Trollingspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingspön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trollingspön

    Hej alla. Nu känns det som man kommit till rätt ställe för att ställa lite (för er) kanske korkade frågor.
    Det är nämligen så att jag skulle vilja testa lite trolling, min erfarenhet av detta är inte mer än dragit lite skeddrag efter elmotor på grundare vatten. Utan varken blyparavan eller dyligt.
    Hur som, väldigt kul.

    Har i nuläget båt, utrustad med ekolod, spöhållare så det känns rätt att testa på detta lite mer.
    Har ingen djuprigg, så tänkte testa med djupparavan. Och tanken var då att använda mina gamla haspelspön till en början, 10-30g eller vad dom nu kan vara.
    Insåg att dock att belastningen med djupparavan och drag skulle överstiga dom 30 g rätt grovt, och tänkte då att man kan måste inverstera i en billig trollingset för att testa.
    Men till min förvåning så tar dom trolligseten jag tittat på inte mer är 40g, vilken inte heller känns som det räcker.

    Vad är det jag missar här?
    Senast ändrad av NiklasES; 2019-06-04, 11:05.

  • #2
    Välkommen!
    Välj en rubrik som säger något om ämnet så ska du se att svar droppar in..

    Klart det går att sätta en (lite mindre modell, wigglers gula t.ex.) djupparavan på ett 10-30 gr spö, du får ev lite problem att sätta mothugget.

    Kommentera


    • #3
      Tack. Har ändrat nu.
      Har förstått det är skillnad på kastvikt, och "trollingvikt" eller vad man skall säga. Med en wiggler gul pratar vi 30g, så det funkar alltså med en sån plus lika vikt drag på det. Förstår det naturligtvis inte är optimalt, men kanske till att börja med utan att behöva lägga större pengar.

      Kommentera


      • #4
        Precis, sen kanske du vill skaffa prylar, men då vet du mer om vad du vill ha för typ av spön. Körde mkt göstrolling förr med haspelspön på mellan 30 och 45 gr kastvikt och det funkade kalas.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av NiklasES Visa inlägg
          Hej alla. Nu känns det som man kommit till rätt ställe för att ställa lite (för er) kanske korkade frågor.
          Det är nämligen så att jag skulle vilja testa lite trolling, min erfarenhet av detta är inte mer än dragit lite skeddrag efter elmotor på grundare vatten. Utan varken blyparavan eller dyligt.
          Hur som, väldigt kul.

          Har i nuläget båt, utrustad med ekolod, spöhållare så det känns rätt att testa på detta lite mer.
          Har ingen djuprigg, så tänkte testa med djupparavan. Och tanken var då att använda mina gamla haspelspön till en början, 10-30g eller vad dom nu kan vara.
          Insåg att dock att belastningen med djupparavan och drag skulle överstiga dom 30 g rätt grovt, och tänkte då att man kan måste inverstera i en billig trollingset för att testa.
          Men till min förvåning så tar dom trolligseten jag tittat på inte mer är 40g, vilken inte heller känns som det räcker.

          Vad är det jag missar här?
          Hej Niklas;

          Shakespeare Ugly Stik Tiger och Ugly Stik Gold Tiger är mina favoritspön vid trolling sedan din farfar var ung...Shakespeare-fishing.com/....

          Du kan köpa dem här...
          https://www.happyangler.se/sv/fiskes...ngspo/p/16170/..

          Old Firehand
          Leif Engström
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-06-04, 15:47.

          Kommentera


          • #6
            Stort tack för hjälpen, och skall hålla utkik efter dessa spön när jag kommer dit.

            ​​​​​​Så kommer nästa lilla grej, man sätter alltså en blyparavan, sedan tafs till drag bara?

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
            0 svar
            115 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Båtskär  
            Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
            0 svar
            91 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Gädd-jos  
            Arbetar...
            X