Planerboardrullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Planerboardrullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
    Det där med vilken lina man ska ha beror lite på vilka pulkor man använder. Vi har provat det mesta men cortlands 135Lbs lina har funkar bäst för oss. Och persienn linan som en god tvåa. Cortlan linan viner marginellt på att den har bra synbarhet och är lite glattare. Nylon linan har bra ryck dämpning när det går rakt fram men när man ska ta om och gå till att baka i samma spår så töjer sig nylånet för mycket och pulkorna hamnar denna ena framför båten och den andra bakom båten.
    Och med mast höjd har jag aldrig haft högre än halva spö längden från ht;n Har inte sett någon här hemma som har så mycket högre mast än mig.
    Bilder på hur många ser ut hema min i mitten lite i stavningen:
    Hej team char. Tack för tipsen. Cortland 135lbs lina, har det någon typ-beteckning? Färg?

Den där "24-spön båten" tror jag att jag sett bild på tidigare, eller var det en annan båt med lika många upptacklade spön? Klassisk.

Har du kvar pulkorna, eller har du sålt dom ?

Mvh Flodström
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag har ungefär samma dilemma som du har. Men för tillfället så har jag mina på targan.. alltså längre bak på båten. Jag tycker det är väldigt smidigt när man skall åt linan för att fästa releaserna och dessutom slippa gå fram i fören för att få in/ut pulkorna. Skönt att ha så mkt som möjligt i närheten av där man styr.. Min åsikt.
      /Fredrik
      http://www.teamfattnatt.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredrik teamfåttnått Visa inlägg
        Jag har ungefär samma dilemma som du har. Men för tillfället så har jag mina på targan.. alltså längre bak på båten. Jag tycker det är väldigt smidigt när man skall åt linan för att fästa releaserna och dessutom slippa gå fram i fören för att få in/ut pulkorna. Skönt att ha så mkt som möjligt i närheten av där man styr.. Min åsikt.
        /Fredrik
        Hmmmmmm, Jag har också en typ av "targa" vinge, kanske en ide?

Men är det inte en fördel att ha masten i fören p.g.a. att få spöna sittande lite längre fram än spöna för djupriggarna, eller har det ingen betydelse?

Om man har rullarna på targan och linorna ut från båten via en mast i fören kan man väll ha en "fånglina" hängande som bara är att hala in planer board linan med, om så skulle behövas, eller tänker jag helt fel här?
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          Hej team char. Tack för tipsen. Cortland 135lbs lina, har det någon typ-beteckning? Färg?

Den där "24-spön båten" tror jag att jag sett bild på tidigare, eller var det en annan båt med lika många upptacklade spön? Klassisk.

Har du kvar pulkorna, eller har du sålt dom ?

Mvh Flodström
          Cortland linan heter bara planerbord och finns hos Olssons fiske linan jag har är orange
          Har fått i en lina som heter DownriggerLine extreme som är en 1mm flätlina som ska provas både till djupriggarna och ena pulkan får se hur det funkar.

Bilden på finmastern tog jag när vi var över till Finland på en tävling där fiskade dom med minst 16 spön och det var flera båtar som hade mer är 20 spön tacklade. Men inte fiskade dom bättre än oss för det

Pulkorna är kvar men skulle dom åka så kan jag plasta fler

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Men är det inte en fördel att ha masten i fören p.g.a. att få spöna sittande lite längre fram än spöna för djupriggarna, eller har det ingen betydelse?

Om man har rullarna på targan och linorna ut från båten via en mast i fören kan man väll ha en "fånglina" hängande som bara är att hala in planer board linan med, om så skulle behövas, eller tänker jag helt fel här?
            Helt rätt har man hög mast så begövs det en fånglina för att få ned pulka linan

I finland hade nästan alla två spröt på targan istället för mast

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

för att nå paravan linan på ett enkelt sätt en karbinhake (liten)på en 3-4 meters 5 mm lina sätt fast den i relingen eller räcke med en till karbinhake karbinhaken sätter du runt paravanlinan ,bara att dra in den till dig för att sätta på ny linutlösare efter napp (släpp ut den sakta och ha rullen frikopplad ) allt går att plocka bort vid trailning eller annat fiske

Kommentera

Nej, visst kan man ha det så.Absolut. Men jag tycker bara de verkar mer omständigt men jag tror de e en smak sak från person till person. Jag vet inte vad du har för båt och så men jag har mina spö i targan också.. så det är ändå en 2,5 meter bak till djuprigg spöna så de e inga problem så sätt. Men som sagt ju högre du får upp planerboards linan ju lättare får du ut releasern.
                http://www.teamfattnatt.se

Kommentera

Okay, tack för alla tips. Då vet jag ungefär hur jag skall rigga båten (en TG-7200, 24 fots mitt-cabinbåt). Blir nog mast i fören då targan sitter mycket långt bak på cabinen. Kan antagligen skruva fast rullarna på grabb-räcket på taket av cabinen, men jag får se om jag kan lösa problemet med masten. Idealet är vell att fixa nya master som kan fästas på taket längre fram än targan. mvh.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                  8 svar
                  723 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg dhaglund  
                  Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                  8 svar
                  481 visningar
                  0 gillar