Bästa/sämsta elmotorn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa/sämsta elmotorn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Biltemas batteribox har jag redan, håller med om att den är kanon. Hade ett svagt minne av att 110Ah-batteriet skulle väga 20 kilo. Har ett 75 redan och vet på förhand att ett till (75 Ah) räcker för mig. Hade inte 110 vägt dubbelt så mycket hade det varit aktuellt, nu får det bli 75.
    Passar på att hålla mig till topicen när jag ändå bajsar ur mig en massa relevant "dynga" Seanmike köp dig en endura 36 - den kommer att passa din båt som handen i handsken, och du lär bli nöjd som barnen på julafton (jag är de iaf)! Köp en pulsladdare till batteriet så spar du in på dess livslängd betydligt! /Skitfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
      Magnus, är prisskillnaden på ett blått optima http://www.optimabatteries.com/publi...fo/marine.html och ett annat batteri verkligen värt?
      Nu hann jag inte leta efter priset men jag har för mig att ett optima kostar typ 1500-2500:- (eller har jag fel?) och då är det minst dubbelt så mkt som biltemas fritidsbatteri. Enligt Biltema själva så ska deras batteri (om det sköts på rätt sätt) hålla i 7-9 år och det är längre än vad jag har som minimikrav. Så summan av blir att: Nej jag tycker inte det är motiverat med ett optimabatteri om man ska ha det till trolling med en liten elmotor, då det billigare alternativet (i det här fallet biltemas) fyller behoven väl.

Kom på att biltema har underhållsfria också för någon hundring extra, tror de kallar det för gelbatteri (precis som optima) men fråga mig inte om de tekniska skillnaderna mellan ett gelbatteri och ett vanligt.
      Senast ändrad av Magnus¤; 2006-05-12, 22:39.

Kommentera

Batteridiskussion ok, ej off topic!

Ursprungligen postat av ... evert
        Seanmike köp dig en endura 36 - den kommer att passa din båt som handen i handsken, och du lär bli nöjd som barnen på julafton (jag är de iaf)! Köp en pulsladdare till batteriet så spar du in på dess livslängd betydligt! /Skitfiske
        Bara bra med diskussion om batteri eftersom det ena förutsätter det andra. Om jag förstått tankarna rätt ska jag satsa på en endura 36 och ett batteri som är med högt ampere-värde (ah= ampere-timmar??), vilket kommer att kunna ge fler trollingtimmar (?) innan laddning.
        Vad gör en pulsladdare, är det en "helt vanlig" batteriladdare eller vilka egenskaper gör den oumbärlig?
        Har hört att en laddare som själv stänger av när batteriet är färdigladdat är ett måste, annars kortar det livslängden på batteriet. Stämmer det?

Tack för alla svar!
        ------------------------------------
        Fiskelycka till er alla!

Kommentera

Ursprungligen postat av Seanmike
          Bara bra med diskussion om batteri eftersom det ena förutsätter det andra. Om jag förstått tankarna rätt ska jag satsa på en endura 36 och ett batteri som är med högt ampere-värde (ah= ampere-timmar??), vilket kommer att kunna ge fler trollingtimmar (?) innan laddning.
          Vad gör en pulsladdare, är det en "helt vanlig" batteriladdare eller vilka egenskaper gör den oumbärlig?
          Har hört att en laddare som själv stänger av när batteriet är färdigladdat är ett måste, annars kortar det livslängden på batteriet. Stämmer det?

Tack för alla svar!
          Pulsladdare kanske är knasigt formulerat, men efter det att batteriet är färdigladdat så underhåller laddaren batteriet (precis som du beskriver). Många rekommenderar C-tek som bl.a clasolsson säljer - har en själv och den är jag nöjd med.
          Fler Ah = fler timmar på sjön, det är korrekt.

Kommentera

Köp Ett Fritidsbatteri

Ursprungligen postat av Seanmike

Tack för alla svar!
            Kolla: http://www.fiskesnack.com/forum/show...hlight=batteri

innan du köper batteri.
            Optima är ett startbatteri! Det står på deras hemsida att det har "more power" under dom första 10 sekunderna och då är det inte lämpligt för en elmotor som ska dra ur batteriet under några timmar!
            En pulsladdare laddar i kortare perioder jämfört med en vanlig laddare som trycker på med samma styrka hela tiden. Fördelen med en pulsladdare är att den laddar upp batteriet lite bättre. Det finns modeller som även har en funktion för underhållsladdning. det kan vara bra att ha på vintern.
            Senast ändrad av Arnenym; 2006-05-14, 11:06.
            !!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
            8 svar
            760 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg dhaglund  
            Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
            1 svar
            254 visningar
            0 gillar