Trollingmast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingmast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingmast?

Är det någon som har tips om hur man skulle kunna bygga så att linan till pulkorna tas in och skickas ut elektriskt. Vad för sorts motor behövs och andra elektriska prylar?

http://teamchar.blogspot.com/

Kan inte svara på din fråga själv men om du beskriver vad en trollingmast är på detta forum: http://www.elektronikforumet.com/forum så kan dom säkert svara väldigt utförligt på din fråga.

Kommentera

Du kan änvända en vindrutetorkaremotor för varje sida, kolla bara så att de kan kan gå på bägge hållen. Det var de tips jag fick när jag skulle bygga en elriggad trollingmast, tyvärr så har jag inte gjort detta ännu (använder masten så lite, tycker inte att det är lönt att lägga ner mer jobb på den). Överföringen av kraft får ske med hjälp av remmar av något slag, kanske korta klirep, det är fritt fram för ider.
      Tumlaren
      trolling är livet

Kommentera

Torkarmotorer är ett annat alternativ,har gort en djup rigg med en sådan!

Kommentera

Vilka pulkor har du?
          Detta är nog viktigt, drar de för hårt så kan du nog bara hämta hem slacklina dvs du måste stänga av när linorna spänns upp annars går säkringen skulle jag tro.
          Blir nog mycket maskinjobb att få ihop spolarna med axlarna från motorerna också.
          Tror vindrutetorkarmotorer är långsamma som fan tar tid om du har långa utsläpp!
          Vet inte säkert har inte provat själv hur långt har du kommit?
          Vi brukar köra upp pulkorna en i taget vevar bara på slacklina då de är tunga som tusan att veva hem har power planers mycket stark dragkraft.
          Tumlaren du fiskar i Simris? inte mycket planer boards där kan jag tänka mej, gratulerar till grislaxen du fick!!
          Fick en fining själv i våras vid Landsort, inte i närheten av din dock men inte så illa tog på boardsen, dessa är mycket användbara längre norrut om man går djupare med dem.
          Senast ändrad av TAMTAM; 2006-01-12, 20:46.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag har en kopia av smepulkan som drar bra nu utan motorer så måste man svänga mot pulkan för att få in den. tänkte att det skulle vara mycket smidigare med elektriska spolar när man är ensam i båten. får se hur det går med torkar motorerna är lite skeptisk till att axlarna inte ska hålla. att få ihop det är nog inga problem har tillgång till svarvar och sådant.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Vad jag vet så har Scottys elmast vindrutetorkarmotorer, så axeln håller nog men det går inte att sätta linhjulet direkt på axeln.
              Ja jag troööar mest nere i Simris och där användes inte pulkor så ofta, då fisket bedrives mest på uppväxare.
              Mina pulkor har jag gjort efter en ritning som jag hittade här på nätet, de drar ut jättefint och kan hålla 3-4 beten ute utan problem.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

Det finns olika storlekar på motorerna! Min djuprigg har en från 80 tals bil.
                Har nu satt dit en nu en ny trumma på 85mm skall klara ett lod på ca 10kg,
                gissar att den tidigare med 60 mm diameter tog den ca 10m på 30-60sek
                OBS. motorn måste öppnas och kopplas om (lätt) du inte vill ha ett strömförande chassi!
                /Lennart

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                19 svar
                915 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman