Trollingspö för gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingspö för gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    BFT Heavy verkar flera nöjda med men kolla även ABU Alphamar. Kände på deras 8' M 12-25 lbs och den har nog lite mer ryggrad en Shakespeare Ugly stick Gold Tiger 8' 15-40 lbs...båda hos XXL.

Alphamar finns ju även i H, 15-30 lbs, den bör vara klockren... Dessutom är Alphamar mycket lättare, smäckrare än det tunga, svajiga Ugly stick spöt, som kändes nästan värre än mitt Kinetic Epoxy Trolling som jag köpte billigt...Idag hade jag nog valt Alphamar (850:-/998:-/par hos Ofc/Olssons Fiske), trots högre pris än Kinetic men lägre än BFT Heavy...
    Hej Anteman;

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2016-10-19, 17:51.

Kommentera

Ha, ha... Nog klarar jag vikten på spöna men det trevligare med spön som väger lätt och inte svajar en kvart efter att man viftat på toppen...
      Fast de är säkert riktigt robusta...

Kommentera

Ha, ha... Nog klarar jag vikten på spöna men det trevligare med spön som väger lätt och inte svajar en kvart efter att man viftat på toppen...
        Fast de är säkert riktigt robusta...
        Shakespeare Ugly Stik Gold Tiger. http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm .. är främst avsedda att användas vid trolling. Eftersom de är trippelbyggda blir de något tyngre än motsvarande haspel- och spinnspön. . Att de svajar en kvart efter att du viftat på toppen får den oinvigde att tänka på en modern version av "Perpetuum Mobile" ..

Old Firehand

Kommentera

Som sagt robusta och med en nästan inneboende energi, så att säga - kanske något för det frusne fiskaren?

Kommentera

Som sagt robusta och med en nästan inneboende energi, så att säga - kanske något för det frusne fiskaren?
            Anteman;

Du får väl önska dig ett par riktigt varma lovvikavantar nu på Alla Hjärtans dag...
            De värmer även i vått tillstånd...

Old Firehand

Kommentera

Tänkte att jag provar att ställa en liten fråga här i denna tråden istället för att göra en helt ny tråd i detta ämne...

Saken är den att jag fått blodad tand och intresse för å bonnatrolla och har därför en tanke om att se till att skaffa å ha ETT trollingspö liggande å redo för de få ggr som jag faktiskt får chansen att ge mig ut å bonnatrolla med nån båt nån gång här å dära.

Jag är redan till 100% inställd på (kan ju ändra mig såklart) att köpa ett Ugly Stik när jag väl köper mitt första trollingspö, men min fråga är då, till er som hunnit med att testa å prova er fram, nya eller gamla modellen av dom??? Verkar ju fortfarande gå få tag på de gula spöna även om det numera verkar mer vanligt med de "new and improved"-modellerna.

Själv tycker jag ju rent estetiskt att de gamla gula modellerna är "snyggare" (vilket ju inte spelar direkt nån roll sen rent praktiskt) men är det värt besväret att hitta de gamla modellerna och isf varför??? skönare aktion? eller är de nya spöna verkligen "new and improved" ?????

All input och info uppskattas!!!

Mvh
              /peter
              https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                Tänkte att jag provar att ställa en liten fråga här i denna tråden istället för att göra en helt ny tråd i detta ämne...

Saken är den att jag fått blodad tand och intresse för å bonnatrolla och har därför en tanke om att se till att skaffa å ha ETT trollingspö liggande å redo för de få ggr som jag faktiskt får chansen att ge mig ut å bonnatrolla med nån båt nån gång här å dära.

Jag är redan till 100% inställd på (kan ju ändra mig såklart) att köpa ett Ugly Stik när jag väl köper mitt första trollingspö, men min fråga är då, till er som hunnit med att testa å prova er fram, nya eller gamla modellen av dom??? Verkar ju fortfarande gå få tag på de gula spöna även om det numera verkar mer vanligt med de "new and improved"-modellerna.

Själv tycker jag ju rent estetiskt att de gamla gula modellerna är "snyggare" (vilket ju inte spelar direkt nån roll sen rent praktiskt) men är det värt besväret att hitta de gamla modellerna och isf varför??? skönare aktion? eller är de nya spöna verkligen "new and improved" ?????

All input och info uppskattas!!!

Mvh
                /peter
                Hej Peter;

De nya svarta Shakespeare Ugly Stik Gold Tiger har mer utpräglad toppaktion och styvnar till mest i nederdelen under mitten på spöna. De gamla gula Ugly Stik Tiger har helaktion och kan därför trötta ut vilken Lax som helst...

Jag har både 8-fots och 10-fots "Sinappia", gula Ugly Stik Tiger trollingspön som jag köpte av Matti Seppälä hos OPM i Finland för masssor av år sedan. De svarta, som jag köpte betydligt senare, gav jag bort till några yngre grabbar som skulle börja trolla Lax. Även de svarta fungerar helt perfekt vid trolling efter Gädda, Gös, Lax och Öring...

