Ny rulle för trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny rulle för trolling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny rulle för trolling

    Då har jag inhandlat ett nytt Ugly stick tiger bwd220080 för gösfisket och behöver en rulle till detta.
    Jag har kikat lite på:
    1. Daiwa SG47LC3B
    2. Shimano tekota
    3. Okuma rullar
    4. Abu

    Jag hade tänkt mig 1000-1500 i budget för rullen, skulle någon av dessa rekommenderas eller finns det bättre alternativ tro ?

  • #2
    Gösen är knappast någon fisk som frestar på slirbromsen, så enkel(billig) rulle duger fint.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av inteenaning Visa inlägg
      Då har jag inhandlat ett nytt Ugly stick tiger bwd220080 för gösfisket och behöver en rulle till detta.
      Jag har kikat lite på:
      1. Daiwa SG47LC3B
      2. Shimano tekota
      3. Okuma rullar
      4. Abu

      Jag hade tänkt mig 1000-1500 i budget för rullen, skulle någon av dessa rekommenderas eller finns det bättre alternativ tro ?
      Hej Henrik;

      Daiwa SG47LC använder jag vid trolling tillsammans med mina "Sinappia" Ugly Stik Tiger bwd220080 sedan våren 1993 och dessa rullar och spön är mina bästa vänner och helt underbara vid trolling efter Gös, Lax och Öring...

      Go for the Big Salmons!

      http://www.trumman.com/nk/nk_laxresultat.htm
      Old Firehand

      www.trumman.com

      Kommentera


      • #4
        1,3,4 är väl de enda som rymms i budgeten. Om de inte går o hitta tekota på rea lr utomlands för under 1500.Annars e de jäkligt fina rullar.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
          Gösen är knappast någon fisk som frestar på slirbromsen, så enkel(billig) rulle duger fint.
          Hej Stefan;

          Normalstora Gösar mellan 1,5 och 4,5 kilos vikt brukar sällan dra ut linan så att slirbromsen börjar knarra. Gösar på 6,5 till 8,9 kilos vikt (som vi bordat i Mälaren) brukar däremot få slirbromsen att knarra ...speciellt vid långa utsläpp bakom de yttersta Sidoparavanerna.... http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm ....

          De trollingrullar jag rekommenderar är Daiwa SG47LC räkneverksrullar som både slirbromsmässigt och vid linlängdsberäknande utsläpp är vanliga multirullar överlägsna....

          Enkla och billiga trollingrullar håller sämre och har ofta inbyggda problem..

          Old Firehand
          www.trumman.com

          Kommentera


          • #6
            Många verkar prata varmt om den där daiwan, den får man för 1300 medans man kan hitta tekotan för 1700 (billigast hittills). Jag är bara hobbyfiskare så jag kanske inte behöver topp grejor men samtidig vill man ju ha kvalitet. Daiwan är väl bra många år nu, för en okunnig som jag kan man ju tycka att de borde kommit nå nytt bättre i det prisspannet

            Kommentera


            • #7
              Okuma magda 20, du får 4st helt nya för 1400kr från eBay.

              Kommentera


              • #8
                "Om" man nu skulle gå för en billigare rulle ex. Magda, vilken av alla modeller ska man ha 20D, 30D eller ev xpd pro modellerna ?
                Känns som det lutar åt någon av dessa eller Daiwan, dom andra rullarna sticker iväg i pris ser jag.

                Kommentera


                • #9
                  Storlek väljs efter behov av linkapacitet.

                  Kommentera


                  • #10
                    Okej och vad tipsar man om till den okunnige då tro, och vad ska man rulla på för lina ?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    98 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Arbetar...
                    X