfarenhet av vilken enkelkrok jag borde satsa på, kom gärna med tips och synpunkter om vilken som de gäller att satsa på.

    //Jimmen

  • #2
    Ursprungligen postat av Jimmen Visa inlägg
    Har snart läst mej galen till höger och vänster om vilken enkelkrok man skall ha för Laxtolling.
    Alternativen som jag kommit fram till och som nämns i dom flesta trådar är:
    Gamakatsu LS-3423F
    Eagle Claw TK440-1 Trokar Siwash
    Apex Enkelkrok 4/0
    Owner Stinger Siwash Hook 5/0

    Trollar fördelaktigt med Finska Tiuran men även med NK Mag, Ismo Mag och Trophy Spoon.
    Har hittills kört med 3 krok(Gamakatsu) men tänker denna säsong prova köra med enkel krok, men vilken?
    Så trollingkollegor där ute som har erfarenhet av vilken enkelkrok jag borde satsa på, kom gärna med tips och synpunkter om vilken som de gäller att satsa på.

    //Jimmen
    Enkelkrok för LaxTrolling!


    Hej Jimmy Lillvik;


    Här ska du få ett alternativ till: Enkelkrokarna tillverkas av O. Mustad & Sön., Oslo, Norway och heter Qual. 9510 ***S (3 ex.strong) Mustad-Salmon Hooks, Stainless Steel Open Ring och finns i storlekarna Nr 1/0, 2/0, 3/0 och Nr 4/0.

    För en del år sedan när min kund och personlige vän Lars-Gunnar Hansson, EL-GE Sportfiske AB, Göteborg levde brukade jag köpa askar i 100-pack 9510 ***S av honom. Fördelarna med dessa krokar är att de är otroligt starka och rostfria samt går att slipa så att krokspetsen alltid är lika vass som en synål.

    Go for the Big Salmons!

    http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm
    Old Firehand

    www.trumman.com

    Ps. Du kan lägga till finska PURELUE "Big Horn" och "Iron Horn" här ... http://www.trumman.com/purelure/purelure.htm ... på din favoritlista...Ds
    Senast ändrad av Old Firehand; 2013-12-31, 17:24.

    Kommentera


    • #3
      Tack för tipset Old Firehand.
      Har läst en del om den kroken nu och verkar va en bra krok.
      Blir definitivt att prova den om jag får tag i den.
      Vet du var man sku kunna få tag i dom, verkar inte vara de enklaste online iaf :/
      Ska kolla om ena handlaren här på holmen får tag i dom via tillverkaren men ifall du vet nått ställe annars.

      Vill du lite påstå att Bighorn och Iron horn borde ligga ute i släpet?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Jimmen Visa inlägg
        Tack för tipset Old Firehand.
        Har läst en del om den kroken nu och verkar va en bra krok.
        Blir definitivt att prova den om jag får tag i den.
        Vet du var man sku kunna få tag i dom, verkar inte vara de enklaste online iaf :/
        Ska kolla om ena handlaren här på holmen får tag i dom via tillverkaren men ifall du vet nått ställe annars.

        Vill du lite påstå att Bighorn och Iron horn borde ligga ute i släpet?
        Hej Jimmy Lillvik;

        PURELURE-fabriken finns ej längre, men du bör nog kunna få tag på både Purelure Big Horn och Iron Horn...kanske inte hos Fiskarboden i Mariehamn. Ägaren och min kund från förr, Kurre Åkerholm lär inte vara bland oss längre men kanske kan den nye ägaren hjälpa dig med att få tag på finska Purelures trollingdrag och wobbler ... http://www.trumman.com/purelure/purelure.htm ...

        För drygt 10 år sedan var jag en kall vinterdag på Laxseminarium i Åbo. Enligt Laxrapporter då toppade Purelure Big Horn och Iron Horn Laxfångsterna i Finska viken flera år i rad....

        Go for the Big Salmons!

        Old Firehand

        www.trumman.com

        Kommentera


        • #5
          Körde med enkelkrok(owner siwash) i våras nere i simmris, mestadels på ismo magnum och Nk magnum och det funkade bra. Gick att hålla lite lägre farter än med trekrok och märkte inte att de krokade sämmre. Kommer själv köra mer med det även det här året.

