rulle för gäddtrolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rulle för gäddtrolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JiBbR Visa inlägg
    Daiwa sg47 som nämnts ovan har bra broms och är stryktålig och du får den runt 1000kr, Hoppa över allt av okuma billig rullar så som XT serien och magda har du tur håller dom 1 dag.
    Coldwater har jag inte testat men ska inhandlas i höst då dom kommer i vänster utförande och jag har bra erfarenhet med okumas nyare rullar i lite högre prisklass.

Då har jag haft tur mina har hållt i 2 dagar , Skämt åsido nej jag kan inte rekommendera dom som pålitliga bra rullar. Dom får bli ismete rullar efter denna säsongen. Funderar på shimano tekota med räkneverk till nästa år.

Kommentera

Ursprungligen postat av mattias77 Visa inlägg
      Då har jag haft tur mina har hållt i 2 dagar , Skämt åsido nej jag kan inte rekommendera dom som pålitliga bra rullar. Dom får bli ismete rullar efter denna säsongen. Funderar på shimano tekota med räkneverk till nästa år.
      Hej Mattias Johansson;

Hur stryktåliga rullar och andra fiskeprylar är och blir beror nästan alltid på handhavaren och hur rullarna blir förvarade mellan fisketurerna samt hur ofta de blir skötta och underhållna. Rengöring då och då samt fett och olja (enligt manualen) på av tillverkaren rekommenderade platser in- och utvändigt kan göra att en välkonstruerad fiskerulle håller i 50 år eller mer...

Mina helt underbara Daiwa SG 47LC (Line Counter) räkneverksrullar köpte jag någon av vårarna 1992 - 93 hos HDF-bolagen i Halmstad. De har blivit lite repade utvändigt genom åren under närmare tvåtusen trollingdagar efter Lax och Havsöring i havet samt Gös, Kanadaröding, Lax, Röding och Öring i insjöar från Skåne i Söder till Lappland i norr plus Troms och Finmark i Norge....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Ps. Mattias, behåll, rengör, smörj och och bli vän med dina Daiwa SG47LC räkneverksrullar. Ds.
      Senast ändrad av Old Firehand; 2014-10-10, 14:47.

Kommentera

Jag köpte ABU Alphamar 20LC syncro till gäddtrollingen och är väldigt nöjd än så länge! Syncro kolfiberbroms och linräknare i meter 2st för runt 1500:- tycker jag är riktigt billigt om man tittar på vad man får.

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	843,6 KB
ID:	1775589

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	520,3 KB
ID:	1775590

Kommentera

Okuma Magda 30D, kan det vara något?

Kommentera

Jag lånar tråden av Marklund87.

Jag tänkte också börja med gäddtrolling men vad ska man se efter för storlek på rullen? Finns ett bra erbjudande på en viss rulle men den väger en bra bit över 400 gram. Beten skulle väga mellan 40-100 gram. Bör man gå ner i storlek? För det känns lite overkill. Erbjudandet är endast på den storleken (Okuma classic 300l) men det finns en mindre variant på typ 350 gram.
            "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
            Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Oj då vart det ngn som väckt denna gamla tråden. Jag hamnade till slut på Okuma coldwater 203DLX vänstervevade med räkneverk i fot för den som är nyfiken. Har blivit X antal timmar nu i höst och ett gäng gäddor upp med rullarna som sitter på Ugly Stick tiger gold 15-40 lbs. dock ingen över 7kg ännu. Är hittills väldigt nöjd med rullarna. inga som helst problem med räknerverk eller broms ännu. Fick på prick 1000 fot 0.32 flätlina med ca 100 fot 0.20 nylon i botten. Kompisen har modellen större (303DLX), han fick på närmare 500m 0.32 flätlina om jag inte missminner mig. Även han är nöjd med rullarna. Jag tyckte dock att de var i största laget för lilla mig så jag gick ner en storlek.

Kommentera

Ursprungligen postat av Marklund87 Visa inlägg
                Oj då vart det ngn som väckt denna gamla tråden. Jag hamnade till slut på Okuma coldwater 203DLX vänstervevade med räkneverk i fot för den som är nyfiken. Kompisen har modellen större (303DLX), han fick på närmare 500m 0.32 flätlina om jag inte missminner mig. Även han är nöjd med rullarna. Jag tyckte dock att de var i största laget för lilla mig så jag gick ner en storlek.
                Så dina ligger på 430 gram styck? Jag tycker det känns för stort för lilla mig!
                För det är väl inte nödvändigt med såna stora rullar? Jag tittar på Okuma Classic 200 och kanske Corvalus 400.

Kommentera

Ja de väger nog nåt sådant. Tycker dock vikten är av mindre betydelse då man ändå förhoppningsvis har en fisk i änden som sliter och drar så det känns som mer än 430 gram. Storleksmässigt så vet jag inte riktigt vad jag ska jämföra med men ngt i stil med ambassadeur 6500/7000. Höll upp den mot en 5601 ge fan i våra vatten och den har ngt större diameter samt att den nog var runt 2 cm bredare. Men jag hade nog kollat efter rullar med linräknare, enormt smidigt. Hoppas det hjälper dig ngt.

Kommentera

Ja linräknare är kanske att föredra, om inte annat i början innan man får lite erfarenhet. Stort tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    717 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    472 visningar
                    0 gillar