Frågor om portabelt ekolod från USA ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor om portabelt ekolod från USA !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har ingen erfarenhet av just det lodet, men...

...har själv ett Eagle FishEasy2 portabelt som drivs av 8 st DD-batterier. Fiskar väl ca 45-50 ggr per år inkl ett gäng ismetepass i varierande längd och byter batterier väldigt sällan. Skulle tippa på ca: 3-4 ggr/år. Så det blir ingen jättekostnad att köra vanliga batterier om man inte är ute jämt!

Som tillbehör till de portabla loden tror jag även det finns färdiga sladdar (inkl säkring) att köpa om man vill koppla det till t ex ett bilbatteri.

Lycka till med inköp & skitfiske på dig!
    /H

Kommentera

Ursprungligen postat av Hibbahubba
      ...har själv ett Eagle FishEasy2 portabelt som drivs av 8 st DD-batterier. Fiskar väl ca 45-50 ggr per år inkl ett gäng ismetepass i varierande längd och byter batterier väldigt sällan. Skulle tippa på ca: 3-4 ggr/år. Så det blir ingen jättekostnad att köra vanliga batterier om man inte är ute jämt!

Som tillbehör till de portabla loden tror jag även det finns färdiga sladdar (inkl säkring) att köpa om man vill koppla det till t ex ett bilbatteri.

Lycka till med inköp & skitfiske på dig!
      /H
      Tackar o det samma ! Har du haft några problem med LCD´n på vintern ??
      gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Ursprungligen postat av erki
        Skulle det inte fungera med ett sådant här batteri?
        http://www.jula.se/Butik/docs/produk...dept_id=SE-936
        Har ett som ser likadant ut, men köpt på Claes Olsson. Jag har det till min X-51:a och det funkar kanon för två heldagar. Har faktiskt aldrig kört det i botten :-). Har det inte framför mig så att jag kan se vilken storlek/styrka det är. Men om det är intressant så kan jag naturligtvis ta reda på det

/D

Kommentera

Brukar helst inte isfiska när det är riktigt kallt ute sedan man blev införstådd med skadorna det kan ställa till vid C & R. Men LCD:n har funkat bra även vintertid.

Kommentera

Ursprungligen postat av erki
            Skulle det inte fungera med ett sådant här batteri?
            http://www.jula.se/Butik/docs/produk...dept_id=SE-936
            Jag har ett sådant 7 Ah(Amperetimmar) batteri + 2 st 2 Ah batterier ihoptejpade och parallellkopplade, alltså 11 Ah totalt.
            Detta använder jag till mitt Eagle FishEasy 320C ekolod, det är alltså med färgskärn och borde alltså dra lite mer störm än de mindre S/V loden.

Det längst jag har haft igång ekolodet totalt utan att ladda har varit kanske 25 timmar eller nått sånt, batterierna har dock aldrig tagit slut så jag vet inte hur länge de håller men förmodligen en stund till iaf.
            Jag brukar ladda batterierna efter var 2-3 fisketur, det vore ju inte så kul om det tog slut när man var ute. Iofs. så hade det väl varit skit samma men det är ju kul att titta på det ibland.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ok, tackar för informationen ! Jag var på biltema igår och kollade på blyackar. Det fanns 12V ackar för runt hundringen och "smart"-laddare för 250:- som stänger av vid full laddning.

Kommentera

Väcker liv i gammal fråga....
                Lite annorlunda portabelt.... dock mycket behändigt.
                montera ekolodet (ej portabelt) i lådan eller på locket eller vart du vill. Lätt ta med sig. finns plats för laddaren också. köp större låda om du väljer stort ekolod.

köp:
                BILTEMA
                artnr: 20-270 60kr
                artnr:80-250 180kr
                artnr:37-707 70kr

willyssportfiske.se
                artnr: 18924 190kr
                artnr: 23875 1100kr

totalt 1600Kr

Då säger folk för 200 till så har man orginal portabelt... jovisst men inte batteri 4Ah och laddare.

Kommentera

Kolla upp följande modell på Lowrance hemsida den bör erbjuda vad du söker för isfiske kompletterar du den med en båtgivare så är det klart såg annonsen i senaste (brevlådan igår)Great Lakes Angler (förkortat GLA) vilket betyder att den är ny i USA just nu tycker den ser ut att vara ett kraftfullt alternativ.

LMS-334 iGPS IceMachine ditt val men har du släkting/kompis som besöker USA är tipset snåla inte det kan inte bli bättre läge, dock om det skiter sej är du på egen hand mvhNotera att den är gjord för isfiske dvs den tål rimliga minusgrader utan problem Biltema erbjuder batterier för ca 185 spänn som fungerar utmärkt i 8 tim även i kyla skaffa bra automatisk laddare bara ett flertal erbjuds bla på Clas Ohlson har en själv inte ett problem laddar bilbatteriet lika bra.
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2007-01-04, 20:33.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Den här tråden är visserligen gammal som gatan men eftersom batterifrågan inte blev helt utredd är det lika bra att arkivera kunskap för framtida spekulanter på lod drivna av lanternabatterier.

Först och främst så finns det laddningsbara lanternabatterier att köpa från USA(kanske i Europa också?) t.ex. härifrån www.apexbattery.com för 17$</st. På eBay kan de köpas ännu billigare.

Sedan finns möjligheten att köpa ett annat sorts lanternabatteri:

Finns i England och fungerar utmärkt.

Sist men inte minst kan man ju alltid införskaffa två stycken:

och köpa 8st D-batterier(laddningsbara). Såväl D-batterierna som adaptern fin ns billigt på eBay.

Humminbird 535 är ett i mitt tycke suveränt lod om man bortser från krånglet med batterierna. Att köra på vanliga lanternabatterier är aldrig ett alternativ eftersom det blir snordyrt.

Kommentera

Ursprungligen postat av vordf Visa inlägg
                      Den här tråden är visserligen gammal som gatan men eftersom batterifrågan inte blev helt utredd är det lika bra att arkivera kunskap för framtida spekulanter på lod drivna av lanternabatterier.

Först och främst så finns det laddningsbara lanternabatterier att köpa från USA(kanske i Europa också?) t.ex. härifrån www.apexbattery.com för 17$</st. På eBay kan de köpas ännu billigare.

Sedan finns möjligheten att köpa ett annat sorts lanternabatteri:

Finns i England och fungerar utmärkt.

Sist men inte minst kan man ju alltid införskaffa två stycken:

och köpa 8st D-batterier(laddningsbara). Såväl D-batterierna som adaptern fin ns billigt på eBay.

Humminbird 535 är ett i mitt tycke suveränt lod om man bortser från krånglet med batterierna. Att köra på vanliga lanternabatterier är aldrig ett alternativ eftersom det blir snordyrt.
                      Tackar ödmjukast för alla svar.

Det blev ett 565 som jag byggde om till portabelt med allt monterat i en "limhink".

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      715 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                      8 svar
                      472 visningar
                      0 gillar