Honda utombordare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Honda utombordare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Honda utombordare.

Skulle behöva tips från någon som känner till Honda utombordare på 2 hk. 2001 fyrtaktare.

Köpte denna förra hösten och den funkar över förväntan för trolling, vänder Mig till forumet i brist på bruksanvisning.

Fyllde på olja häromdagen och det ligger på ungefär 15 mm över sträcket i fönstret.
    Finns ju bara ett sträck på mitten av fönstret, ska nivån ligga exakt på sträcket eller över.

Misstänker Jag fyllde en aning för mycket, om det har betydelse?

-Roger-

Det är alltså ett synglas på för oljenivån på den? Så länge du inte fyllt hela oljetanken bör det inte spela någon roll. Om du känner dig osäker kan du ju lossa oljepluggen försiktigt och tappa ur lite olja tills du når önskad nivå i glaset. Strecket är rekommenderad nivå för den mängd olja som motorn behöver.

Kommentera

Jag skulle tappa ur till rätt nivå.Det är sällan bra att åka med för hög nivå.Oljan kan ta sig i i förbränningen och ställa till det med diverse följder.

Kommentera

OK, tackar för svaren.
        Har förstått att den även ska vinterförvaras på ett spesiellt sätt, trodde det var fel på den när olja rann ut.
        Om man har motorn liggande med propellern neråt är allt ok då?

-Roger-

Kommentera

Jeg har hatt den samme motoren i litt nyere årsmodell. Du bør Google litt for å sjekke, men må du legge ned motoren mener jeg den skal ligge på siden med girspaken opp. (Jeg var ikke særlig fornøyd med min forresten, vanvittig til vibrasjoner i den motoren og ubehagelig lydnivå.)

En 4T MÅ ligge på riktig side så ikke motoroljen går over stemplene og inn i forbrenningen. Det beste er å oppbevare en påhenger stående, jeg har laget meg et stativ av 2X4 og 2x6 i båthuset for vinteropplag av påhengere.

Du bør tappe ut olje til riktig nivå.
          Team Colibri

Kommentera

Ok, noterat. Tycker att det är en bra liten snurra för fisket.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
            8 svar
            704 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg dhaglund  
            Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
            8 svar
            467 visningar
            0 gillar