Val av djupriggar, Cannon Uni-troll eller Easi-troll ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av djupriggar, Cannon Uni-troll eller Easi-troll ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Val av djupriggar, Cannon Uni-troll eller Easi-troll ?

    Hej,

    Nu under 2014 har jag tänkt utveckla mitt trollingfiske och utrusta min nyinköpte Väddö 540 cc med ett par djupriggar. Jag har aldrig använt mig av djupriggar men hade tänkte prova på laxtrolling efter vandringslax vid Understren/Singö efter upplandskusten denna säsong. Jag har även tänkt att använda mig av djupriggarna till lite lättare trolling efter havsöring samt även till insjöfiske efter öring, röding och ev gädda.

    Har sneglat på Cannons djupriggar och få först främst nya Uni-troll STX/E och Easi troll ST/E. De äldre modellerna har jag läst haft en del problem. De nya modellerna ska dock ha förbättrats på flera punkter så som fäste, bomänden och spöhållaren. Sedan ska dom ha ett nytt bromssystem som gör att det går att smyga ner lodvikten med en hand. De ska även ha en utväxling som ger 50% snabbare uppspolning med reducerad belastning. Dessa egenskaper ska göra att de är enkla och smidiga att handskas med.

    Vilken av dessa riggar skulle ni rekomendera för mitt tänkte fiske? Eller finns det någon annan djuprigg som ni anser att jag bör satsa på?

    Mvh,
    Mathias

  • #2
    Jeg har ikke helt oversikt over hva slags vekter modellene er beregnet for om dagen, men generelt bør man unngå de enkleste riggene. For at det skal være noen vits med dyprigg bør du ha en rigg som tåler minst 6 kg lodd, helst 7-10 hvis du skal dorge laks i Østersjøen eller sei i norske farvann.

    Personlig er jeg ikke veldig glad i "kanonkuleloddene", jeg foretrekker lodd som er mer langsmale siden je synes de går mer stabilt i vannet og har mindre vannmotstand.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Jag tog mina första östersjölaxar (nynäs) med hjälp av ett par easi troll med 5kg`s vikter, tycker det funkar kanon eftersom man fiskar så grunt ner till ca 12meter. jag har numerär ett par mag 10 elriggar där jag kör med 7kg`s vikter. Ska du köra lax söderut eller som du säger röding så behöver du kralligare riggar som då t.ex. unitroll som klarar 7kg då fiskedjupet ofta ligger mellan 20-30m. Även om du inte skulle fiska djupt tycker jag aldrig att det är fel att överdimensinoera utrustningen då det rycker och sliter i grejerna när man fiskar på havet.

      Jag hade köpt ett par unitroll om jag var du, glöm inte ryckdämpare mellan wire och lod.

      Kommentera


      • #4
        I ditt ställe skulle jag också köpa Uni-troll.
        Hade såna på min förra båt och har Easy-troll på min nuvarande. Har dålig koll på uppdateringarna av riggarna men Uni-troll är nog att föredra. De tål högre blyvikter, inte minst viktigt vid blåsigt väder då det gungar ganska bra i riggarna. Dessutom har/hade de dubbelt så stor wirekapacitet. Du får plats med mer wire och de större trummorna gör att du inte behöver veva som en tokdåre varje gång det ska stackas om.
        De längre bommarna på Uni-troll riggarna kan också vara en fördel, även om jag alltid körde dom i "infällt" läge.
        //Micke

        Kommentera


        • #5
          Har haft unitroll men dom har inte en chans mot scottys manuella riggar.
          Hellre en tappad fisk än en dag på land
          mvh wolfie

          Kommentera


          • #6
            Av de två så säger även jag Uni troll har dem för fiske just vid Understen och de funkar bra, som Spartime skrev så välj lod med styrfena eller avlånga annars tvinnar vajrarna sig något grymt och så ryckdämpare för det hissar bra därute och sliter hårt i grejorna.

            5 kg lod funkar i lugnt väder men jag kör 7 kg alltid så slipper jag ha flera olika med.

            Något Du bör ha med som kan vara bra även om jag hoppas Du aldrig behöver det är en rejäl avbitartång (modell kraftavbitare med härdade skär för pianovajer) som kan klippa vajern om Du kör fast i något, det flyter runt mycket skräp därute som Du kan köra fast i och hellre än att bryta sönder infästningen i båten och förlora rigg plus spön så klipp vajern och offra lodet.
            Skulle oturen vara framme så är samma avbitare utmärkt att klippa av krokar som hamnat där de inte hör hemma som i fingrar, öron och andra ställen där man inte vill ha dem, har testat både och i skarpt läge ;-(

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av wolfman Visa inlägg
              Har haft unitroll men dom har inte en chans mot scottys manuella riggar.
              Gillar också Scotty. Speciellt bromsarna är mycket, mycket bättre.
              Nackdelen är väl att Scotty tar mer plats på bredden och att Cannon är lättare att veva eftersom det blir "åt rätt håll".

              Jag har även testat några Big Jon-riggar. Visst de funkar men tycker nog att både Cannon och Scotty är bättre.
              //Micke
              Senast ändrad av tre S; 2014-02-24, 21:59.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                Gillar också Scotty. Speciellt bromsarna är mycket, mycket bättre.
                Nackdelen är väl att Scotty tar mer plats på bredden och att Cannon är lättare att veva eftersom det blir "åt rätt håll".

                Jag har även testat några Big Jon-riggar. Visst de funkar men tycker nog att både Cannon och Scotty är bättre.
                //Micke

                Hört hört att några säger att Scotty har bättre broms, jag undrar då givetvis om någon verkligen testat och utvärderat Scottys nya bromssystem riggarna utrustats med från 2013 eller om det redan kom 2012?

                Kommentera


                • #9
                  Enligt Comsteds produktkatalog ska Uni-trollen ha en max lodvikt på 9kg och just Uni-troll 10 STX/E har teleskopbom som är justerbar mellan 61-134 cm. Easi-troll har en max lodvikt på 6 kg.

                  Det känns som jag kommer att gå på Uni-troll då jag säkerligen kommer att fastna i trollingträsket så fort min första lax kliver på och då kommer väl jag kräva lite mer av riggarna.

                  Kommentera


                  • #10
                    När det gäller tillbehör, vad bör jag satsa på? Jag har redan fått tips om ryckdämpare samt lod med styrfena. Ska jag köpa två olika vikter på loden för både tyngre och lättare fiske?

                    Funderar även på om man ska till en dubbelspöhållare, kommer jag ha användning av det?

                    När det gäller fastsättningen av riggarna så finns det ju även snabbfäste, svirvelfäste etc. Jag kommer att montera riggarna på grabbräcket och vill kunna ta bort dom då jag också spinnfiskar mycket. Kan man köpa några bra färdiga fästen för grabbräcken? Vad rekommenderar ni?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    96 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Arbetar...
                    X