Beställa kartplotter från USA - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beställa kartplotter från USA

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Beware

Jag har tänkt att köpa min kartplotter i USA och när jag undersökte skillnadena mella de Sverige och dom i USA fick jag kännedom om att vissa märken har olika "program språk" dvs man kan inte ladda ner svenska kartor i en amerikansk kartplotter. Kommer tyvärr inte i håg vilket märke det var(Tror det var Garmin).
    Den svenska leverantören tog en avgift på typ 1700 kr att fixa till programspråket.
    Lowrance hade inga sådan buggar, men kolla med dom.
    Personligen skickade jag en fråga till lowrance.com och fråga om den modell jag tänkte köpa.

Ae

Kommentera

Teamglory

Det finns inga buggar på prylarna i usa! hur skulle det se ut om du seglade från usa till sverige och inte skulle kunna köra in ett kort köpt i här. Prylarna funkar mycket bra och skulle det gå sönder så kan man skicka den till England. Enda skilnaden är att det är fan så billigare att köpa på Ebay eller någon annans stanns. Det är generalagenten som är den stora boven som tar ut överpriser på prylarna det är bara att jämnföra priset i usa och sverige de tar ut vinst på sakerna även på andra sidan. Det är bara att handla med gott samvete för det är inte olaglig att köpa i USA ÄN.

Kommentera

Jag laddade ner en engelskspråkig Garmin 172-manual från den amerikanska hemsidan och enligt den finns ett antal språkval bl.a. svenska.
        Jag köpte ett Lowrance ekolod från USA förra våren och även det har svenskt språkval. Den enda skillnaden tycks vara att det inte medföljer en svensk pappersmanual.

Kommentera

Hade du inte engelska på programmet i skolan??
          Vem behöver en svensk manual?
          Inte jag i alla fall, köp rätt grejor simulator finns att ladda ner på rätt grejors hemsida bara leta och du hittar mvh
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Citat: för det är inte olagligt att köpa i USA än.
            Kommer aldrig bli det heller man vill bara ge en bild av detta gynnar prisbilden i Sverige (som trots allt är billigt jämfört med vissa andra länder).
            PS. man ska också ha klart för sej att priser på amerikanska sajter visar priser UTAN sales tax/moms detta tillkommer i Sverige dvs finns inbakat i priser du ser här det amerikanska systemet för moms är helt annorlunda pga av deras system med självstyrande delstater.
            Senast ändrad av TAMTAM; 2006-04-13, 21:46.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lambarmannen
              PÅK
              Har själv köpt plotter från U.S. Precis som du undrade jag oxå över att man får baskarta från "en annan del av världen". Mailades lite med GPSCity.com och så är det. Efter att ha laddat in det jag behövde, dvs sjökorten så har jag aldrig funderat på det, jag har ju fått det jag vill ha
              1) Priserna är mycket humana, ca 45% av butikspris i SWE.
              2) Skeppade min till adress i U.S. Den blev stulen men FedEx ersatte efter ca en månad men undvik FedEx Ground, välj gärna nästa bättre alternativ, kostar ca 150 bagis om jag minns rätt.
              3) Fick den sänd till mig som ett större brev och med texten "Gift <20$". Varning! Om den försvinner under transporten så har man inte rätt till någonting!!! Förlorar den investerade pengen m a o. Vinsten om det funkar är just att man slipper allt ni räknat upp, dyrare frakt, moms på den, tull, moms på varan och Postens avgifter.
              4) Det är en Garmin, kan välja språk, även svenska.
              5) Köpte även sjökortet från GPSCity.com, svenskt, inga problem.
              6) Garmin skickar uppdateringar på programvaran, bara att plugga in i pc och ladda över i medföljd kabel.
              7) Med Garmin får man programvara och sjökortet i pc:n oxå så man kan ruttlägga eller pricka gamla waypoints ganska lätt, bara att ösa över via kabeln sen. För att inte tala om hur lätt det är att ta en skärmdump och printa ut ett område vid behov...
              8) Cracka? Myckert säkert system, det finns "manualer" att finna på vissa hub:ar som beskriver hur man knäcker det hela och den händige kan säkert ladda in t ex alla Sveriges Gröna Kartor som oxå finns upplagda. Då får man "cracka" serienumret vilket gör att gps/plotterenheten blir garantilös och svår att hantera vid service. Mitt sjökort för Östersjön från söder om Västervik och till strax norr om Alnön (Sundsvall), Mälaren, Hjälmaren, Vänern, Vättern samt kanalerna däremellan(!) kostade endast 1400 SEK för två år sedan, kommer inte ihåg dollarkursen. Gåva under 20 dollar. Risk. Funkar. Funkar inte. Välj själv
              Lambarmannen, det var tänkvärt det där med utebliven ersättning om varan är märkt "gift". Man får se tullavgift, moms o.s.v. som en form transportförsäkring så känns det lättare.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                Hade du inte engelska på programmet i skolan??
                Vem behöver en svensk manual?
                Inte jag i alla fall, köp rätt grejor simulator finns att ladda ner på rätt grejors hemsida bara leta och du hittar mvh
                Precis, det var mest för att ställa frågan på sin spets; om enda skillnaden är en svensk pappersmanual (förutom 45 % lägre pris), varför köpa inrikes?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                8 svar
                762 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg dhaglund  
                Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                1 svar
                254 visningar
                0 gillar