Bonntrolling, släpa drag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bonntrolling, släpa drag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sthlmillest
    replied
    Har fått bra med fisk på bigtailad mctail så dem funkar riktigt bra på trolling

Lämna en kommentar:

• Gösta
    replied
    Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Jag skulle undvika alltför djupgående wobbler med stora skedar på.
    Orsaken är den att de går väldigt tungt i vattnet och ställer lite krav på spön och spöhållare, dessutom blir de vansinnigt tunga att veva in för barnen.
    Bättre att satsa på mer ytgående beten och blya ner med ett päronsänke en bit framför betet om man vill komma ner djupare.
    Bomber 15 är ett utmärkt val, speciellt för Vänern där de stora firrarna jagar mycket siklöja och nors.
    Annars funkar även Bomber 16 och Nils Master 15 + 18 också väldigt bra för både gädda och gös.
    Även stora abborrar hugger gärna på wobbler runt 14-15 cm.
    //Micke
    Håller med tre S. Tänkte inte på att vi snackade barn. Men Bomber 24 o 25 ÄR dräpare i rätta lägena för att inte tals om mina älskade Deep Thunderstick. Man kan ju köra med enkla spöhållare o slå av när kidsen ska drilla. Så mycket tyngre blir det inte för att de har lite mer under hakan...

Lämna en kommentar:

• Greendanger
    replied
    När det skulle bjudas på abborre när jag var barn, 70-talet, så plockades uttern fram och vi kunde presentera 10 löjstjärtar på varje sida om båten. Inte ofta vi gjorde det, men effektivt...

Lämna en kommentar:

• tre S
    replied
    Jag skulle undvika alltför djupgående wobbler med stora skedar på.
    Orsaken är den att de går väldigt tungt i vattnet och ställer lite krav på spön och spöhållare, dessutom blir de vansinnigt tunga att veva in för barnen.
    Bättre att satsa på mer ytgående beten och blya ner med ett päronsänke en bit framför betet om man vill komma ner djupare.
    Bomber 15 är ett utmärkt val, speciellt för Vänern där de stora firrarna jagar mycket siklöja och nors.
    Annars funkar även Bomber 16 och Nils Master 15 + 18 också väldigt bra för både gädda och gös.
    Även stora abborrar hugger gärna på wobbler runt 14-15 cm.
    //Micke

Lämna en kommentar:

• Siks
    replied
    Tack för många förslag, till barnen (4&8år) så får det nog bli små voblers dom stora blir till mig. Men hur är det att släpa mjukbeten eller tailar (nu kanske några av förslagen är mjukbeten, jag har ju inte hunnit kolla ännu).
    Senast ändrad av Siks; 2014-07-13, 18:01.

Lämna en kommentar:

• tubbeg
    replied
    Bomber. Dom mindre är billiga och passar ju de mindre barnen. Dessutom fångar dom ju bra. Fick min första gös på Bomber.

Lämna en kommentar:

• Gösta
    replied
    Ursprungligen postat av Baconowski Visa inlägg
    Det måste helt klart gå att bonntrolla efter abborre oxå. Satsa på vobblers i lite mindre stl, har själv fångat en hel del på salmo hornet, fast då fast då på "vanligt vis".

http://www.beten.nu/se/grp/hornet.php
    Små wobblers funkar för att trolla abborre. Eller som frugan gillar, att "ro mask". Pimpelspö med en krok med mask på. Brukar ge en borre innan vi kommit ur hemmaviken...

Lämna en kommentar:

• Gösta
    replied
    Vill bara komplettera Henke W:s lista med Storm Deep Thunderstick Magflash med ljus kropp, gul rygg och lite rött på skallen (hittar inte nu vad färgen heter) som varit den överlägset bästa göstrollingvobblern för mig. Minst nio av tio trollinggösar har suttit på den. Och så ska vi inte glömma Bombers 24 A och 25 A i färgerna XB 10 oxh XMK eller Cotton Cordells Walley diver för olika djupgående och i olika färger.
    Det mesta jag rekommenderat handlar om djupgående beten som passar i min sjö. Fiskar man i vatten där djupet aldrig överstiger 6 meter kommer de att bara erbjuda bekymmer! Men är det djupare är de dräpare...

Lämna en kommentar:

• Roulie
    replied
    Hur gamla är barnen?
    Om dom inte är särskilt gamla så tror jag att dom kan få problem med de lite större wobblerna.
    Jag kan rekommendera Rapalawobblers (eller liknande) från 7-15 cm som inte går så tungt i vattnet, visst, man kanske inte får dom allra stösta fiskarna, men det brukar inte vara så noga för de yngre

Lämna en kommentar:

• Baconowski
    replied
    Det måste helt klart gå att bonntrolla efter abborre oxå. Satsa på vobblers i lite mindre stl, har själv fångat en hel del på salmo hornet, fast då fast då på "vanligt vis".

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
8 svar
814 visningar
0 gillar
Senaste inlägg dhaglund  
Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
1 svar
262 visningar
0 gillar