Har precis fått tag i en sportpilot. 10tim använd 5000kr. Antar att det är ett ok pris. Killen hade också köpt till en rodlägesgivare(?) Fattade inte va han menade att den skulle va bra för. Vad är det för nåt? och hur funkar en sån?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
sportpilot - rodlägesgivare?
Collapse
X
-
Kortfattat så känner den av hur mycket motorn rör sig där bak i båten, och gör det lättare för den att styra rätt. Och kompenserar även för för eventuellt glapp som finns i styrkablen då den känner av hur mycker det svänger/styr...enligt mig så är det enda sättet att få sportpilot att fungera hyfsat, har provat både med och utan roderslägesgivare.
Kan lova dig en sak, du lär aldrig gå tillbaka till manuell styrning nu!
-
tack för svaret pikeless. Hur ser den ut och vart monterar man den?Ursprungligen postat av PikelessKortfattat så känner den av hur mycket motorn rör sig där bak i båten, och gör det lättare för den att styra rätt. Och kompenserar även för för eventuellt glapp som finns i styrkablen då den känner av hur mycker det svänger/styr...enligt mig så är det enda sättet att få sportpilot att fungera hyfsat, har provat både med och utan roderslägesgivare.
Kan lova dig en sak, du lär aldrig gå tillbaka till manuell styrning nu!

Kommentera
-
Jag tror att det ligger en länk till installationsboken i någon tråd här på fiskesnack, där står hur man monterar den. Om jah inte har helt fel så monteras den på motorns styrning vid motorn.
Kommentera
-
Senast ändrad av Pikeless; 2006-12-08, 21:07.
Kommentera
-
tack för länken!
och du är bara nöjd med din?
Många som sågar sportpiloten, men jag antar att den duger för mina behov, mest insjötrolling men är ute mycket ensam därav behovet av en pilot. 5000kr där tycker jag också gränsen går för vad jag beredd lägga på en pilot. den var ju bara använd 10 tim så jag antar den är prisvärd. Också fick jag ju med en ny rodlägesgivare. Verkar vara behövligt..Senast ändrad av jojon80; 2006-12-08, 21:20.
Kommentera
-
Om man får den till att funka så är det en jättebra pilot att börja med. Problemet är ju att har man väl fått smak fär det där med autopliot och inser hur bra det är, ja då fattar man dess möjligheter och vill gärna ha en som funkar 100% oavsett förhållande.Ursprungligen postat av jojon80tack för länken!
och du är bara nöjd med din?
Många som sågar sportpiloten, men jag antar att den duger för mina behov, mest insjötrolling men är ute mycket ensam därav behovet av en pilot. 5000kr där tycker jag också gränsen går för vad jag beredd lägga på en pilot. den var ju bara använd 10 tim så jag antar den är prisvärd. Också fick jag ju med en ny rodlägesgivare. Verkar vara behövligt..
Jag kör Raymarine S1000 och är nöjd med den, också den en billigare variant om man redan har hydralstyrning dvs. Klarar dock inte löjtrolling, då den går 100% efter GPS'en och har lite svårt för låga farter ner under 1.5 knop....
24 dagar kvar........................
Kommentera
-
Jojon om du fick med en linjär roderlägesgivare är det nog en bra affär för priset om den fungerar som den ska, den linjära som ser ut som en hydraulcylinder kostar i närheten av 4000 kr bara den.
Den och kompassen som ingår funkar lika bra med 5 och 6tusen serien av Rays piloter
Den monteras i stort sett direkt till motorn och ger feedback tillbaka till piloten om hur motorn står i läge, normalt ska den inte behövas om du har kabelstyrning då piloten ska fungera ändå.
Finns också en cirkulär som är ca en tusenlapp billigare avsedd för inombords montering till INU drev då kopplas den med ball links till drevets styrarm och skyddas av inombordsmonteringen.
Denna kan också användas till utbordare men kräver en mer komplicerad installation med länkarmar för att hamna på insidan av skrovet.
Bägge är nödvändiga vid hydraulstyrning då ingen referens alls finns.
Har läst att en sådan kan kraftigt förbättra en kabelstyrning trots allt.
Hoppas den funkar som du tänkt dej, se till att vara noga med linjäriseringen som de beskriver den i manualen.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Pikeless vad har du för GPS som input till piloten?Ursprungligen postat av PikelessOm man får den till att funka så är det en jättebra pilot att börja med. Problemet är ju att har man väl fått smak fär det där med autopliot och inser hur bra det är, ja då fattar man dess möjligheter och vill gärna ha en som funkar 100% oavsett förhållande.
Jag kör Raymarine S1000 och är nöjd med den, också den en billigare variant om man redan har hydralstyrning dvs. Klarar dock inte löjtrolling, då den går 100% efter GPS'en och har lite svårt för låga farter ner under 1.5 knop....
24 dagar kvar........................
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundJag fiskade lite som ung men tänkte börja igen då min son har blivit intresserad. Det jag gillar mest...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2025-02-25, 21:19 -
Relaterat
Collapse
Kommentera