Spröt till styrpulpet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spröt till styrpulpet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spröt till styrpulpet?

Har införskaffat mej en styrpulpet som jag tänkte trolling utrusta. Så min fråga är om det funkar att köra med spröt på 100cm i framstammen ist för mast?

Det kan fungere men, vær litt obs på at det ofte er en fordel desto høyere utgangspunktet for planerboardlinen er. Hvis det blir for lavt, går linen i vannet når det er litt sjø, og det går tregere å få utløserne til å gli på linen. Kom gjerne med noen bilder av båten din.

Tenk også litt på hvordan stangholderne skal sitte. I min egen lille konsollbåt bruker jeg en rekke med stangholdere på tvers foran når jeg troller med planerboard, og siden masten er så høy må jeg følge litt med på hvilke stenger som er "bak" planerboardlinen og hvilke som er "foran" så ikke linen går i stangtuppene ved sving. Hadde jeg gjort alt om igjen i lillebåten, hadde jeg satt trollingbaren på tvers bakerst, kanskje i form av en lav targabøyle over eller rett foran motoren.

Jeg er veldig godt fornøyd med høyden på min mast (Big John):
    Click image for larger version

Name:	IMG_7856.JPG
Views:	1
Size:	287,3 KB
ID:	1771605
    Team Colibri

Kommentera

Fördelen med spröt är att de inte är lika mycket i vägen. En mast svär man över varje gång man ska kliva i båten.
      En annan fördel är också att vid användandet av ett spröt på varje sida minskar risken att planerboardlinan ska lyckas få tag i ett spö vid kraftiga svängar. Precis som Erik skriver här ovanför.
      Däremot ska man försöka få upp lite höjd på både spröt/mast. Det är skönt om PB-linan inte hamnar i vattnet hela tiden + att utlösarna glider ut lättare. Men en meter spröt som du föreslår borde räcka.
      Tänk också på att påfrestningen på sprötet kan bli ganska rejält. Använd gärna en wire eller liknande som går från sprötet och framåt i båten.
      En kompis knäckte en grabbräcksbult på sin Höga Rodd p.g.a att sprötet monterades på grabbräcket.
      //Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
      19 svar
      907 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg anteman