Spö till gädd/göstrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till gädd/göstrolling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spö till gädd/göstrolling

    Har tänkt köpa på mig ett gäng billiga spön till framförallt göstrolling med paravaner, men ska även funka bra till gäddtrolling.
    Har kikat på billiga för några hundringar, bla patriot, okuma och abu garcia.
    Duger dom att börja med eller ska man satsa på några dyrare?
    Rulle kör jag självklart ambassadeur!

  • #2
    Jag kör med Daiwa Jupiter. Funkar finemang tycker jag.

    Kommentera


    • #3
      Ja priset var absolut finemang!
      Vilken skillnad jämfört med gäddpåkarna man slängt ut tusenlappar på.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
        Har tänkt köpa på mig ett gäng billiga spön till framförallt göstrolling med paravaner, men ska även funka bra till gäddtrolling.
        Har kikat på billiga för några hundringar, bla patriot, okuma och abu garcia.
        Duger dom att börja med eller ska man satsa på några dyrare?
        Rulle kör jag självklart ambassadeur!
        ---------------------------------------------------------------------------
        Hej Reekie ;

        Shakespeare Ugly Stik Muskie Rod..
        använder jag till grövre trolling efter Lax och stor Öring tillsammans med OFF SHORE sidoparavaner..eller Mariestadspulkor....

        Vid lättare trolling som efter Gös och Röding använder jag ABU Workhorse AWT7 7" trollingspön i kombination med OFFSHORE OR-12 sidoparavaner eller WILLE Side-Liners.

        I båda fallen använder jag DAIWA SG47LC räkneverksrullar.. .. som har fungerat helt perfekt för mig sedan mitten av 1990-talet...

        Old Firehand
        Leif Engström

        Ps. Jag började sälja egentillverkade wobbler som LEF Pike Killer och LEF Striker samt skeddrag i nysilver som LEF Candy..http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm.. redan år 1961 men har nu lagt ner företaget och säljer inte fiskeprylar och marinelektronik längre. LOWRANCE ekolod, MINN KOTA elmotorer, Spön, Rullar, Mariestadspulkor, Sidoparavaner, linor och bra trollingbeten kan du köpa hos bl.a. Olssons Fiske i Tibro, EL-GE Sportfiske i Göteborg eller Lundgrens Fiskedsredskap och Sportfiskeprylar i Stockholm...Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-01-30, 13:00.

        Kommentera


        • #5
          Kolla på RT Hardcore! Kör med dem tillsammans med Magdarullar funkar helt ok! Brukar gå att köpa i kit billigt!
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

          Kommentera


          • #6
            Jag kör på BFT big catch predator heavy trolling 8'6 fots till både Gös och Gäddtrollingen.
            Funkar bra till bägge tycker jag,inte alltför svampigt som Ron thompson salmonizer 7 fot som jag körde innan.... gös över 4 kilo så blev det väldigt svampigt.
            Nej dessa är lagom styva till gös och gädda med bra känsla.
            Min fiskeblogg:
            www.marcusfiske.blogspot.se

            Kommentera


            • #7
              Det lutar åt RT hardcore för tillfället, och okumas rullar med linräknare verkar väldigt prisvärda.

              Kommentera


              • #8
                Kör gärna på något styvare spön när det gäller trolling med spöparavaner.
                Detta för att paravanerna gör visst motstånd i vattnet och man vill fortfarande ha lite krut i klingan för att drilla in fisken med kontroll.

                BFT spöna som hänvisas till ovanför är riktigt bra.
                Lyckas du få tag i ABU Alphamar 7 fot så köp dem. Dessa är utgående vilket jag tycker är synd.
                Ugly Stick Tiger Tuff är också vettiga.
                IFish har en serie som heter Open Water som jag själv använder till det här ändamålet. Kan kännas något mjuka vid riktigt stor gädda på kroken men vid gösfisket är de underbara.

                När det gäller trollingspön i allmänhet brukar de som ofta har tillägget "Baltic" i namnet fungera bra vid paravantrolling.
                Dessa är avsedda för de stora laxarna i Östersjön och funkar också ypperligt med paravaner.

                Kommentera


                • #9
                  Lånar tråden lite, när det är gamla fs rävar här=) Håller också på att gå ner mig i trolling träsket, och det är en djungel av spön där ute, Så vad kör ni för spön på djupriggarna några rekomendationer?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                    Det lutar åt RT hardcore för tillfället, och okumas rullar med linräknare verkar väldigt prisvärda.
                    Jagar också rullar har tittat på https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ar-20lc-m.html dock högervevad, bra pris nu tror jag. Men jag ska gå ner till grabbarna på söders och höra vad dom säger.. Annars får man vänta till sportfiskemässan och se om någon butik kör någon drive...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    96 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Arbetar...
                    X