nylon till gäddtafs. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nylon till gäddtafs.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • nylon till gäddtafs.

    kör vanligtvis med 1mm FC tafs till gäddtrollingen.
    blir lite små dyrt i längden då jag gärna byter tafsar ganska ofta.

    hört en del som kör med nylon istället.
    hur står sig tex. http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ylon-50cm.html mot vanlig 1mm FC?

    någon med erfarenheter?
    aldrig varit med om att någon av mina FC tafsar gått av pga gäddtänder. så vill ju inte byta ner mig.

  • #2
    Jag har 0,80mm nylon som är helt vanlig nylonlina.

    Fungerar utmärkt. En gädda på 7kg och flertalet gösar på en tafs. Byter inte tafs när de blir dåliga utan när jag sätter dem.

    Därför blir FC för dyrt för att motivera. . . .


    Sen om en gädda kan bita av den? Säkert! Hände aldrig mig med 0,91mm FC och inte heller med denna nylonen.

    Fiskar dock mest med jigg och då sitter oftast kroken rätt så bra.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Funkar tjock nylon till diverse stora snabbsimmare i varmare vatten med stoora tänder och andra stora fiskar i kalla vatten klarar det nog en gäddflabb med

      Kommentera


      • #4
        Kör 1,1 mm nylon och det håller. Blir repor ibland men då är det bara att byta. Nackdelen är linminnet som kan bli av förvaringen.

        Kommentera


        • #5
          Jag kör också 1,1 mm nylon till allt mitt gäddfiske. Jag körde tidigare fc i samma grovlek o ville testa nylon detta år, jag har inte märkt någon skillnad. Fc funkade klockrent och det gör även nylon, har som vana att titta på tafsen efter varje gädda ändå.

          Kommentera


          • #6
            Jag kör 0.70 flourcarbon till gös och gädda. Det är bara hålla koll på tafsen efter varje större fisk. Har inte haft anledning att köra tjockare. 1,17 låter mer som tafs till grov Hälleflundra.

            Kommentera


            • #7
              Jag använder 1,2mm nylon till gäddfiske och har inte haft ett enda tafsbrott. Inspekterar efter hugg och byter vid tydligt slitage.

              Fc är för dyrt tycker jag och mitt mesta fiske sker i grumligt vatten.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

              Kommentera


              • #8
                Jag har anv. mig utav nylon 0,60-0,70 mm i större delen av mitt liv när jag har jagat gäddor o gösar när jag har metat med mört. Vid trolling har jag bara haft tafs till gäddfisket på senhösten o har då haft nylontafs bara. Jag har haft med mig runt 5 m när jag har åkt på fiske efter gös o gädda Än har jag inte förlorat någon gös el. gädda p g a att tafsen har gått av. Däremot så har jag fått byta tafs efter varje gös o gädda som är tagen på mete för 3-kroken har alltid åkt ner i svalget så tasen har alltid fått mycket skavmärken.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Jag trollar inte, så kan inte uttala mig från det hållet, men, jag gick över till nylon helt i år (tidigare kört lite olika FC, nylon, stål, titan, ptja, typ allt), dels pga ekonomi, men också pga lite bättre för miljön (tänker jag mig) jämfört med FC.

                  Har hittills inte haft nåt problem och upplever den lika tålig och hållbar som FC. Men, jag är också å andra sidan väldigt noga med att kontrollera tafsen samt byta eller klippa den vid eventuella skador.
                  Som sagt, hittills har ingen gädda klippt min nylontafs denna säsong. Kan dock erkänna att jag inte haft världens bästa fiske heller när det gäller att få några riktiga monster, men, ett antal +100cms har det blivit i alla fall (hade egentligen tänkt jag skulle hålla koll i år på antal över 100cm, men, tappade räkningen redan efter 5st ).

                  Har i år kört uteslutande med Platil i 1.00mm
                  http://www.miekofishing.se/nylonlina...-mm-100-m.html
                  men, kanske köper i 1.20mm nästa gång bara för att känna mig mer safe?

                  mvh
                  /peter
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

                  Kommentera


                  • #10
                    Testade 0,90 mm nylon på den tiden jag fiskade gädda aktivt. Första hugget jag fick klipptes den av som med en vass sax. Upprepade aldrig försöket.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    115 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    91 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Arbetar...
                    X