Vinkel på spöhållare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinkel på spöhållare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinkel på spöhållare

Tjo!
    Är helt "lost" på trolling och undrar vilken vinkel spöhållarna ska ha? Ska de peka rakt upp eller ska de vara vinklade lite bakåt? Kan tillägga att jag tänka snida till några egna..

Lite bakåtlut är både bra och ser lite snygare ut, har man dom rakt upp blir dom mycket jävligare att få ur spöt när storlaxen hugger!
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gogg€
      Tjo!
      Är helt "lost" på trolling och undrar vilken vinkel spöhållarna ska ha? Ska de peka rakt upp eller ska de vara vinklade lite bakåt? Kan tillägga att jag tänka snida till några egna..
      Om man har takmonterat är ett hett tips att vinkla dom i steg bakåt ju längre ut mot båtsidan de kommer. Då slipper man att linan korsar och lägger sej över spöttopparna också.

Kommentera

Har man takmonterade spön så är det generellt bäst om dom står rakt upp. Annars slår man i planerspöna när man håller på med riggspöna. Beror givetvis på hur högt tak man har och hur lång båt man har men om man har tak och båt som dom flesta så tycker jag det. Riggspöna kan luta ung. 45 grader.

Kommentera

Mina lutar bara ett par grader bakåt, då var det i och för sig räcket jag monterade dom på som bestämde det, mina sitter på sidan av båten.

På polarens Ryds Camping sitter dom på taket och är lutade ett par grader bakåt, ser mycket snyggare ut än att sätta dom rakt upp.

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
            Mina lutar bara ett par grader bakåt, då var det i och för sig räcket jag monterade dom på som bestämde det, mina sitter på sidan av båten.

På polarens Ryds Camping sitter dom på taket och är lutade ett par grader bakåt, ser mycket snyggare ut än att sätta dom rakt upp.
            Mina har jag gjort med rörklammer från hydroscand. Nu kan jag välja vinkel på dom istället för att ha dem fastsvetsade. Bygget är i full gång. Bakåtlut ser bäst ut, men får som nån sa va försiktig när man rycker i riggspöna. Några grader bakåtlut är ändå att föredra. tycker jag..
            Bifogade filer

Kommentera

Har fiskat ifrån ganska många båtar med olika vinklar på spöstället och jag måste säga att när dom lutar bakåt så är det ett j-la trasslande med rigg spöna eller när man sätter om planerspöna, för att inte tala om när man drillar en lax på dipsy och behöver lyfta spöt lite mer än vanligt.

Jag gjorde spöhållarna på min båt helt vertikala och jag har aldrig haft problem med dom. Det estetiska skiter jag i, när det blåser och gungar och man ska försöka bärga en stor lax för man inga skönhetspriser. Men det står givetvis var och en fritt att göra hur dom vill.

Jag skulle säkrat spöhållarna på bilden med en skruv genom röret så att dom inte kan vrida sig. Inget kul när jättelaxen drar iväg och det säger plask...

Kommentera

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
                Har fiskat ifrån ganska många båtar med olika vinklar på spöstället och jag måste säga att när dom lutar bakåt så är det ett j-la trasslande med rigg spöna eller när man sätter om planerspöna, för att inte tala om när man drillar en lax på dipsy och behöver lyfta spöt lite mer än vanligt.
                Det problemet har jag aldrig råkat ut för....

Kommentera

Har du aldrig trasslat in dig i takspöna eller aldrig fått en blanklax på dipsy?

Kommentera

Aldrig trasslat in mej i takspöna, gör man det har man nog för mycket lutning på spöhållarna eller ganska kort sittbrunn.

Dipsy kan orsaka lite trubbel men dom fångar mycket fisk och jag har tagit en del lax på Dipsy, jag kopierade polaren lite där och satte en spöhållare som man kunde vinkla ut 45 grader från båttaket och då är man av med Dipsy problemet för spötoppen hamnar ju ca 1 meter vid sidan av båten.

Som sagt, det jag menar med att man ska ha lutning är bara någon centimeters lutning på hela spöhållaren.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    467 visningar
                    0 gillar