Ekolod och dubbla givarfrekvenser (vinklar) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod och dubbla givarfrekvenser (vinklar)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod och dubbla givarfrekvenser (vinklar)

Jag har ett Garmin Fishfinder 160 Blue. Detta lod har en givare med två frekvenser (200 och 50 kHz). Givarvinklarna är 40 grader resp 10 grader. Man kan köra lodet med inställningen Dual/50/200. Nu till min fråga. Hur funkar det när man kör på Dual? Jag får en bild uppritad som vanligt men vad är det egentligen jag ser? Ser jag någon slags sammanslagning av de två frekvensernas ekon och hur fungerar det i så fall? Kan jag utgå från att jag ser allt med givarvinkeln 40 grader? Eller är det så att jag har totalt missuppfattat något här?

Tacksam om någon kan hjälpa mig att förstå...

Är det ingen som vet hur det fungerar med dubbla givarfrekvenser?

Kommentera

Här hittar du säkert det du söker
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Kommentera

säkert meningen att du ska använda 50 hz på grunt vatten och 200 på lite djupare... beror ju på lite vad man fiskar i för slags sjö, om den är grund eller djup. så dual borde väl vara bäst om du inte kan bestämma dig, resten vet jag inte nåt om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flygfisken
          säkert meningen att du ska använda 50 hz på grunt vatten och 200 på lite djupare... beror ju på lite vad man fiskar i för slags sjö, om den är grund eller djup. så dual borde väl vara bäst om du inte kan bestämma dig, resten vet jag inte nåt om.
          tvärt om 50hz på djupt vatten, 200 hz på sjöar, finns även 400 hz om du vill ha mer detaljer på grunt vatten.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Kommentera

Tack för hjälpen men jag vet hur det fungerar med frekvenserna. Det jag undrar är hur den hanterar situationen att man använder båda frekvenserna samtidigt (och visar på en bild). Detta verkar vara standard inställningen på mitt lod. Hur fungerar det då? Dessutom, får man mer information om man kör på båda frekvenserna eller bör man välja en av dem?

Kommentera

Enligt en representant från Garmin i sverige så skall du köra i dual för att få bättre resultat och mera info på skärmen.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

Tack, tumlaren. Det var något liknande jag såg i manualen fast följdfrågan blir då varför? Vilken avsökningskon används (40 eller 10)? Troligtvis används väl båda men om man ser något kan man på något sett veta inom vilken kon den hittats?

Måste vara massor med folk här på forumet som har lod med dubbla givarfrekvenser. Är det inga som har funderat över detta?

Kommentera

Ursprungligen postat av stanza
                  Tack, tumlaren. Det var något liknande jag såg i manualen fast följdfrågan blir då varför? Vilken avsökningskon används (40 eller 10)? Troligtvis används väl båda men om man ser något kan man på något sett veta inom vilken kon den hittats?

Måste vara massor med folk här på forumet som har lod med dubbla givarfrekvenser. Är det inga som har funderat över detta?
                  Vinkeln beror helt och hållet på hur de två signalerna slås samman innan resultatet visas på displayen. En väldigt enkel algorithm är att ta medelvärdet för de mottagna ekona vid de två frekvenserna. Ett annat sätt att den frekvens som ger det starkaste ekot vid en given tidpunkt är det resultat som visas på displayen. I båda fallen blir den effektiva vinkeln någonstans mellan 10 och 40 grader. Vill du ha en enkel tumregel är det spridningsvinkeln för den högre frekvensen som gäller vid mindre djup och spridningsvinkeln för den lägre frekvensen som gäller vid större djup.

Cheers
                  Nilsie
                  Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                  8 svar
                  704 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg dhaglund  
                  Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                  8 svar
                  467 visningar
                  0 gillar