Linutlösare ger linbrott - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linutlösare ger linbrott

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Linutlösare ger linbrott

    Upplevde under säsongen linbrott ett par gånger när jag ryckte ut linan från paravanen. Använde ny lina (nylon) av ett märke jag inte provat tidigare. Kan ju vara linans nötningstålighet som är problemet, men kanske också själva utlösaren. Har någon av er upplevt detsamma och hittat orsaken?

    Har helt tappat förtroendet för den nya linan och kommer att byta till nästa säsong. Får kanske svaret där. Hur är det med utlösare? Är det färskvara? Blir dom "elakare" mot linan med tiden?

    Använder Great White paravaner med Scotty Mini Power Grip.

    Hade varit intressant att höra andras erfarenheter.

    Mvh

  • #2
    låter konstigt. har kört med scotty klämmor länge och aldrig haft några problem med dom.
    linan du använder kanske e riktigt dålig?
    får du linbrott i alla klämmor?
    kan vara skit / grus / nått vasst som fastnat i klämman?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Lenne Visa inlägg
      Upplevde under säsongen linbrott ett par gånger när jag ryckte ut linan från paravanen. Använde ny lina (nylon) av ett märke jag inte provat tidigare. Kan ju vara linans nötningstålighet som är problemet, men kanske också själva utlösaren. Har någon av er upplevt detsamma och hittat orsaken?

      Har helt tappat förtroendet för den nya linan och kommer att byta till nästa säsong. Får kanske svaret där. Hur är det med utlösare? Är det färskvara? Blir dom "elakare" mot linan med tiden?

      Använder Great White paravaner med Scotty Mini Power Grip.

      Hade varit intressant att höra andras erfarenheter.

      Mvh
      Hej Lennart;

      Förr hörde jag vid trollingtävlingar lite då och då att någon hade problem med Scottys releaser, men jag har aldrig hört någon gnälla över Scottys djupriggar och spöhållare...

      1. Kanske kan ditt problem bero på att du har en mindre nötbeständig nylonlina. Själv använder jag 20 Lbs Excalibur Silver Thread sedan många år tillbaka. Excalibur-linan är 8-10 gånger mer nötbeständig än någon annan nylonlina....

      2. Troligare än "dålig nylonlina" är att du har spåriga eller uttorkade releasepads som ska greppa och hålla fast linan mellan spö och bete.

      Om du har tydliga spår eller vassa kanter mellan "padsen" på dina releaser är det troligtvis därför som linan går av då du rycker loss linan ur releasen
      ..


      Du bör alltid placera en bit dubbelvikt aluminiumfolie mellan padsen på alla releaserna efter avslutat fiske. Byt padsen vid behov!

      Själv använder jag OFF SHORE´s problemfria releaser och sidoparavaner sedan år 1985 det år jag började vara med i trollingtävlingar på Vänern.. http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm ...

      Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!

      http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
      Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2016-01-03, 16:37.

      Kommentera


      • #4
        Tror oxå det beror på linan du använder, jag kör med med 0,38-0,46 big game o har INGA problem med linbrott

        Kommentera


        • #5
          Hej Ingvar

          Har väl samma erfarenhet som du med scotty klämmor. Använt dem länge utan problem. Svaret borde vara givet: Linan.
          Fick bara en tanke om att ålder och ev. slitage på klämmorna kunde påverka, och ville lufta detta.
          Har tyvärr inte koll på om det är samma klämma. Paravanerna vä. o hö. ligger i fack bak i båten. Borde väl märkt paravanen efter linbrott.
          Kan inte se skräp eller grus i klämman. Ska byta beteslåsen som linan löper genom. Kan ju vara liten skada, grad där. Blir ju också utmattning i godset efter många öppna-stänga

          Mvh Lennart

          Kommentera


          • #6
            Hej Leif

            Den lina du rekommenderar är säkert jättebra men måste väl beställas från USA.

            Mina Scotty Mini Power Grip har ju inte releasepads. Ingen alu-folie alltså....

            Mvh. Lennart

            Kommentera


            • #7
              Hej Magnus

              Har också använt Big Game 0,38 länge och varit nöjd med den. Mycket lina för pengarna. Ville gå upp i dimensjon men inte helt till 0,46.(6500 rullar). Det blev en bulkspole Platil Suverän 0,40. Vet inte mycket om den linan men tror helt subjektivt att den tål nötning sämre än Big Game. Kanske någon annan här har erfarenhet med Platilen. Fel forum nu kanske men intressant att höra.

              Mvh. Lennart

              Kommentera


              • #8
                >>Lennart
                Skulle oxå önska att Big game hade funnits i ngn dimenson mellan 0,38 o 0,46, 0,42 hade varit perfekt. Som det är nu så kör jag 0,46 framförallt på dipsy-spöna, men även delvis på paravan-spöna.
                Har ingen erfarenhet alls av Platil-linan

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Lenne Visa inlägg
                  Hej Leif

                  Den lina du rekommenderar är säkert jättebra men måste väl beställas från USA.

                  Mina Scotty Mini Power Grip har ju inte releasepads. Ingen alu-folie alltså....

                  Mvh. Lennart
                  Hej Lennart;

                  I butiken Trumman Sportfiske på Hornsgatan 78 i Stockholm dragstyrketestade personalen olika fabrikat av både flätlinor och nylonlinor. Klart visade dragtesterna att Excalibur Silver Thread var cirka 45 % starkare än vad som var angivet på bulkspolarna. De var dessutom starkare än samtliga konkurrerande nylonlinor....http://www.lurenet.com/silver-thread...ne-bulk-spools ...

                  Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!

                  http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm
                  Old Firehand

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Lenne Visa inlägg
                    Hej Leif

                    Den lina du rekommenderar är säkert jättebra men måste väl beställas från USA.

                    Mina Scotty Mini Power Grip har ju inte releasepads. Ingen alu-folie alltså....

                    Mvh. Lennart
                    Hej Lennart;

                    Man lär så länge man lever!

                    Finns det inte utbytbara gummipads innanför Scottys releaser som hos Offshores alla releaser här.. http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm .. då får du väl kontakta personalen hos generalagenten BIOS och be dem hjälpa dig "byta gummi" ...

                    Själv har jag bara använt Offshores releaser sedan jag var med om de två första första trollingtävlingarna på Vänern utanför Mellerud åren 1985-86....

                    http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
                    Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2016-01-07, 16:15.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    98 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Arbetar...
                    X