Bonntrolling, släpa drag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bonntrolling, släpa drag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bonntrolling, släpa drag

Jag har köpt kärra till båten och detta har medfört att jag och barnen har börjat utforska sjöarna i närområdet inklusive vänern samt göta älv. Det fiske som bedrivs när barnen är med är så kallad bonntrolling, min fråga nu är vilka beten som ni rekomenderar till detta både voblers skeddrag samt gummibeten. Arterna vi är ute efter är gädda abborre och gös.
    Mvh Ronnie

Ska du bonntrolla efter dem samtliga eller blir det "vanligt" spinnfiske också?
    Trolla Abborre är nämligen inte bästa metoden. Gös och Gädda är däremot klockrena fiskar att trolla efter.

Vad har du för budget på ditt betesinköp?

Kommentera

När barnen är med så blir det nog mest "trolling" för det är mindre risk att någon av dem sätter dragen i varandra då.
      Budget, ja det är ju som vanligt man vill komma billigt undan men när man summerar så har det kostat tusenlappar.
      Så ös på med förslag som passar.
      Mvh Ronnie

Kommentera

Gädda: Westins Jätte 23cm. Nils Master 15-18cm. Abu Killer Optic 18cm. Westin Platypus 19cm. Bomber B17. Rapala Magnum 18cm.

Gös: Nils Master 15cm. Bomber B16. Smithwick SSR (heter den så?). Abu Killer Optic. Cotton Cordel Deep Red Fin.

Abborre: Det metar man med mask eller löja alternativt spinnfiske med Jigg eller Spinnare.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Det måste helt klart gå att bonntrolla efter abborre oxå. Satsa på vobblers i lite mindre stl, har själv fångat en hel del på salmo hornet, fast då fast då på "vanligt vis".

Kommentera

Hur gamla är barnen?
            Om dom inte är särskilt gamla så tror jag att dom kan få problem med de lite större wobblerna.
            Jag kan rekommendera Rapalawobblers (eller liknande) från 7-15 cm som inte går så tungt i vattnet, visst, man kanske inte får dom allra stösta fiskarna, men det brukar inte vara så noga för de yngre

Kommentera

Vill bara komplettera Henke W:s lista med Storm Deep Thunderstick Magflash med ljus kropp, gul rygg och lite rött på skallen (hittar inte nu vad färgen heter) som varit den överlägset bästa göstrollingvobblern för mig. Minst nio av tio trollinggösar har suttit på den. Och så ska vi inte glömma Bombers 24 A och 25 A i färgerna XB 10 oxh XMK eller Cotton Cordells Walley diver för olika djupgående och i olika färger.
              Det mesta jag rekommenderat handlar om djupgående beten som passar i min sjö. Fiskar man i vatten där djupet aldrig överstiger 6 meter kommer de att bara erbjuda bekymmer! Men är det djupare är de dräpare...

Kommentera

Ursprungligen postat av Baconowski Visa inlägg
                Det måste helt klart gå att bonntrolla efter abborre oxå. Satsa på vobblers i lite mindre stl, har själv fångat en hel del på salmo hornet, fast då fast då på "vanligt vis".

http://www.beten.nu/se/grp/hornet.php
                Små wobblers funkar för att trolla abborre. Eller som frugan gillar, att "ro mask". Pimpelspö med en krok med mask på. Brukar ge en borre innan vi kommit ur hemmaviken...

Kommentera

Bomber. Dom mindre är billiga och passar ju de mindre barnen. Dessutom fångar dom ju bra. Fick min första gös på Bomber.
                  "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
                  Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Tack för många förslag, till barnen (4&8år) så får det nog bli små voblers dom stora blir till mig. Men hur är det att släpa mjukbeten eller tailar (nu kanske några av förslagen är mjukbeten, jag har ju inte hunnit kolla ännu).
                    Senast ändrad av Siks; 2014-07-13, 18:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    705 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    469 visningar
                    0 gillar