Vinterprojekt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterprojekt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jojon80
    Linstyrningar finns där, men råkar ändå ut för problemet att linan vill "ramla av". Nä olssons rullar åker ut till förmån för ett par hemmagjorda där linupptagninen ligger djupare och eliminerar risken för att linan faller av från spolen och trasslar sej. Dessutom ska jag bygga dem så dom sväljer lite mer lina än dom nuvarande. Biltemas persiennlina bygger ju rätt bra, och kan va bra att få ut pulkorna +60m i bland
    I helgen kan jag ta lite kort på mina rullar som en polare har byggt helt i rostfritt, man drar veven bakåt för att släppa ut och framåt för att bromsa/låsa. Dessutom en ganska stor vev så man orkar veva in lite lina.
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
      I helgen kan jag ta lite kort på mina rullar som en polare har byggt helt i rostfritt, man drar veven bakåt för att släppa ut och framåt för att bromsa/låsa. Dessutom en ganska stor vev så man orkar veva in lite lina.
      Den funktionen låter ju helt suverän joj. Samma för som för en manuell djuprigg då? Men hur fasen bygger man en sån? Måste va en ganska avancerad konstruktion. Bilder vore kanon!

Kommentera

Linstyrningar finns där, men råkar ändå ut för problemet att linan vill "ramla av". Nä olssons rullar åker ut till förmån för ett par hemmagjorda där linupptagninen ligger djupare och eliminerar risken för att linan faller av från spolen och trasslar sej. Dessutom ska jag bygga dem så dom sväljer lite mer lina än dom nuvarande. Biltemas persiennlina bygger ju rätt bra, och kan va bra att få ut pulkorna +60m i bland
        OK lite förvånad bara då jag har 100m persiennlina på varje spole och kört 80 plus vid tillfälle, dessa är identiska med dina tycker det funkar bra bara de är vinklade rätt och har linstyrningar precis framför sen måste man naturligtvis undvika slack vid hemtagningen för då skiter det sej brukar dock inte vara något problem med tls
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
          Instämmer låter riktigt bra fotar du har vi inget emot en bild på en av dem i delar!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
            OK lite förvånad bara då jag har 100m persiennlina på varje spole och kört 80 plus vid tillfälle, dessa är identiska med dina tycker det funkar bra bara de är vinklade rätt och har linstyrningar precis framför sen måste man naturligtvis undvika slack vid hemtagningen för då skiter det sej brukar dock inte vara något problem med tls
            Möjligt att jag kört en grövre modell på linan än dej tamtam, tror inte jag får på mer än 60m men är inte säker. Dessutom är låsningen men vingmuttar och brickor inte heller ngn bra lösning i kombination med TLarna. Får dra efter mina med skiftnyckel för att dom inte ska dra ut. Brukar ibland linda linan ett varv runt linföraren då brukar dom sitta stenhårt. Har en Ide med en låsspak på insidan rullen istället, men då måste man upp på m10 ist för m8 som olssonsrullarna är dimensonerad efter. Ska bli intressant med Jojs bilder, Få se om det är upp till förväntan annars blir det en låsanordning från insidan till rullarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
              Instämmer låter riktigt bra fotar du har vi inget emot en bild på en av dem i delar!
              Upp med detaljerade bilder Joj! Vi är flera här som är nyfiken på dina rullar!

Kommentera

Möjligt att jag kört en grövre modell på linan än dej tamtam, tror inte jag får på mer än 60m men är inte säker. Dessutom är låsningen men vingmuttar och brickor inte heller ngn bra lösning i kombination med TLarna. Får dra efter mina med skiftnyckel för att dom inte ska dra ut. Brukar ibland linda linan ett varv runt linföraren då brukar dom sitta stenhårt. Har en Ide med en låsspak på insidan rullen istället, men då måste man upp på m10 ist för m8 som olssonsrullarna är dimensonerad efter. Ska bli intressant med Jojs bilder, Få se om det är upp till förväntan annars blir det en låsanordning från insidan till rullarna.
                Har du lagringar i dina? (runt m8 axeln) mina har inte detta men jag har noterat att Regal har sålt sådana som ser likadana ut, köpte mina av herr TL själv.
                Själv blev jag tvungen att vända på den ena spolen så att när pulkan är ute och drar så vill vingmuttern alltid dra åt trycket runt spol axeln dvs på ena sidan går linan in på översidan av spolen på andra sida går den in på undersidan efter denna modifieringen samt en kraftigare bricka under vingmuttern har det fungerat perfekt med endast handåtdragning, mina linstyrningar sitter mycket nära spolen så linan har ingen chans att "hoppa av" har nog bara hänt en gång då styrmannen var lite påverkad av destillerade drycker!
                Senast ändrad av TAMTAM; 2006-11-27, 18:12.

Kommentera

Annars är ett par Bigjon spolar ett alt. har ett par som väntar på installation i nya båten, köpta på favvosidan naturligtvis dessa har en kraftig broms som jag tycker borde funka bra, fin vingmutter oxå

Kommentera

Det dära med att linnan hoppar av hela tiden är inte roligt när det är hög sjö. Själv har jag problem att ena rullen övervarvar när pulkorna ska ut. Om man inte är med så har man 40 varv lina på fel ställe.
                    Mina rullar är från Regal och är lagrade med en M10 axel. Och det är problem att få på mer än 60m 135lb dracon lina
                    Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Jag kommer tyvärr inte åt masten förrens på lördag men då ska det bli bildvisning!

Hade bara denna bilden i datorn.
                      Bifogade filer
                      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      794 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      258 visningar
                      0 gillar