Sök båda färgerna hos Orsa Fiskecenter, ofc.nu och hör om de har några kvar till dig...

http://www.trumman.com/nk/nk_laxresultat.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Peter;

De nya svarta Shakespeare Ugly Stik Gold Tiger har mer utpräglad toppaktion och styvnar till mest i nederdelen under mitten på spöna. De gamla gula Ugly Stik Tiger har helaktion och kan därför trötta ut vilken Lax som helst...

Jag har både 8-fots och 10-fots "Sinappia", gula Ugly Stik Tiger trollingspön som jag köpte av Matti Seppälä hos OPM i Finland för masssor av år sedan. De svarta, som jag köpte betydligt senare, gav jag bort till några yngre grabbar som skulle börja trolla Lax. Även de svarta fungerar helt perfekt vid trolling efter Gädda, Gös, Lax och Öring...

Sök båda färgerna hos Orsa Fiskecenter, ofc.nu och hör om de har några kvar till dig...

http://www.trumman.com/nk/nk_laxresultat.htm
                  OK, även om jag nu inte har nåt direkt intresse för att nu just trolla lax så låter det ju helt klart som att om jag kan hitta nån av de gamla gula spöna så är det ett sånt jag borde satsa på... får se vad man hittar innan det är dags att köpa.

kanske kan vara värt att ringa till OFC som du tipsar om, men, samtidigt, är hyfsat billigt med trollingspön (vilket är en sjukt stor fördel för en fattiglapp som jag) men då brukar istället frakten på spön komma som en pungspark på posten...

Tack för input!!! ord som väger tungt och med mycket och bra visdom!!!
                  Ska som sagt hålla ögonen öppna efter nåt sånt äldre gult 8' Ugly Stik!

Mvh
                  /peter

EDIT:
                  hittade hära (tror jag? rätt art. nr iaf: http://www.happyangler.se/sv/fiskesp...FeXOcgodGOAPnQ )

Hojta gärna till om du har tid om det är så att det INTE är rätt spö som jag länkade till inte helt omöjligt att jag måste beställa ett... beror på, måste undersöka om det kommer komma en pungspark i form av frakt på det...

Dessa har inte den "sedvanliga" genomskinliga glasfibertoppen??? (ser inte ut så på bilden iaf???) som jag är van att se Ugly Stiksen med??? Kan ju iofs bero på att jag aldrig förr haft nåt direkt intresse för trollingspön riktigt...

Mvh
                  /peter
                  Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-10, 19:52.

Kommentera

Ytterligare fråga angående dessa två olika sorters Ugly Stiks, vilket känns som det bättre alternativet för att trolla med hyfsat stora drag? (10" Believers och 12" Custom X om ytterligare specificering krävs) Dessutom då också som sagt bonnatrollat aka handhållet all the way!!!

Min spontana känsla är att de gamla borde vara trevligare till det, då enbart baserat på min känsla och det som Old Firehand säger ovan hära, men, om nån har nån annan tanke får ni gärna säga till!!!

Mvh
                    /peter
                    Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-10, 20:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                      OK, även om jag nu inte har nåt direkt intresse för att nu just trolla lax så låter det ju helt klart som att om jag kan hitta nån av de gamla gula spöna så är det ett sånt jag borde satsa på... får se vad man hittar innan det är dags att köpa.

kanske kan vara värt att ringa till OFC som du tipsar om, men, samtidigt, är hyfsat billigt med trollingspön (vilket är en sjukt stor fördel för en fattiglapp som jag) men då brukar istället frakten på spön komma som en pungspark på posten...

Tack för input!!! ord som väger tungt och med mycket och bra visdom!!!
                      Ska som sagt hålla ögonen öppna efter nåt sånt äldre gult 8' Ugly Stik!

Mvh
                      /peter

EDIT:
                      hittade hära (tror jag? rätt art. nr iaf: http://www.happyangler.se/sv/fiskesp...FeXOcgodGOAPnQ )

Hojta gärna till om du har tid om det är så att det INTE är rätt spö som jag länkade till inte helt omöjligt att jag måste beställa ett... beror på, måste undersöka om det kommer komma en pungspark i form av frakt på det...

Dessa har inte den "sedvanliga" genomskinliga glasfibertoppen??? (ser inte ut så på bilden iaf???) som jag är van att se Ugly Stiksen med??? Kan ju iofs bero på att jag aldrig förr haft nåt direkt intresse för trollingspön riktigt...

Mvh
                      /peter
                      Hej Peter;

Mina gula, dubbelbyggda ser ut som på bilden... Det är de svarta, trippelbyggda som har genomskinlig glasfibertopp.

Priserna på de gula Shakespeare bwd220080, 8-fots trollingspöna är otroligt bra!! Köp dem parvis. Själv äger jag 6 par, dv 12 st köpta av Matti på OPM och de har fungerat perfekt sedan år 1994....

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      801 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      260 visningar
                      0 gillar