Minnkota 50lb gå saktare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minnkota 50lb gå saktare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Cocosone Visa inlägg
    Sorry för sent svar , har inte var inne här på ett tag, har inte provat något än, elmotorn va helt ny när ja fick den, kan ju självklart va fel på den ändå.
    Får väll beställa en sån PWN, båten jag har är en lite plasteka så kanske är för stark motor för själva båten?
    Ja precis som smolt med fler säger så vore det intressant att veta mer, t ex om det är nån skillnad i fart i olika gaslägen, t ex 1-5-10 (min-mellan-max).

    Om din eka gör 2,7-2,0 knop på minimumläge (1) så måste det nästan vara något fel gasreglaget... Kör 1-5-10 och berätta. Får du ingen/marginell skillnad i fart så reklamera motorn om nyköpt.

    PWN förefaller ju vara bra rent tekniskt men att installera en sån verkar ju inte vara något man gör på en kafferast. Behövs en portion elkunskap, elverktyg, gärna en "snickeboa" som gemene sportfiskare sällan torde ha...

    Hur många här skruvar upp en elmotor och löder, kopplar och mäter "bara så där" - räck upp en hand! Knappast "plug-and-play" från butikshyllan enligt mig..

    Kommentera


    • #22
      ska iväg igen till helgen har båten ca 10 mil hemifrån mig, men annars har jag sett att dom vritit så att backen blir framåt istället för tvärtom, och den går ju betydligt saktare på 1an i backen än 1 framåt

      Kommentera


      • #23
        Jag läste den här tråden första gången igår och blev så inspirerad av möjligheterna med PWM motorstyrning att jag beställde en enhet redan igår.
        Jag har två Watersnake aktermonterade 54 lbs. Den äldsta är väl 6 år ungefär och är 5 vxl. Eftersom den drar så mycket ström bestämde jag mej för att köpa en ny steglös Watersnake 54 lbs i våras i samband med att jag bytte alla tre batterierna till tre nya 110 ah. Jag har två båtar som jag flyttar den nya elmotorn emellan. En 4 m plasteka med en 6 hk 2t och en Galia 660 wa som jag göstrollar med när jag använder elmotorn. Den väger +1400 kg vilket förklarar storleken på batteribanken.
        Med den nya insikten om den billiga PWM:s existens så har den pensionerade 5 vxl Watersnaken fått ett nytt liv på den stora båten. Jag planerar att placera boxen baktill där jag har kontakten för anslutningen till elmotorn. Om det funkar kommer jag dessutom att förlänga kablarna till reglagen och placera dessa på instrumentbrädan. Styrningen av elmotorn görs redan nu från förarplatsen genom ett parallellstag till stormotorn som har autopilot. Med PWM och fartkontroller på förarplatsen kommer jag inte längre att ständigt behöva springa fram och tillbaka för att finjustera hastigheten när vinden skiftar. (Om det är någon som undrar hur det går att trolla i motvind med den här kombinationen elmotor/båtvikt så kan jag meddela att det har sina begränsningar. Om det blåser för mycket kör jag på stormotorn och drivankare.)
        Är det någon här som tror att det kan bli ett problem med att förlänga kablaget till reglagen fram till instrumentbrädan med ca 5 m.

        Mvh
        Johnny

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Att den ger den farten på lägstaläget indikerar något fel, det kan knappast stämma. Tror inte någon lätt farkost inte ens en kajak gör 1,7-2,0 knop på lägsta fartläget. Något är fel med fartreglaget men oklart vad...
          Tror inte något är fel. Nu vet jag inte hur stor din eka är men min dryga 3m på ca 100kilo går alldeles för fort på lägsta växeln. 30punds motor verkar vara bäst för ekor, Men drivankare är lösningen. Ny propp kostar tyvärr nästan lika mycket som en ny motor.. farten kommer dock att bli lägre med beten och last i båten men för mig går det ändå för fort för att vara optimelt vid långsam trolling på höstkanten t ex.
          - Go for the big ones you must!
          https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av iron9 Visa inlägg
            Jag läste den här tråden första gången igår och blev så inspirerad av möjligheterna med PWM motorstyrning att jag beställde en enhet redan igår.
            Jag har två Watersnake aktermonterade 54 lbs. Den äldsta är väl 6 år ungefär och är 5 vxl. Eftersom den drar så mycket ström bestämde jag mej för att köpa en ny steglös Watersnake 54 lbs i våras i samband med att jag bytte alla tre batterierna till tre nya 110 ah. Jag har två båtar som jag flyttar den nya elmotorn emellan. En 4 m plasteka med en 6 hk 2t och en Galia 660 wa som jag göstrollar med när jag använder elmotorn. Den väger +1400 kg vilket förklarar storleken på batteribanken.
            Med den nya insikten om den billiga PWM:s existens så har den pensionerade 5 vxl Watersnaken fått ett nytt liv på den stora båten. Jag planerar att placera boxen baktill där jag har kontakten för anslutningen till elmotorn. Om det funkar kommer jag dessutom att förlänga kablarna till reglagen och placera dessa på instrumentbrädan. Styrningen av elmotorn görs redan nu från förarplatsen genom ett parallellstag till stormotorn som har autopilot. Med PWM och fartkontroller på förarplatsen kommer jag inte längre att ständigt behöva springa fram och tillbaka för att finjustera hastigheten när vinden skiftar. (Om det är någon som undrar hur det går att trolla i motvind med den här kombinationen elmotor/båtvikt så kan jag meddela att det har sina begränsningar. Om det blåser för mycket kör jag på stormotorn och drivankare.)
            Är det någon här som tror att det kan bli ett problem med att förlänga kablaget till reglagen fram till instrumentbrädan med ca 5 m.

            Mvh
            Johnny
            Nu har jag fått hem PWM enheten och testat den. Det fungerar precis som förväntat.
            Jag rensade innandömet i elmotorn och skarvade ihop ingående kablarna direkt med de som går ner till motorn. De övriga två har inte längre någon funktion. Jag passade på att korta röret med ca 30 cm för att slippa dra upp elmotorn ur vattnet under transport. Nu räcker det med att vinkla motor 90 gr uppåt för att den ska komma över vattnet.
            Det fungerade dessutom perfekt med att förlänga kablarna till fram/stop/back samt varvtalsregulatorn. Jag har dom nu vid förarplatsen, men jag har inte hunnit tillverka någon box att montera dom i ännu.

            Mvh
            Johnny

            Kommentera


            • #26
              Jag har snickrat ihop en liten box så att reglagen sitter på plats. Är otroligt nöjd med resultatet med PWM:en. Var ute med frun och göstrollade på Västersjön i snålblåsten igår. Så himla skönt att kunna sitta inne i värmen och bevaka paravanerna utan att hela tiden springa ut och justera farten på elmotorn. Blev förresten sju gösar sammanlagt.

              Mvh
              Johnny

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
              0 svar
              118 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Båtskär  
              Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
              0 svar
              98 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Gädd-jos  
              Arbetar...
              X