Måste ha tag i pulkor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måste ha tag i pulkor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Måste ha tag i pulkor

Skulle vilja ha tag på pulkor till båten men har lite svårt att hitta en bra modell. Vill ha en pulka som drar bra men den får inte dra överjävligt mkt eftersom jag ska använda LMP sprötsystem som monteras på pulpeten. Vet inte om det kommer hålla i längden men har iaf dragit tre st black beast xl på varje sida utan problem.
    Kommer ligga i farter över två knop så har inget behov av en pulka som måste dra mkt i låg fart.
    En variant är ju Stensson från OF för 1750 paret, ska ju vara en kopia på Mariestad som man hört både bra och anus om..

/Jazze

Click image for larger version

Name:	1.png
Views:	1
Size:	21,6 KB
ID:	1773182Click image for larger version

Name:	2.png
Views:	1
Size:	21,3 KB
ID:	1773183

Rätt dålig bild och kanske inte de bästa vinklarna men principen. Hur skulle det fungera att köra som i alt ett jämfört med det "traditionella" alt två? Är lite orolig att jag ska få lite tokiga vinklar på linorna när allt sitter på pulpeten samt att få väldigt mkt "slak" på linan när man svänger. Skulle det fungera bättre som man placerar spöna på relingsräcket i stället, kommer lite längre bak och lite längre ner då?

/Jazze

Kommentera

Med andra ord är det pulpeten som inte håller. Hur du placerar spöhållarna har enbart belydelse för hur mycket det kommer trassla. Pulkorna är ställbara för det drag du behöver om du köper mariestadskopior ex Olssons billiga. Hur du placerar spöhållarna är en smaksak. Men du kommer få minst problem om du sätter spöt närmast båten längst fram, högst och centrerat.

Kommentera

De är de jag inte vet, har iaf dragit 6 st BB utan probs. Vad det gäller cwc och stenssonpulkan, har du någon erfarenhet utav dom och om dom är likvärdiga?
        Tycker det är så bökigt med många paravaner när det blåser, de därför jag vill ha pulkor. Mast finns tyvärr inte utrymme till!

/Jazze

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
          Skulle vilja ha tag på pulkor till båten men har lite svårt att hitta en bra modell. Vill ha en pulka som drar bra men den får inte dra överjävligt mkt eftersom jag ska använda LMP sprötsystem som monteras på pulpeten. Vet inte om det kommer hålla i längden men har iaf dragit tre st black beast xl på varje sida utan problem.
          Kommer ligga i farter över två knop så har inget behov av en pulka som måste dra mkt i låg fart.
          En variant är ju Stensson från OF för 1750 paret, ska ju vara en kopia på Mariestad som man hört både bra och anus om..

/Jazze

Hej Andreas "Mr Jazze" Jansson;

Kan originalet Mariestadspulkan "2000 RED" här ... http://www.trumman.com/mariestad/planerboard.htm ... vara något för dig??

Regal Sportfiske i Vårby och även Sundbybergs Sportfiske köpte många sådana här ... http://regalsportfiske.se/visa_produ...d=2211&lang=sv ... av mig när jag var agent för Marikestadspulkan här i Sverige. Kontakta trollingexperten Jimmy Johansson hos Regal Sportfiske för att få hjälp...

Go for the Big Salmons!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-04-19, 13:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Kan originalet Mariestadspulkan "2000 RED" här ... http://www.trumman.com/mariestad/planerboard.htm ... vara något för dig??

Regal Sportfiske i Vårby och även Sundbybergs Sportfiske köpte många sådana här ... http://regalsportfiske.se/visa_produ...d=2211&lang=sv ... av mig när jag var agent för Marikestadspulkan här i Sverige. Kontakta trollingexperten Jimmy Johansson hos Regal Sportfiske för att få hjälp...

Go for the Big Salmons!

Old Firehand

www.trumman.com
            Huntyard o Berras har köpt Regal, Jimmy arbetar numera hos H o B i VÅrby

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Go for the Big Salmons!

Old Firehand

www.trumman.com
              Hej,
              Cwc pulkan är altså detsamma som Mariestadspulkan om jag förstått detta rätt? Har läst att Regals mariestadare har en annan köl än den gamla klassiska. Med tanke på att jag har noll erfarenhet av trolling med pulkor är det lite svårt att avgöra vad som är rätt för mig. Cwc och Stensson ser ju mkt lika ut på bild iaf..

/Jazze

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
                Hej,
                Cwc pulkan är altså detsamma som Mariestadspulkan om jag förstått detta rätt? Har läst att Regals mariestadare har en annan köl än den gamla klassiska. Med tanke på att jag har noll erfarenhet av trolling med pulkor är det lite svårt att avgöra vad som är rätt för mig. Cwc och Stensson ser ju mkt lika ut på bild iaf..

/Jazze

"Cwc pulkan" är en bland alla förekommande kopior på Mariestadspulkan. Kvalitet och hur kopian fungerar kan jag varken kommentera eller avgöra utan att ha sett och testat den...

Go for the Big Salmons!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-04-20, 06:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ivar Visa inlägg
                  Huntyard o Berras har köpt Regal, Jimmy arbetar numera hos H o B i VÅrby
                  Tack Ivar G.;

Go for the Big Salmons!

Old Firehand

Kommentera

Du kanske kan göra som team Bälinges lillbåt som var med i fiskefeber för nåt/några nummer sedan. De hade två spöhållare i fören med omgjorda båtshakar som master och billiga havsfiske rullar som spolar.

Vad gäller pulkorna så är nog cwc och lilla Steenson ganska likvärdiga. Möjligen drar CWC något bättre. Men i ditt fall bör du undvika Steenson Power. Vilka ska dra ordentligt som jag uppfattat det. Har lilla Steenson själv. Mina drar inte så hårt. Paret jag hade innan till förra båten drog mer och då var det problem att svänga tvärt vid högre farter. Lyckades få den ena pulkan att dyka i 2,5 knop och bli en djupparavan. Pulkalinan pekade snett neråt och det knakade i masten innan jag fick ur växeln. Men det går att justera dem genom att flytta knutarna på drag snöret(ändra dragvinkeln).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    467 visningar
                    0 gillar