Okej, tack för alla svar, nu vet jag iaf vad en del om vad som finns att välja mellan, nu är det bara att fundera =)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Yellow Bird?
Collapse
X
-
Church tackle spöparavan har en speciell egenhet som skiljer den från andra.
Den har en mycket brant anfallsvinkel mot båten och skär ut mer än andra paravaner pga detta den strävar hela tiden att komma upp mer jämsides till slut när den inte orkar längre hasar den tillfälligt över vattenytan vilket skapar ett speciellt ryck nere hos betet, har inte kört den så länge ännu men jag är övertygad om att det är verkligt bra vid lungt väder ger en helt annan gång än andra fabrikat.
Dessutom tar man bort den från linan supersnabbt, den har en spak längst bak dra i den och linan är fri.
Kolla upp den finns nog ingen som drar tyngre, fördelen är att du kan köra lätt och tungt med den jämfört med yellow bird som bara drar lätt birdens original utlösare är bara skräp också, Church funkar direkt ur asken.
Så här gör jag vid inline fiske räkneverksrulle huvudlina 0,45 en spölängd framför betet sätter jag ett kullagerlekande i lagom storlek framför detta en svart större plastkula för att förhindra att paravanen kommer ned till fisken om den skulle släppa nedersida kullager lekandet väljer man tafs efter art man fiskar.
I ovansida lekande kan valfri blyvikt hängas den klarar upp till 80 gr om inte betet ger stort motstånd också, 30-50 är idealiskt.
Ut med grejorna lös slirbroms och kemvässade trekrok av högsta kvalitet har funkat finfint till insjölax och öring.
Fördelen med räkneverks rulle är att det är enkelt att sätta upp ett mönster i fisket. lycka till det funkarSenast ändrad av TAMTAM; 2006-09-20, 16:27.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAMChurch tackle spöparavan har en speciell egenhet som skiljer den från andra.
Den har en mycket brant anfallsvinkel mot båten och skär ut mer än andra paravaner pga detta den strävar hela tiden att komma upp mer jämsides till slut när den inte orkar längre hasar den tillfälligt över vattenytan vilket skapar ett speciellt ryck nere hos betet, har inte kört den så länge ännu men jag är övertygad om att det är verkligt bra vid lungt väder ger en helt annan gång än andra fabrikat.
Dessutom tar man bort den från linan supersnabbt, den har en spak längst bak dra i den och linan är fri.
Kolla upp den finns nog ingen som drar tyngre, fördelen är att du kan köra lätt och tungt med den jämfört med yellow bird som bara drar lätt birdens original utlösare är bara skräp också, Church funkar direkt ur asken.
Så här gör jag vid inline fiske räkneverksrulle huvudlina 0,45 en spölängd framför betet sätter jag ett kullagerlekande i lagom storlek framför detta en svart större plastkula för att förhindra att paravanen kommer ned till fisken om den skulle släppa nedersida kullager lekandet väljer man tafs efter art man fiskar.
I ovansida lekande kan valfri blyvikt hängas den klarar upp till 80 gr om inte betet ger stort motstånd också, 30-50 är idealiskt.
Ut med grejorna lös slirbroms och kemvässade trekrok av högsta kvalitet har funkat finfint till insjölax och öring.
Fördelen med räkneverks rulle är att det är enkelt att sätta upp ett mönster i fisket. lycka till det funkar
Den lät ju bäst hittills, men menade du att det orkar dra ett drag omkring 30-50g? Jag använder tyngre drag, så en det känns som att det ändå kanske är bättre att spara till en pulka, mast, utlösare. Jag kommer trolla mest efter Gädda och Gös, kanske, kanske, kanske lite öring och lax (alltid bara insjö).
Kan man inte bygga en mast själv? Har för mig att nån sa det till mig... men kommer inte ihåg hur man gjorde
Blir det ojämvikt om man kör med bara en pulka på ena sidan av båten (4m plasteka)? Funkar det bra med sidoparavan på bara ena sidan av båten?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jojon80Yellowbird funkar precis som nån sa till OBLYADE MINDRE BETEN och absolut inte till gäddwobblers eller liknande.
Sidoparavan är i bland oerhört effektivt pga den oregelbundna gången man får på betena. Fiskar i bland mycket bättre än en pulka!!
Great white har jag inte provat. Men den verkar både dra bättre och och klara av större beten. Skaffa såna istället! Yellowbird både går sönder och är väldigt känsliga för inställningar. Riktigt skit med andra ord. Och dyra är dom!
Själv ska jag testa göra egna i båtplast och på en ihålig mall av playwood.
äh.. skitsnack. trimmar du in yellowbirden bra så funkar den till de flesta wobblers... stora och små.
den pålitligaste jag testat är dock great white hittills, å andra sidan har den inte den egenskapen som YB har, att den bryter vattenytan och hoppar till ibland... personligen känns det alltid hett eftersom betet får små spinnstopp här och där. En YB klarar iaf av att dra ut de beten jag fiskar gädda med.. och inte är det några bomber 15 iaf.
vill du ha en som drar asbra.. köp en Great white!..
vill du ha mer oregelbunden gång.. kör en YB... och trimma in den så att den drar såsom du önskar, du får den dock aldrig att dra lika bra som GW
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundJag fiskade lite som ung men tänkte börja igen då min son har blivit intresserad. Det jag gillar mest...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2025-02-25, 21:19 -
-
Jag letar efter lite sånna här westins jätte 17cm i shallow modellen och vanliga, har du några som ligger...1 Foto
-
2024-08-04, 19:02 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav xNekkTack för tipsen!
Gjorde likt Kona och beställde ett gäng längre bultar (8 cm) i stl. M6...2 Foton-
2024-07-17, 13:00 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
|
19 svar
915 visningar
0 gillar
|