Sugpropp eller annat till ekolodsgivaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sugpropp eller annat till ekolodsgivaren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sugpropp eller annat till ekolodsgivaren?

    Hej alla lodare!

    Köpte ett Eagle Cuda portabelt eftersom jag fiskar i olika båtar och vill klara mig med ett lätt och smidigt lod.
    Tyvärr insåg jag snabbt att alla båtars akter inte passar sig för sugproppen till givaren, vilket ibland nästan omöjliggör fastsättningen.

    Jag har funderat på en lösning med nåt typ av fäste som skruvas dit, likt elmotorn skruvas dit. Jag undrar om nån annan haft samma tankar och kanske t.om. gjort en anordning. Det vore tacksamt att slippa ev fel om man kan spana på nån annans fungerande konstruktion.

    Alla tips mottages!

    Mvh seanmike
    ------------------------------------
    Fiskelycka till er alla!

  • #2
    Jag har iofs ett fast ekolod och ingen erfarenhet av portable men ide' kanske kan vara att fästa givaren på en träbit som du fäster på akterspegeln med ett skruvtving?

    En halvmeterlång, smal planka för givaren + skruvtving från Biltema kostar inte många kr.

    Kommentera


    • #3
      2 "Finska" idér.
      Bifogade filer
      Stod där o petade på naklarna, så kom han runt hörnet o hoppade på knivet, sjutton gånger.

      Kommentera


      • #4
        Jag kör enligt metoden Test005 nämnde ovan. Funkar bra.

        Kommentera


        • #5
          Ganska smal metallpinne med givaren längst ner (smal för att den inte skall ge så mycket motstånd i vattnet). Sen sätter man fast den med en av de krafigare limklämmorna uppe vid relingen.

          För säkerhets skull så säkrar man klämman med en bit fiskelina, skulle man slå bort 'pinnen' så finns annars risk för att klämman ramlar överbord.

          /D

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
          0 svar
          119 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Båtskär  
          Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
          0 svar
          99 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Gädd-jos  
          Startad av vanfossen, 2024-04-25, 11:52
          0 svar
          75 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg vanfossen  
          Arbetar...
          X