Archimedes 4 Hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Archimedes 4 Hk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Archimedes 4 Hk

    Hej alla!

    Det är som så att jag har blivet med en Archimedes 4 hk troligtvis från 70-talet.
    Jag undrar hur många procent tvåtakts olja jag ska köra den på.
    Jag har en Yamaha 2 Hk som jag kör på 2 %, räcker det med till Archimedesen utan att den skär?

    Tacksam för svar.

    Mvh Jojo
    Senast ändrad av jojo; 2006-08-30, 13:53.

  • #2
    Beror väl lite på det. Ska du ligga på lågvarv länge, t.ex. vid trolling kan du kanske stänka i lite extra olja. Annars skulle jag köra på 2%.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av GibsonSG
      Beror väl lite på det. Ska du ligga på lågvarv länge, t.ex. vid trolling kan du kanske stänka i lite extra olja. Annars skulle jag köra på 2%.
      Mer olja vid högt varv och mindre vid lågt varv. Kör man fet blandning på lågvarv så geggar förgasarn ihop. F.ö är inte Archimedesen speciellt bra för trolling, använd den vid transport. Då kan du köra 3-4 procentsblandning.
      Senast ändrad av KG?; 2006-08-30, 14:18.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av KG?
        Mer olja vid högt varv och mindre vid lågt varv. Kör man fet blandning på lågvarv så geggar förgasarn ihop. F.ö är inte Archimedesen speciellt bra för trolling, använd den vid transport. Då kan du köra 3-4 procentsblandning.
        Så rätt så. Sorry, var förvirrad när jag skrev det tidigare . Man bugar för exptertisen...

        Kommentera


        • #5
          Är verkligen ingen motor att trolla med. En encylindrig brytarmotor av äldre snitt. 2 % är annars rätt. Har ägt ett par Archimedes. Och då var det tvåcylindriga motorer. Gick illa att trolla även med dom. Brytarna och hela tändningen ska verkligen stå på topp om det ska funka något åt rätt håll. Låter som gnäll men är bara som det är.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av KG?
            Mer olja vid högt varv och mindre vid lågt varv. Kör man fet blandning på lågvarv så geggar förgasarn ihop. F.ö är inte Archimedesen speciellt bra för trolling, använd den vid transport. Då kan du köra 3-4 procentsblandning.
            3-4 procent låter väldigt mycket! Jag kör knappt en procent på en 2hk jag har och två en äldre mercury motor.

            Köp bra olja så behöver du inte överdriva, 3-4 procent gällde för länge sedan när man använde sämre oljor.

            Kommentera


            • #7
              2% duger gott, det är ingen högvarvig motor vi har att göra med.
              För mycke olja sänker dessutom oktantalet i bensinen vilket gör att motorn "spikar" lättare.
              Aborre 1030g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 3.5kg, Braxen 3.2kg, Gärs 53g, Gråsej 3.0kg, Gädda 4,7kg, Gös, Havskatt, Havsöring 1,0kg, Id, insjööring 1 kg, Knaggrocka, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk, Lake, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 1.5 kg, Sandskädda, Sarv, Sill, Spigg, Stäm, Sutare 1 kg, Torsk 16 kg, Vimma, Ål

              Kommentera


              • #8
                Med risk för att gå off-topic... är anledningen till att högvarviga motorer behöver mera olja att olje-bensinblandningen befinner sig kortare tid i cylindern innan den bränns upp (delvis i alla fall ) och blåser ut, eller beror det på temperatur... eller vad?

                Kommentera


                • #9
                  Handlar bara om att smörja motorn. Har inget med nya eller äldre motorer. Tidigare var oljan sämre att smörja. Och då talar vi om rätt många år. Kör du på 2 %, och glöm allt annat. Kör också på Bio-olja som är mycket bättre. Ryker inte och luktar skit.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av elanen
                    Handlar bara om att smörja motorn. Har inget med nya eller äldre motorer. Tidigare var oljan sämre att smörja. Och då talar vi om rätt många år. Kör du på 2 %, och glöm allt annat. Kör också på Bio-olja som är mycket bättre. Ryker inte och luktar skit.
                    Intressant fråga. Vad är det som skiljer marin tvåtaktsolja från vanlig tvåtaktsolja? Är det överhuvutaget nån större skillnad eller är det bara ett försäljningstrick?

                    Tack och lov har man nu gått ifrån blåröken...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    119 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    99 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av vanfossen, 2024-04-25, 11:52
                    0 svar
                    75 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg vanfossen  
                    Arbetar...
                    X