Paravaner Flötestrolling gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Paravaner Flötestrolling gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Ja kör med Great light funkar toppen! Utan flöte!
    Hej Grävlingen;

Till mig brukar fiskekompisarna säga att jag ska hålla masken så att inte fiskarna ser att jag är bakom flötet...

Go for the Big Ones!

Lämna en kommentar:

• Morta
    replied
    scotty minigrip så löst ställda det går, vill bli av med paravanen på mothugget.. Förtydligar också vad jag anser är bra och dåligt med paravanerna: det som är en bra egenskap enligt mig är hur bra de drar ut i riktigt låg fart. Vid hög fart, är som många vet black beast kanonbra paravaner, men de har problem vid riktigt låga farter. då funkar great light eller ghost mycket bättre. Varför jag gillar ghost bäst är att de även är riktigt lätta och smidiga vid drill. Dragegenskaperna jämfört med great light vid flötestrolling ter sig rätt snarlik tycker jag!

MEN!
    Är ändå inte 100% nöjd, så har tänkt köpa ett eller två par blue light till nästa säsong. borde åtminstone fungera bra då man inte behöver betesfisken så djupt. Däremot lär de ju sjunka som en sten om man blyar för mycket, och rimligtvis få problem att dra ut. Men tänker att med en normalstor mört 20-25cm och kanske 15 gram bly borde de fungera.

Är ute efter trevliga drillningsegenskaper. Upplever paravaner mer störande vid drill vid flötestrolling än konventionell trolling.

Är det nån som provat blue lights flötestrollingparavan tar jag gärna en recension

Lämna en kommentar:

• RUSTY HOOK
    replied
    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Har provat lite olika. Jag upplever att man får bättre krokning då man kör utan flöte. Provat great light, great white, black beast s, black beast s, ghost M, ghost S. bäst har varit ghost S, great light 2a, black beast sämst för ändamålet. Fudnerat lite på blue light, dom kommer i flötestrollingstorlek. Kör mest med sill 25-30cm, å nå snipor 40-50 cm. Blyar man mycket så sjunker nån paravan vid stillastående, men jag försöker köra åtminstone 0.3 knop, å då håller dom sig uppe. Så kör man större betesfisk å vill blya typ 40 gram, då pallar ju inte dom minsta paravanerna förstås.
    Vilken linutlösare brukar du köra? Hårda lr lätta? Mvh

Lämna en kommentar:

• Grävlingen
    replied
    Ja kör med Great light funkar toppen! Utan flöte!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2017-02-28, 05:25.

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av trekroken Visa inlägg
    Flötestrollingen närmar sig och sitter och funderar vilka paravaner jag ska investera i.

Vilka använder ni er av? kör ni mini modell och använder som flöte? större modell och släpar flöte?

[ATTACH=CONFIG]92453[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]92454[/ATTACH]

Står just nu mellan dessa. Har provat större paravaner med släpande flöte men upplever många tappade fiskar då paravanerna ger mycket motstånd. Finns de någon bra lösning ?
    Hej Max;

Trollar du med sidoparavaner vid flötestrolling då bör du, precis som Morta skriver, undvika flötena eftersom de medför att du sällan hinner kroka en fisk som hugger....

Både vid Gös- och Laxtrolling har vi i både insjöar och hav med framgång använt Offshore OR-12 sidoparavaner här ..http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm och vid planerboardstrolling har vi använt Offshore releaser...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
    Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2017-02-27, 18:34.

Lämna en kommentar:

• Morta
    replied
    Har provat lite olika. Jag upplever att man får bättre krokning då man kör utan flöte. Provat great light, great white, black beast s, black beast s, ghost M, ghost S. bäst har varit ghost S, great light 2a, black beast sämst för ändamålet. Fudnerat lite på blue light, dom kommer i flötestrollingstorlek. Kör mest med sill 25-30cm, å nå snipor 40-50 cm. Blyar man mycket så sjunker nån paravan vid stillastående, men jag försöker köra åtminstone 0.3 knop, å då håller dom sig uppe. Så kör man större betesfisk å vill blya typ 40 gram, då pallar ju inte dom minsta paravanerna förstås.

Lämna en kommentar:

• stefan1
    replied
    Nej, den har funkat bra till halvkilosbeten också.

Lämna en kommentar:

• trekroken
    replied
    Låter bra. Du har inte upplevt att den inte orkar lyfta ? så du är begränsad i betesfiskens storlek.

Lämna en kommentar:

• stefan1
    replied
    Det beror på storleken på betet och djupet jag vill nå.

Lämna en kommentar:

• trekroken
    replied
    okej hur många gram sänke kör du ?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
8 svar
705 visningar
0 gillar
Senaste inlägg dhaglund  
Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
8 svar
467 visningar
0 gillar