Exakt vad du ska köra lina vet jag inte, men jag kör flätlina till de spön jag har bakåt. På dessa spön kör jag också de beten som går djupast. På de spön jag kör med paravaner kör jag 0.50 nylon och det är bara för att det funkar så mycket bättre med linutlösarna. Körde flätlina på dessa också från början, men tröttnade på alla "falsk-napp".
Til flatlinetrolling og sideparavaner bruker jeg multifilament, til alt annet 0,38 Big Game. For å unngå at multifilamenten skal løse ut fra sideparavanene hele tiden, kan du bytte til kraftigere klyper eller surre multien rundt klypekjeften. Surrer du rundt, vil ikke klypa løse ut i det hele tatt, men dette er egentlig ikke noe stort problem. Ofte begynner ikke den egentlige fighten før jeg har tatt av paravanen uansett, før det er linelengden så lang at det bare er dragkamp.
Bør legge til at på store sjøer og fiske etter (stor) ørret og laks så bruker jeg planerboard. Sideparavan bruker jeg ved kjøring nære land og på steder hvor det er trangt.
lutar åt 0,45 nylon. berkley big game verkar ju vara en som många kör med.
Hej Gös-Ingvar;
Att använda vanlig homogen nylonlina vid trolling har många påtagbara fördelar jämfört med dynema-, spectra eller annan typ av flätlina...
Vid trolling använder man oftast flera spön och därmed också flera rullar. Då blir det betydligt billigare att använda nylonlina. Nylonlinan är mer förlåtande och mindre ömtålig än flätlinan. Vid trassel med flera trollingspön inblandade är det lättare att pillra och trassla upp en nylonlinehärva än en flätlinehärva. Får du trasssel i dålig belysning eller mörker är det extra bra att ha pannlampa...
Berkley Big Game använder många vid trolling därför att linan är billig.... Själv använder jag glasklar 20 Lbs (9,1 kilo) Silver Thread Excalibur 0,41 mm vid trolling efter både Gädda, Gös, Lax, Röding och Öring. Excaliburlinan köper jag i 2.742 meters bulkspolar. Silver Thread Excalibur har cirka 40 % högre brottstyrka än vad som står angivet som dragstyrka på spolen. Dessutom är Silver Thread Excalibur i jämförelse med andra fabrikat av nylonlinor mycket nötbeständig...
Kommentera