Beställa kartplotter från USA - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beställa kartplotter från USA

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beställa kartplotter från USA

Det verkar vara lönsamt att beställa kartplotter från USA, men det finns en skillnad mellan en plottermodell köpt i Sverige och samma modell köpt i USA. Det är den inbyggda baskartan (med "stats- och landsgränser, sjöar, floder, åar, flygplatser, städer, samhällen, kustlinjer, motorvägar och riksvägar, lokala genomfartsvägar och mindre vägar i stadsbebyggelse"). Baskartan är amerikansk i de plottrar som säljs i USA och svensk (nordisk?) om de säljs i Sverige. Är det någon plotterägare här som kan säga om baskartan brukar komma till användning, om det går att ladda ner en ny baskarta m.m, kort sagt om det ska vägas in i beslutet om man ska importera eller inte.
    (undrar en rookie på plotterområdet)

Det underlättar nog om du skriver vad plottern heter.
    Men jag antar att det är samma plotter de tillverkar oavsett marknad.
    Du kan kanske kolla tillverkarens hemsida efter uppdateringar och i så fall om det är olika för olika länder.?

Varför vill du bara betala halva priset istället för att köpa den i sverige och se till att staten får in sin tull, moms och alla andra skatter?
    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
      Det underlättar nog om du skriver vad plottern heter.
      Men jag antar att det är samma plotter de tillverkar oavsett marknad.
      Du kan kanske kolla tillverkarens hemsida efter uppdateringar och i så fall om det är olika för olika länder.?

Varför vill du bara betala halva priset istället för att köpa den i sverige och se till att staten får in sin tull, moms och alla andra skatter?
      Min förmåga att känna empati är mer utvecklad för den egna familjens ekonomi än för statens
      Modell: Garmin 292 t.ex.

Kommentera

Jag hittar inte 292 på svenska sidan, bara på den amerikanska. Men den har ju 15 språk och borde ju fungera överallt. Jag antar att baskartan inte är något att ha.
        Men det borde nog finnas någon garminägare som kan svara på dina frågor.

Angående empatin så förstår jag dig till fullo!
        Ola

Kommentera

Gillar den här:
          Det är en hederssak att vara ärlig, väldigt dyr också
          Baskartan är i de flesta fall mej veterligt av noll och intet värde, alldeles för grov upplösning, åtminstone över Sverige, den karta som laddas från fabrik brukar mej veterligt inte skilja sej oavsett var den är såld har alltid tonvikt på USA, notera saker och ting förändras hela tiden man bör kontrollera detta noga innan köp men stallipset är att se till att man har pengar till programvaran också.
          Låter kanske lätt att importera själv från USA och kan vara detta också om man vet var man vänder sej men kom ihåg att i de flesta fall mej veterligt om maskinen går sönder under garanti tid måste du skicka den tillbaka till ursprungslandet och här kan uppstå problem, garanti finns men det gäller att övertyga firman/tillverkaren i USA att ni köpt den på en resa där, annars hänvisar de till agenten i Sverige som normalt alltid ska ta hand om såna saker.
          Som sagt saker och ting förändras, har inte sysslat med detta på ett tag och kan ha fel nuförtiden.
          Senast ändrad av TAMTAM; 2006-03-13, 10:06.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tackar! De skatterättsliga reglerna slipper man inte undan om man beställer varan på nätet från t.ex. en återförsäljare i USA. Momsen läggs ju på varan plus frakt och kommer staten till godo, precis som om jag köpt den här hemma. Samvetet är rent som snö m.a.o.

Kommentera

Om du tycker att staten får in tillräckligt med skatt ifrån dig redan och du inte har möjlighet att åka över och köpa den själv så har jag hört/läst att risken att ett paket kollas i tullen är större om man använder UPS/DHL än om man använder vanlig postpaket. Det kan kanske vara värt att kolla upp.

Angående heder så är det väl klart att man ska vara ärlig, men staten stjäl ju av oss. De flesta försöker ju mylgla så mycket de kan så vad får du för att vara "hederlig" mot den som tar medparten av de pengar du tjänar. Staten har urgröpt min tro på hederlighet och moral. Trots det betalar jag en massa skatt och jobbar aldrig svart.

Är det inte underbart att du måste betala moms på frakten, en tjänst som har blivit beställd och utförd utomlands.

Annars har TAMTAM rätt, det kan bli en dyr affär.
              Ola

Kommentera

"Är det inte underbart att du måste betala moms på frakten, en tjänst som har blivit beställd och utförd utomlands."

Tja den inhemska sidan av transportarrangören är ju momsredovisningskyldiga, så att moms kommer på är bara naturligt.
                Detsamma gäller omvänt om en utlänning beställer från Sverige och importerar till sitt hemland. Då får han betala moms och tull i sitt hemland.

Kommentera

OT: 666, Jag har inte fördjupat mig i importreglerna så mycket men jag importerade en MC för en massa år sen och då betalade jag:
                  motorcykeln plus
                  frakt plus
                  accis gånger
                  tull gånger
                  moms
                  i nämnd ordning.
                  Motorcykeln kocstade ca: 50 000:- när den var klar här hemma så var summan ca:75 000:-
                  Tull är väl en skatt och moms är väl en (tillfällig)skatt. Att betala skatt på en skatt känns inte riktigt rätt.
                  Att alla dessa skatter är naturliga är möjligt men ett misslyckade enligt mig.

666, Hur kan det komma sig att jag betalar frakten utomlands till ett utländskt företag och måste betala skatter på den i sverige?
                  Senast ändrad av Ola; 2006-03-14, 00:05. Anledning: glömde en sak
                  Ola

Kommentera

Ola så här är det vad gäller olika "carriers" från USA privata bolag som UPS/DHL har tullgubbar som kollar paketen som anländer, de läser av värdet som finns angivet, sådant måste finnas för försäkring av frakten i första hand dvs vill du försäkra din frakt fullt ut måste priset/värdet skrivas dit.
                    Detta plus fraktkostnad är underlag för taxering, notera UPS har mycket höga priser på sina frakter, vet ej om DHL men antar att det är liknande.
                    Notera finns inget värde eller ett lågt sådant blir alltså taxeringen lägre eller ingen alls, ytterligare kontroller är ovanliga utan grejorna lämnas ut till mottagare. notera UPS/DHL missar inget men läser i stort sett bara av lappen på paketet.
                    USA posten USPS skickar mycket billigare, det finns en mängd olika alternativ till olika priser beroende på värde, tid, storlek, etc.
                    Samma typ av tull/moms hantering här, man läser på lappen innehåll och värde, skillnaden är att det finns fler slöskallar här som kollar,(eller vill göra någon glad kanske!) ibland blir man förvånad när man står där med momspengar i handen och det är bara att gå hem glad i hågen med paketet under armen.
                    Ebay USA har en del intressant att erbjuda för den som törs ta en risk!!
                    Se bara till att sköta feedbacken annars är ni snart borta därifrån.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    482 visningar
                    0 gillar