Planerboardfiske Mast VS "Spröt" på taket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Planerboardfiske Mast VS "Spröt" på taket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av TAMTAM
    Funderade på det du skrev att den verkar ta in vatten rakt igenom plasten pga av att den är tunn kan nog stämma kanske den behöver ett eller två lager epoxi botten färg på undersidan precis som båten.
    Öppnar jag mina kommer jag plasta på insidan med nåt lager troligen för bättre styvhet
    Två lager plast utvändigt borde räcka, är man riktigt pedant kan man ju spackla igen alla knölighter, vettefan varför dom ser ut som en misshandlad alu-burk efter ett par års användning, alla tl verkar ha det här symptomet. Men spackel väger ju och risken är att dom blir likadan efter ett tag igen.

    Jag har en kompis som gjutit sina i plast efter orginalet. Gjöt en form efter orginalet och hans fiskar otroligt bra. Kanske lika bra försöka fixa en form ist för att reparera dom gamla. Både med tanke på vikten och hållbaheten. Med din köl och två lager plast ordentligt lackade borde göra susen

    dom innehåller även nån slags flytfoam för att dom inte skall sjunka. Visst behövs på orginalen så mycke som den läcker, men gjuter man en egen och är nogrann kan man nog skippa skummet

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av TAMTAM
      Du kan nog köra 80gr med dessa men så klart förlorar du i spridning ta hem ett par och testa dem tror inte du blir besviken själv har jag sex st, som sagt behövs inget djupgående som med större kuusamos eller liknande åker de på direkt 50gr bly är inget problem.
      Med lättare grejor på samt inte alltför grisigt väder har jag kört de yttersta 200 fot bort på rullens räkneverk vid högre sjö får man korta linorna annars har de en tendens till att "hoppa" över varandras linor brukar inte vara nåt problem med tre på varje sida.
      Plattorna på bilden har en finess som andra inte har kikar du på nätet www.churchtackle.com så kan du se att de har en dragspak längst bak dra i den så är linan fri direkt den främre utlösaren fordrar också bara en tryckning suveränt lätta att få bort.
      Går det att köra så pass mycket som 80g? Måste va några hejdundrade brädor. Ja dom verkar väldigt intressanta. Få se om man plockar hem ett par i vinter. Ska erkänna att brädfisket kommit lite i glömska de senaste åren, vet inte varför. Pulkorna fiskar helt enkelt bra, men man fick ju en hel del fisk på brädorna också vill jag minnas!

      Dock vill jag minnas att det går ganska hårt åt grejorna vid brädfisket. både spöna-linor och hållarna utsätts för ganska rejäla påkänningar, nu är det ju masten som får ta stryk ist. Känns helt enkelt som om man har bättre översikt på planerboardfisket, kan inte förklara varför. en vanesak antar jag

      Kommentera


      • #23
        Angående måttet på kölen, är det något du prövat dej fram till eller är det helt enkelt ett mått du bara prövat som funkat över förväntan?
        Provade den storleken bara och det funkade utmärkt för mitt fiske.
        Såg att du hade en kompis med TL form, du tror inte han kan plasta ett par underdelar eller rent av låna ut den funderar själv på att göra en form men om det redan finns en
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

        Kommentera


        • #24
          Hörde faktiskt med han i dag om han kunde tänka sej att plasta ihop några pulkor, men formen var tydligen bara nåt provisoriskt som han inte hade kvar. Synd!

          Kommentera


          • #25
            Har ni problem med att få fram färdiga plåtar, dra ett PM
            sigpic

            Kommentera


            • #26
              Flode letar efter ett par plastunderdelar till TL med skruvarna redan inplastade eller möjligen en form att låna, visst kan jag göra den själv kräver dock seriös spackling då mina är väldigt knöliga men om man slipper skulle tro du har kontakter på området låter som det
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #27
                Jag träffade ett par gubbar nere på Kinekulle träffen för ett pår år sedan och dom hadde plastat egna TL pulkor dom hette Team mavas. får du i dom kanske dom har kvar formen.


                http://teamchar.blogspot.com/

                Kommentera


                • #28
                  Apropå ingenting så håller jag på och bygger en ny mast i rostfritt då jag kört sönder min gamla. Spröt på taket verkar smidigt men en mast känns ändå som det ultimata. Kommer bilder och ritningar inom kort!

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag har testat med två spröt men en mast är mycket bättre.
                    http://teamjoj.blogspot.com/

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av joj
                      Jag har testat med två spröt men en mast är mycket bättre.
                      precis. Masten kommer att bli ca 3,5 m så man får ett rejält nedlut på pulklinorna så grejorna glider ut lättare, ska också bygga spridarbommen lite bredare än på min gamla.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                      0 svar
                      118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Båtskär  
                      Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                      0 svar
                      96 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Arbetar...
                      X