Inköpslista flötestrolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inköpslista flötestrolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inköpslista flötestrolling?

I jakt på större och fler gäddor ska jag prova flötestrolling.
    Vet inget och kan inget om det mer än några youtubevideos.

Ska rigga mitt gamla 8fots gäddspö, spö och rulle är så random det kan bli. men fin sufixlina på, det får duga som testrigg.
    Behöver följande, har jag glömt något?

Trekrok storlek 2/0 5st
    Lekande kullager 10st
    Beteslås 80lbs 5st
    7-trådswire 0,7mm
    Wirelås 1,4mm 10st
    Flötesstopp
    Sänke 20g 5st
    Fjäderringar 10mm (annat projekt, bra att ha..)
    KASTFLÖTE?????? Tipsa om ett bra nybörjarflöte, kanske runt 30g, smala varianten? <<<<- - - - - - - -

Glömt något? Tips? Antalet på prylarna är bara så att det räcker till 2 riggar, det räcker till att börja med!

Sen är det ju det där med att få tag i betesfisk, har inte metat på 20 år, hittar jag fina mörtar vid vassen?
    Har seriöst ingen aning om hur jag hittar dem, kan man fortfarande få fisk på majsbete?

Haha, alla tips är välkomna!

När jag flötestrollar använder jag inte mer än 40 LBS wire. tycker det blir för stelt med st pass tjock.
    sen tycker jag att krokar mellan stl 2-6 är lagom beroende på hur stor betesfisk man använder. det viktiga är att det är kvalitets krok.

Fox har ett riktigt grymt flöte till flötestrolling. http://www.metebolaget.se/viewitem.p...1027&catid=133
    det funkar kalasbra.
    men kör alltid ett flötesstopp på¨var sida flötet. annars är risken att flötet glider ner till tafsen.

Ska man ha tag i mört fort. ös i med mäsk och meta med typ maggot. givetviss där du tror dom är för tillfället.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
      När jag flötestrollar använder jag inte mer än 40 LBS wire. tycker det blir för stelt med st pass tjock.
      sen tycker jag att krokar mellan stl 2-6 är lagom beroende på hur stor betesfisk man använder. det viktiga är att det är kvalitets krok.

Fox har ett riktigt grymt flöte till flötestrolling. http://www.metebolaget.se/viewitem.p...1027&catid=133
      det funkar kalasbra.
      men kör alltid ett flötesstopp på¨var sida flötet. annars är risken att flötet glider ner till tafsen.

Ska man ha tag i mört fort. ös i med mäsk och meta med typ maggot. givetviss där du tror dom är för tillfället.
      Okej, jag köper den wiren så jag har att göra tafsar av, tror det funkar ändå.
      Vad är det för skillnad på krok i storlek 2 eller 2/0? Båda finns ju och 2/0 ser mer ut som gäddkrokar...
      Jag har aldrig brytt mig om vart mörten står, lol, nu lär jag inte få en enda!!
      Är något av flötena som "olsson" har att rekommendera?
      Darts gäddflöte, vilken storlek ska jag välja?
      Senast ändrad av profilnamnet; 2014-09-11, 19:35.

Kommentera

denna typ av flöte funkar också. https://www.olssonsfiske.se/drennan-...730-c-387.aspx stora skillnaden mellan de och det jag länkade till innan är att det förra har ett krokigt rör som man drar linan igenom. vilket gör det svårare för flötet att glida. flötes funktion är bara att bära upp betesfisk och bly. nappindikationen får du direkt i spöet.

det är en väldigt stor storleks skilland mellan en 2/0 krok och en stl 2 krok. jag använder främst stl 4 krok. vill inte ha för stor krok, tycker inte det behövs.

storleken på flötet är en smaksak. jag kör 30-40 grams. beror lite på hur djup du fiskar. ju djupare ju mer bly, ju mer bärkraft behövs.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
          denna typ av flöte funkar också. https://www.olssonsfiske.se/drennan-...730-c-387.aspx stora skillnaden mellan de och det jag länkade till innan är att det förra har ett krokigt rör som man drar linan igenom. vilket gör det svårare för flötet att glida. flötes funktion är bara att bära upp betesfisk och bly. nappindikationen får du direkt i spöet.

det är en väldigt stor storleks skilland mellan en 2/0 krok och en stl 2 krok. jag använder främst stl 4 krok. vill inte ha för stor krok, tycker inte det behövs.

storleken på flötet är en smaksak. jag kör 30-40 grams. beror lite på hur djup du fiskar. ju djupare ju mer bly, ju mer bärkraft behövs.
          Jag chansar på darts 60 grams, blir det fel så gör jag om, jag är mister djupfiskare så jag vill kunna blya ned. (ca: 40g bly per rigg tippar jag på, fiskar en rigg på 4 meter och en på 8(!!!!!!)

Krokar - - >> Jag mäter på min "lilla cisco kid", den har lagoma krokar, ej så groteska som cisco1800
          fNa, va sugen ja ble nu rå.

Sen ska jag alltså bara sitta där med 2 spön, på 2 olika djup, och 2 olika distans från båten?
          Med slirbromsen löst som tusan. Om nått biter så låter man det vara i 10 sekunder? eller mer? mothugg som om det vore monstergädda? glida lite på elmotorn, vxl 1 eller 2, kika lite på lodet....låter så enkelt!
          ; )

hahaha, lördag, sen har man fångat ett monster!
          EDIT: olsson hade bara dart som beställningsvara, drennan har 40g som max..
          Senast ändrad av profilnamnet; 2014-09-11, 20:58.

Kommentera

Bra artikel http://www.fiskesnack.com/forum/show...Flötestrolling

Kommentera

Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
              Läst den, men saknade lite detaljer.

Kommentera

4or och 6or av mkt vass trekroksmodell
                20-30lbs mjuk wire. Ringar behöver du inte.
                Betesfiskar och den typen av kringtillbehör du alltid behöver dvs tänge, eventuellt avkrokningsmatta osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  4or och 6or av mkt vass trekroksmodell
                  20-30lbs mjuk wire. Ringar behöver du inte.
                  Betesfiskar och den typen av kringtillbehör du alltid behöver dvs tänge, eventuellt avkrokningsmatta osv.
                  Äh, jag kör 2/0, stora fiskar stora krokar.
                  Wire blev nån enkel av savage.
                  Betesfiskar är nog det svåraste, men jag provar att meta först, sen blir det typ en mörtstuga om fisket går bra.
                  Ringar är till betesbygge.

Kommentera

Ursprungligen postat av profilnamnet Visa inlägg
                    Äh, jag kör 2/0, stora fiskar stora krokar.
                    Wire blev nån enkel av savage.
                    Betesfiskar är nog det svåraste, men jag provar att meta först, sen blir det typ en mörtstuga om fisket går bra.
                    Ringar är till betesbygge.
                    Alla kör vi olika. Jag har testat stora krokar till stora beten och själv har jag återgått till mindre krokar som fungerar bättre för mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    785 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                    1 svar
                    256 visningar
                    0 gillar