GPS Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GPS Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• GPS Ekolod

Hejsan allesammans!

Är det någon som har erfarenhet av att sammanföra ekolodsinformation med GPS:n.

Allt ska in i datorn för att tex göra egna djupkartor.

Jag är intresserad i hur man "hackar" sig in i hårdvara eller om det finns någon mjukvara som kan hantera både GPS och ekolod och hur dessa kopplas upp mot en laptop. Framställa kartor osv kan jag redan.

Hälsningar
    Perra

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill göra. Du har information om djup etc. på ekolodet och vill ha in det i datorn?

Kommentera

han vill kunna koppla ihop gps:en med ekolodet så att han får en bild av sjön, alltså ska gpsen hålla reda på position och datorn lagra information om djup på platsen... Eller har jag också missupfattat det??
      varför nappar det aldrig?

Kommentera

Titta på Ozi Explorer 3D tror det kan vara något du söker, det finns program för detta men det börjar bli riktigt knökigt nu, antingen kopplar du en fristående gps till datorn tillsammans med ekolod eller en GPS puck till USB porten samt ett fristående lod som sänder NMEA (tror sentensen heter DBT) eller en kombinationsmaskin som sänder NMEA signaler på både position och djup samtidigt.
        Programmet i datorn skall sen sammanställa detta.
        Vet en tomte som pysslar med detta, kanske kan jag fixa hans mejladress om du är intresserad
        Lycka till har du problem med att fördriva tid så kan du glömma det nu!!
        Senast ändrad av TAMTAM; 2006-01-08, 00:03.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tycker det vore ett jättekul program att ha oxo faktiskt. Så man kan ro runt och få en djup exakt djupkurva över sina favvo ställen. Sedan skall man kunna lägga in sand,lera,vegitationer eller sten så blir det riktigt fint..

Detta måste SGU och eller sjöfartsverket ha. Men det borde ju någon duktig datanörd kunna göra. gps delen är nog det enklaste, att få djup-datan ur sitt ekolod kan vara litet lurigare tror jag.

Kommentera

Holt har ett program för sjömätning.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota
              Holt har ett program för sjömätning.
              http://shop.holt.se/projekt/projekt.html
              Inte nedladdbart, tyvärr, och dykarn AB har sin sida under omarbetning. Men jag gissar att det inte är ett program som hobbyfolk har råd med.

Kommentera

Här finns lite om hur man mäter.

Kommentera

Den där myrica sidan har jag kikat på för ett tag sedan har jag för mig..

Kollade runt i det där i samband med publiceringen av Stockholms sjöar, ett mycket trevligt projekt som fler kommuner borde ta efter... HINT!

Men tack i allafall! Principen är ju klar, det är praktiken som är svår. Som alltid.

BTW: Ett annat hjälpmedel som jag hittat och tycker är kul är google earth.

Kolla in det om ni är intresserade. Det ger översikt om inte detaljer.
                  Senast ändrad av esobus; 2006-01-08, 18:35.

Kommentera

Google earth är kul att kolla i, över Norge finns en med bättre upplösta bilder

Länken funkar dåligt just nu!!
                    Senast ändrad av Guest; 2006-01-08, 18:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    720 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    473 visningar
                    0 gillar