          Kommentera


          • #6
            Vad kör du för fart? jag kör 2.5 knop +/- 0.1 knop, har för mig funkat bäst med trekrok vmc 8650 2/0, gammakrokarna har en tendens att tappa spetsarna efter några dar i saltvatten. vet folk som fiskar riktigt bra med enkelkrok i 2.5 knop då med ismo magnum fjäderring-lekande-owners siwash 5/0. Nk 28 kör jag med 3/0 enkelkrok. NK mag har jag inte hittat nån kombination med enkelkrok som simmar bra. Ska man trolla i farter närmare 3 knop tror jag att det blir svårt med enkelkrok eftersom det krävs en del vikt där bak för att de inte ska spinna. Men vem vet, jag har haft fel förut...

            Kommentera


            • #7
              Brukar i regel alltid ligga runt 2,5 så gott det går. Jag körde inte med varken dubbel ring eller lekande. Ligger alldrig i farter närmare 3 knop brukar bara resultera i en massa näbbisar. Viktigt med både enkel och trekrok är att vända dom åt "rätt" håll, trekrokens sida med två spetsar ska va vänd innåt och samma med enkelkroken. Gången blir rätt så kass om dom vänds åt "fel" håll

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
                Vad kör du för fart? jag kör 2.5 knop +/- 0.1 knop, har för mig funkat bäst med trekrok vmc 8650 2/0, gammakrokarna har en tendens att tappa spetsarna efter några dar i saltvatten. vet folk som fiskar riktigt bra med enkelkrok i 2.5 knop då med ismo magnum fjäderring-lekande-owners siwash 5/0. Nk 28 kör jag med 3/0 enkelkrok. NK mag har jag inte hittat nån kombination med enkelkrok som simmar bra. Ska man trolla i farter närmare 3 knop tror jag att det blir svårt med enkelkrok eftersom det krävs en del vikt där bak för att de inte ska spinna. Men vem vet, jag har haft fel förut...
                Hej Filip Holm;

                Den finske Trollinggurun Teijo Hartonen tillika Purelures konstruktör av Purelure Big Horn och Iron Horn ... http://www.trumman.com/purelure/purelure.htm ... lärde mig ett bra knep för att kunna trolla inom ett större fartregister med enkelkroksbestyckad trollingsked. Vänder du enkelkroken så att krokböjen bildar en förlängd halvmåneform med trollingskeden då kan du inte alls trolla lika snabbt som när du vänder enkelkroken så att krokböjen bildar ett förlängt S med trollingskeden. I klartext innebär detta att krokböjen är vriden åt motsatt håll än vad trollingskeden är kupad (böjd).


                Go for the Big Salmons!

                Old Firehand


                www.trumman.com

                Kommentera


                • #9
                  Roligt med alla synpunkter, Leif, jag undrade ifall du vet något ställe som jag sku kunna få tag i enkelkroken du skrev om,Mustad&Sön qual. 9510 ***S, den är jag nyfiken på?

                  Bighorn har jag faktiskt 2, 3 liggande i betesboxen så dom kommer nog få vara med i släpet nån tur i vår. Visste inte att dom var sådär välanvända av många. Intressant med seminariet också där.
                  Fiskarboden har jag inte sett om har dom men Äventyret som ligger ett stenkast bort, vet jag har dom eller har haft i varje fall.(Bighorn).

                  2.5 knop ligger oftast trolling farten på, +-0.1, då har det med gamakatzu 2/0 & 1/0 för mej visats vara absolut bäst gång på skedarna.
                  Krokmonteringen med vilken "väg" den ska monteras på skeden har jag aldrig tänkt på eller hört nämnas förut att det sku vara nån skillnad.
                  Men som ni skriver Leif och Ben så motsäger ni varandra hur enkelkroken ska monteras, antagligen bäst att prova båda sätten på likadana skedar, slänga ut bredvid varann och kolla vilket som är bäst för egen uppfattning.

                  Owner siwash kom upp som förslag/alternativ idag på ena lokala sportfiskebutiken så den är absolut ett alternativ för inkommande säsong om inte nån annan "bättre" tillgänglig dyker upp.
                  Ben: Har den öppen ögla för montering av exempelvis lekande?

                  Tack för alla svar hittills.

                  //Jimmen

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                  0 svar
                  118 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Båtskär  
                  Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                  0 svar
                  99 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gädd-jos  
                  Startad av vanfossen, 2024-04-25, 11:52
                  0 svar
                  73 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg vanfossen  
                  Arbetar...
                  X